یکی از نقاط حساس و کلیدی در نصب دوربین مدار بسته برای ساختمان ها , ثبت و ضبط تردد افراد از طریق آسانسور است . امروزه بیش از 95 درصد تردد افراد در ساختمان ها بوسیله ی آسانسور انجام می پذیرد و در صورت وقوع هر اتفاق یا جرم در ساختمان آرشیو تصاویر کابین و ورودی آسانسور ها می تواند سرنخ مهمی در شناسایی عوامل حادثه یا جرم باشند. در ادامه  شما با نحوه نصب دوربین مداربسته در آسانسور آشنا خواهید شد.

انواع دوربین مداربسته برای آسانسور

با توجه به پیشرفت فرایند دوربین‌های امنیتی انواع مختلفی از این دوربین‌ها را می‌توان جهت نصب دوربین مداربسته در آسانسور انتخاب نمود. برحسب بودجه و هزینه خود می توانید یکی از انواع مختلف دوربین مداربسته تحت شبکه و آنالوگ را انتخاب کنید .  

پر کاربرد ترین دوربین ها برای آسانسور

  • دوربین مدار بسته سه ‌گوش مخصوص آسانسور
  • دوربین مدار بسته دام
  • دوربین مدار بسته مکعبی
  • دوربین مدار بسته مخفی

شاید استفاده از دوربین ‌های دام و سه ‌گوش، که در بالا از آن ها نام بردیم ، متداول‌ترین روش نصب دوربین در آسانسورها باشد، اما نباید فراموش کرد با توجه به ارتفاع بسیار کم سقف اغلب آسانسورها ، این دوربین ‌ها به‌راحتی می‌توانند توسط افراد سودجو قطع یا دزدیده شوند. به همین منظور پیشنهاد می‌ شود برای جلوگیری از چنین مواردی در داخل آسانسورها از دوربین ‌های توکار و مخفی استفاده کنید .

البته نباید فراموش کرد که نصب دوربین در آسانسور بدون برچسب هشدار دهنده ، جرم محسوب می شود و تجاوز به حقوق شهروندی تلقی می ‌گردد . همچنین باید گفت که اگر قصد دارید دوربین‌ نصب‌ شده در آسانسور تمام فضای داخلی را نمایش دهد، حتما باید برای این کار از دوربین‌هایی با لنز واید (۲٫۸ میلی‌متر) استفاده نمایید تا تمام آسانسور قابل رویت باشد.

روش های نصب دوربین مداربسته در آسانسور

در آسانسور می‌توان از روش های مختلفی برای نصب دوربین و انتقال تصاویر به دستگاه ذخیره کننده استفاده کرد. به‌طورکلی می‌توان از دو روش کابلی و بیسیم برای انتقال اطلاعات به دستگاه ذخیره کننده یا پخش‌کننده تصاویر استفاده نمود.

تجهیزات مورد نیاز جهت نصب دوربین مدربسته در آسانسور

برای نصب دوربین مداربسته در آسانسور فهرستی از لوازم، دستگاه‌ها و تجهیزات لازم است که عبارت‌اند از:

  • فرستنده (Transmitter)
  • گیرنده (Receiver)
  • دوربین (Camera)
  • منبع تغذیه (Power Supply)
  • کابل ها (Cables)

برای انتقال صدای دوربین می توانید به مقاله انتقال صدای دوربین مداربسته مراجعه فرمایید.

1.نصب دوربین مداربسته در آسانسور توسط کابل

یکی از راه‌های انتقال تصویر در آسانسورها استفاده از کابل می‌باشد. بسته به نوع سیستم مداربسته می‌توان از کابل کواکسیال یا شبکه برای انتقال اطلاعات استفاده کرد. طول کابل انتقال تصویر باید به‌اندازه طول مسیر حرکت آسانسور باشد. می‌توان برای باز و جمع شدن بهتر سیم از سیم‌جمع‌کن هم استفاده کرد. البته یکی از معایب این روش وجود نویزهایی مانند وجود برق ۳ فاز و نویزهای دیگر در محل عبور کابل‌ها می‌باشد که باعث وارد شدن نویز به کابل می‌شود.

با توجه به محل قرارگیری دستگاه ضبط کننده تصاویر می‌توان از یکی از روش‌های زیر برای کابل‌کشی و نصب دوربین مداربسته در آسانسور استفاده کرد:

  • قرار دادن کابل انتقال تصویر در بالای آسانسور:

درصورتی‌که دستگاه ضبط کننده تصاویر در اتاق آسانسور قرار دارد می‌توان کابل را به‌اندازه طول مسیر حرکت آسانسور اندازه گرفت و آن را از اتاق آسانسور به کابین برساند. بعضی از نصب کنندگان دوربین مداربسته در این روش کابل را توسط بست به کابل تراول خود آسانسور وصل می‌کنند. یکی از معایب این روش کابل‌کشی، احتمال قطعی و فرسوده‌شدن زودهنگام کابل هست.

  • قرار دادن کابل انتقال تصویر در زیر آسانسور

در این روش مشکلات احتمالی روش پیش به‌شدت کاهش می‌یابد. به دلیل قرار گرفتن سیم در قسمت زیر آسانسور احتمال قطعی و فرسوده‌شدن زودهنگام کابل به‌شدت کاهش می‌یابد. در این روش کابل به‌اندازه طول مسیر آسانسور در نظر گرفته‌شده و از قسمت کنار آسانسور به سقف آن انتقال پیدا می‌کند و به دوربین متصل می‌شود. کابل با حرکت رو به بالا از قسمت چاله آسانسور به بالا رفته و هنگام پایین آمدن در آنجا جمع می‌شود.

