امروزه روز با پیشرفت تکنولوژی دوربین مدار بسته و توسعه تکنولوژی های هوشمند ارزان قیمت، اکثر مالکان ساختمانی به فکر استفاده از دوربین های مدار بسته در ساختمان های خود افتاده اند. برخی از مهمترین نگرانی هایی که آنها را به فکر استفاده از دوربین می اندازد عبارتند از: پوشش ورودی و خروجی ساختمان جهت مشاهده افراد مشکوک و همسایه ها، پوشش فضای داخل پارکینگ خودرو های ساکنین، پوشش فضای لابی و راه پله ها، پوشش بر اصلی بیرونی ساختمان شامل خیابان اصلی و فرعی، ارائه تصویر دائمی ازفضاهای ساختمان و بسیاری از موارد دیگر می باشد.

راهنمای خرید دوربین مداربسته برای منزل

1.انتخاب نوع سیستم مداربسته

دوربین های مداربسته به دو دسته دوربین آنالوگ و دوربین تحت شبکه تقسیم بندی می شوند

  • دوربین مداربسته آنالوگ : قدیمی ترین نسل دوربین مداربسته است ، ساده و ارزان قیمت می باشد. در سیستم انالوگ کیفیت و رزولوشن تصویر شما به شدت محدود است. در صورتی که به دنبال یک سیستم مداربسته غیر حرفه ای و ارزان هستید این سیستم را انتخاب کنید.
  • دوربین مداربسته تحت شبکه : سیستم های تحت شبکه نسل جدیدی از دوربین های مداربسته است . این نوع از دوربین ها داری کیفیت تصویر خوب که هزینه آن نسبت دوربین های آنالوگ زیاد است . در صورتی که به دنبال یک سیستم حرفه ای با کیفیت تصویر بالایی هستید این نوع دوربین مداربسته را انتخاب کنید.

 2.میزان بودجه برای خرید دوربین

اگر سقف هزینه ی خاصی را برای تجهیز اماکن خود به دوربین مدار بسته در نظر نگرفته اید ترجیحا از دوربین مدار بسته IP ( تحت شبکه ) استفاده کنید. چنانچه بودجه شما پایین است باید از دوربین مدار بسته آنالوگ استفاده کنید. در صورتی که دوربین مدار بسته با هزینه مناسب و کیفیت تصویر بالا نیاز دارید دوربین مدار بسته AHD مناسب ترین گزینه برای شما می باشد.

3.انتخاب برند دوربین مداربسته

برند های متعددی در بازار ایران مشغول فعالیت هستند، برند های اصطلاحا بدون نام ( No Name)، با قیمت و کیفیت تصویر پایین در بازار هستند که پس از نصب با گذر زمان دچار افت کیفیت می شوند، اما در سوی دیگر برخی از برند ها هم به صورت حرفه ای وجود دارند که کیفیت و قیمت بالایی دارند این برند ها بازار فروش محصولاتشان بانک ها، نیرو گاهها و پروژه هایی از این قبیل می باشند. اما برند های دیگری نیز وجود دارند که به لحاظ تقسیم بندی در رده برندهای متوسط رو به بالا قرار می گیرند، انتخاب تجهیزات مدار بسته از این برند ها می تواند یک راه حل خوب باشد.

برخی از ویژگی های یک برند مناسب عبارتند از: سابقه فعالیت برند در دنیا ( حداقل ۶ سال از عمر برند گذشته باشد)، سابقه فعالیت برند در کشور ( حداقل ۵ سال از عمر برند در ایران گذشته باشد)، دارا بودن نماینده فعال و خوش سابقه در بازار، خرید از شرکت فروشنده دوربین بجای فروشگاهها، که دارای نامه نمایندگی از برند باشند، زمان گارانتی، انتخاب برندهایی که پروژه های مشابه زیادی در بازار ساختمان های مسکونی انجام داده باشند.

دوربین مداربسته بی سیم برای منزل :

می توان برای نظارت بر خانه و محیط اطراف آن از دوربین مداربسته بیسیم استفاده کرد . دوربین مداربسته بیسیم نیازی به سیم کشی برای انتقال تصویر ندارد و نصب دوربین مداربسته بیسیم برای منزل آسان است . سیستم دوربین مداربسته برای منزل از نوع بیسیم بسیار سریع در مدت چند ساعت اجرا می شود و تخریب و سوراخ‌کاری را دوربین مداربسته بیسیم به حدالاقل می رساند.

