یکی از سوالاتی که خیلی از مشتریان از ما دارند قوانین  نصب دوربین مداربسته می باشد . که ما در اینجا قرار است در مورد قوانین نصب دوربین مداربسته با شما صحبت کنیم .

قانونی برای نصب دوربین مداربسته وجود دارد؟

نصب دوربین مداربسته جرم محسوب نمی شود بلکه مراجع قانونی از نصب دوربین حمایت نیز می کنند. اما به دلیل عدم سو استفاده و حفظ حریم خصوصی در این باره محدودیت ها و قوانینی وضع شده که ممکن است به دلیل ناآگاهی دچار نقض قوانین شوید. در این صورت که خودتان بهتر می دانید درگیر دادگاه و رفت و آمدهای بسیار شده و ممکن است مجرم شناخته شوید.

به طور صریح و مستقیم قوانینی برای نصب دوربین مداربسته وجود ندارد. اما از دیگر مواد قانونی می توان استفاده کرد و آن را به دوربین مداربسته تعمیم داد.

به عنوان مثال بر اساس ماده 41 منشور حقوق شهروندی کنترل صوتی و تصویری در محیط های کاری، امکان عمومی، فروشگاه ها و سایر محیط های عمومی بر خلاف قانون است. این قانون به نصب غیرقانونی دوربین مداربسته اشاره دارد. بنابراین اگر شرایط و قوانین نصب دوربین مداربسته رعایت شود، هیچ منع قانونی نخواهد داشت.

 

محل های متفاوت نصب دوربین مداربسته از نظر قانونی

  • نصب دوربین مداربسته در محیط عمومی: 

در رابطه با نصب دوربین مداربسته در محیط های عمومی در حال حاضر هیچ گونه منع قانونی وجود ندارد. منع قانونی این مکان ها تنها در صورتی به وجود می آید که این محیط در اطراف مکان های حساس مانند پادگان ها، پایگاه های هوایی و … باشد.

  • نصب دوربین مداربسته در محیط مشاعات: 

در رابطه با نصب دوربین در مشاعات مانند حیاط ساختمان، پارکینگ، راه پله و غیره … نیاز به تائید کتبی از اعضای مجمع ساختمان خواهد بود. در صورت تائید مجمع بر نصب دوربین مداربسته این نظر بر نظر منفرد ساکنین ارجعیت خواهد داشت. در صورت وجود مشکل در مسیر دریافت تائید مجمع اعضای ساختمان می توانند از طریق دریافت مجوز کتبی اقدام به نصب دوربین در محیط های مشاعات کنند.

  • نصب دوربین مداربسته در محیط های خصوصی

به صورت کلی نصب دوربین مداربسته در محیطهای خصوصی دارای بیشترین حساسیت است. محیطهای خصوصی شامل محیطهایی خواهد شد که به حریم شخصی افراد مربوط خواهد شد (محیط داخلی منزل، اتاق خواب افراد، اتاق رخت کن و …). نصب دوربین مداربسته در محیطهای خصوصی تنها با داشتن مجوز رسمی امکان پذیر خواهد بود.

  • نصب دوربین مداربسته مخفی:

 نصب دوربین مداربسته مخفی به هر نحو (در محیطهای مشاع یا خصوصی) نیازمند مجوز است. در صورت شکایت به واسطه نصب دوربین مخفی حتی در منزل خود فرد، این موضوع می تواند به پرداخت جریمه سنگین یا تعقیب قضایی منجر شود.

چطور برای دریافت مجوز نصب دوربین مخفی یا دوربین در محیطهای شخصی اقدام کنیم؟

برای دریافت مجوز جهت نصب دوربین مداربسته در محیطهای غیر مجاز، پس از ارائه شکایت به واسطه تخریب، تهدید یا خطرات امنیتی و با مطرح کردن ضرورت نصب دوربین مداربسته به نیروی انتظامی یا مراجع قضایی میتوانید در رابطه با دریافت مجوز نصب دوربین مداربسته در محل اقدام فرمائید.

آیا در صورتی که همسایه ای راضی نباشد می توان دوربین نصب کرد؟

در صورتی که منطقه شما ناامن است و دلایل کافی دارید که آن معبر یا کوچه نیاز به نصب دوربین دارد. می توانید به دلیل نارضایتی فرد یا افرادی، جهت گرفتن مجوز نصب دوربین مداربسته در کوچه، درخواست کتبی خود را به آگاهی محل خود اطلاع دهید.