  • استفاده از تراول کابل آسانسور:

تراول کابل آسانسور وظیفه انتقال سیگنال‌ها را در آسانسور به عهده‌دارند. این کابل‌ها در دو نوع گرد و فلت تولید می‌شوند. می‌توان از طریق سیم‌های خالی موجود در این کابل برای انتقال تصاویر بدون استفاده از کابل جداگانه استفاده کرد.

2.نصب دوربین مداربسته شبکه (IP) در آسانسور توسط اتصال بیسیم P2P

یکی از روش‌های دیگر انتقال تصویر استفاده از آنتن یا رادیو وایرلس Point To Point در ساختمان‌هایی با ارتفاع و تعداد طبقات بیشتر می‌باشد. در این روش یک رادیو وایرلس در زیر آسانسور نصب گردیده و رادیو دیگر در چاله آسانسور رو به هم و به‌صورت P2P قرار می‌گیرد.

رادیوئی که در زیر آسانسور نصب‌شده توسط کابل شبکه به دوربین مداربسته IP وصل شده و رادیوئی که در چاله آسانسور قرار دارد از طریق کابل شبکه به دستگاه NVR  متصل می‌گردد و از این طریق تصاویر به سرور مرکزی انتقال می‌شود.

برای نصب دوربین مداربسته می توانیدبه مقاله نصب و سیم کشی دوربین مداربسته مراجعه فرمایید.

نکات مهم در نصب دوربین مداربسته در آسانسور

1.در همه ی نقاط کابین می توان دوربین مداربسته را نصب کرد اما به صورت کلی و اصولی دوربین مداربسته باید رو به روی درب ورودی کابین جایگذاری شود تا ورود و خروج افراد کنترل شود.

۲. همانطور که در بالا توضیح داده شد دوربین های IP مناسب ترین گزینه برای نصب شدن در داخل کابین آسانسور هستند . این دوربین ها علاوه بر تصویر برداریقادرند که صدای افراد را ضبط کنند و در صورت اتفاق افتادن حادثه و جرمی صحبت های رد و بدل شده بسیار کارگشا هستند.

۳. مجهز بودن دوربین مداربسته به ویژگی دید در شب ( مادون قرمز) زیاد ضرورتی ندارد چرا چراغ های آسانسور به صورت اتوماتیک روشن می شوند و دوربین هیچگاه مشکلی با تاریکی کابین برای تصویر برداری ندارد.

تکنولوژی WDR در دوربین مداربسته آسانسور

برای نصب دوربین مداربسته در آسانسور ها نسبت به جاهای دیگر سقف کوتاه‌تری دارند؛و داخل آن‌ها لامپ‌های گوناگونی با نور متفاوت قرار دارد؛ به همین دلیل دوربین مداربسته‌ای که می‌خواهیددر آسانسور نصب کنید باید دارای تکنولوژی WDR باشد؛ چرا که دوربین‌هایی که دارای این تکنولوژی هستند می‌توانند همه تصاویر را با کیفیت بالا ضبط کنند و رزولوشن آن‌ها یسیار بالاست و امکان مشاهده تصاویر و فیلم به صورت زنده از راه دور را امکان پذیر می‌کند.

 زاویه دید دوربین مخصوص آسانسور

درون اتاق آسانسور فضا کم و کوچک می‌باشد که در این مواقع که فضا خیلی کوچیک است بر خلاف باور بعضی از افراد کار برای دوربین مداربسته مخصوص آسانسور کمی سخت می‌شود؛ به همین دلیل برای از بین بردن این مشکل باید به سراغ دوربین‌های مداربسته بروید که زاویه دید وسیعی یا همان WIDELENS را دارند. در نظر داشته باشید که برای آسانسور بهتر است دوربین مداربسته‌ای را انتخاب نمایید که لنز آن کمتر از سه میلی متر باشد.

دوربین کابین اسانسور کجا نصب شود؟

دوربین کابین آسانسور را همه جای کابین می توان نصب کرد اما به صورت تجربی, بهترین محل روبروی درب ورودی کابین است. دوربین باید در گوشه ای قرار بگیرد که بتواند علاوه بر چهره افراد هنگام ورود, دکمه های آسانسور را نیز به خوبی پوشش دهد.

دوربین مداربسته سیمی بهتراست یا بی سیم

هنگام نصب دوربین های آنالوگ باید از یک سیستم دوربین مدار بسته سیمی استفاده کنید. اما هنگام نصب دوربین های IP تقریباً همیشه یک سیستم بی سیم را انتخاب کنید. سهولت نصب، صرفه جویی در وقت و نیروی کار معمولاً هزینه یک سیستم سیمی را جبران می کند و نگهداری سیستم بسیار راحت تر است.

هزینه نصب دوربین مخصوص آسانسور

برای اطلاع از هزینه نصب دوربین آسانسور وقیمت خرید دوربین مخصوص آسانسور می توانید به کارشناسان نمایندگی هایک ویژن تماس حاصل فرمایید.

02188500020

مقالات مرتبط