دوربین مداربسته بیسیم معمولا در داخل منزل نصب می شود و دارای قدرت ارسال سیگنال تصویر در فواصل 5 تا 10 است . به منظور نظارت بر از فضاهای باز و محیط اطراف منازل و مجتمع های مسکونی بصورت بیسیم از دوربین مدار بسته شبکه به همراه آنتن های رادیو یا مایکرو استفاده می شود.

دوربین مداربسته مموری خور برای منزل و آپارتمان :

اگر بدنبال ارزان تر تمام شدن یک سیستم دوربین مداربسته برای منزل خود هستید ارزانترین حالت استفاده از دوربین مداربسته با قابلیت پشتیبانی از حافظه داخلی است . دوربین های مداربسته مموری خور نیازی به دستگاه ذخیره تصاویر دوربین مداربسته ( DVR , XVR  , HVR یا NVR ) ندارد.

دوربین های مداربسته با پشتیبانی از مموری کارت را می توانید به راحتی نصب کنید و نیازی به هزینه های اضافی برای حضور نصاب دوربین مداربسته در خانه نیست . به راحتی می توانید حافظه مموری کارت ( قالبا SD یا Micro SD ) درون دوربین مداربسته قرار دهید, سپس آن را به برق متصل نموده و تصاویر زنده و ضبط شده آن را بوسیله اپلیکیشن بر روی تلفن همراه یا لپ تاب خود دریافت کنید .

دوربین مداربسته AHD برای خانه, منزل یا آپارتمان:

نسل جدید دوربین های مداربسته آنالوگ تکنولوژی دوربین های AHD نام دارد. از نظر قیمت دوربین های مداربسته AHD سیستم های ارزان قیمت و مقرون به صرفه اند. سیستم های دوربین مدار بسته AHD به یک ترکیب کامل از دوربین مداربسته AHD , دستگاه رکوردر AHD HVR یا XVR , هارد دیسک مخصوص جهت ذخیره سازی , فیش بی ان سی , پاور تغذیه دوربین مدار بسته و کابل نیاز دارد .

دستگاه های رکوردر HVR, DVR یا CVR در یک سیستم دوربین مدار بسته AHD وظیفه ذخیره سازی و مدیریت تصاویر دوربین های مداربسته را بر عهده دارند .

دستگاه ها بسته به ظرفیت وروردی به انواع 4 کانال , 8 کانال , 16 کانال , 32 کانال و . . . تقسیم می شوند. دستگاه های AHD وظیفه نمایش تصاویر دوربین مداربسته بر روی مانیتور و تلوزیون و انتقال تصاویر دوربین های مداربسته بر روی بستر شبکه و تلفن همراه را نیز بر عهده دارد.

هارد دیسک در یک سیستم دوربین مدار بسته نقشی اساسی را بازی می کند . هر چه ظرفیت هارد دیسک بکار رفته در سیستم دوربین مداربسته منزل بیشتر باشد مدت زمان بیشتری را بصورت بایگانی خواهد داشت و طبعا قیمت آن نیز افزایش خواهد یافت.

دوربین مداربسته جهت کنترل پارکینگ در منزل , خانه یا مجتمع مسکونی :

در منازل و خانه های ویلایی قرار دادن دوربین مداربسته برای کنترل پارکینگ به سادگی با قرار دادن 2 یا چند دوربین مداربسته با کیفیت میسر است . اما در مورد مجتمع های مسکونی بحث نظارت بر پارکینگ ها حساس تر و دقیقتر می باشد.

سیستم دوربین مداربسته برای پارکینگ مجتمع ها وظیفه ی پلاک خوانی و ثبت دقیق زمان آمد و شد خودروها را در مبادی وروردی و خروجی پارکینگ مجتمع مسکونی بر عهده دارد. همچنین سیستم های دوربین مداربسته با استفاده از نرم افزار های آنالیز تصویر می توانند پلاک خودروهای را خوانده و در نرم افزار ذخیره کنند. بوسیله سیستم آنالیز تصویر دوربین مداربسته و دوربین های پلاک خوان مدیران مجتمع مسکونی می توانند پلاک ماشین و زمان دقیق تردد وسیله نقلیه را بمدت طولانی نگهداری نموده و ذخیره کنند و در مواقع مورد نیاز با جستجوی پلاک خودرو , گزارش کاملب از زمانهای تردد وسیله نقلیه از سیستم دریافت نمایند.

علاوه بر کنترل مبادی ورودی نظارت بر چینش خودروها در محیط پارکینگ و نظارت بر خودرو ها در زمان پارک شدن برای ساکنین و مدیران مجتمع های مسکونی بسیار پر اهمیت است.