دوربین های مداربسته به منظور برقراری امنیت در مکان های مختلف خریداری و نصب می شوند. از طرفی قیمت ، یکی از مهم ترین موارد قابل توجه در هنگام خرید دوربین مداربسته می باشد. در این مقاله  در رابطه با عوامل موثر بر روی قیمت دوربین مداربسته  توضیح خواهیم داد.

چند عوامل موثرو تاثیر گذار در قیمت دوربین مداربسته 

1.برند دوربین مداربسته : 

اولین عامل تاثیر گذار بر روی قیمت دوربین های مداربسته  برند آنهاست. اینکه کدام تولید کننده این محصول را ساخته است  تاثیر بسیار زیادی بر روی قیمت دوربین های مداربسته خواهد داشت.

2.کیفیت تصویر ضبط شده :

دومین عامل تعیین کننده بر روی قیمت دوربین ها کیفیت تصویر و نوع چیپ تصویر آنهاست. کیفیت تصویر دوربین های آنالوگ را با واحد تیوی لاین (TVL) نشان می دهند. کیفیت تصویر دوربین های انالوگ امروزی بین 420 تا 700 تیوی لاین است. طبیعتا هرقدر کیفیت تصویر دوربین بالاتر باشد قیمت آن نیز بالاتر خواهد بود. در رابطه با چیپ تصویر نیز به صورت کلی چیپ های CCD گران قیمت تر از چیپ های CMOS یا DIS هستند.

3.لنز دوربین مداربسته : 

از دیگر عوامل تاثیر گذار بر روی قیمت دوربین مداربسته نوع لنز آن می باشد . لنز های فیکس معمولا ارزان تر و به ترتیب لنز های وریفوکال و موتورایز قابل کنترل دارای قیمت بالاتری می باشند.

4.برد دید در شب IR :

 نوع LED های دید در شب IR و تعداد آن ها بر قیمت این محصولات اثر گذار هست . LED های Array و Power Array معمولا دارای قیمت و کیفیت بالاتری نسبت به LED های معمولی می باشند.

5.جنس بدنه دوربین مداربسته 

جنس بدنه دوربین یکی از عوامل موثر در قیمت دوربین مداربسته می باشد. بدنه های فلزی نسبت به بدنه های پلاستیکی قیمت بیشتری دارند.

6.سنسور تصویر و DSP 

در رزولوشن های یکسان DSP ها و نوع سنسور تصویر Image Sensor می تواند بسیار متفاوت باشد.

 سنسور های تصویر مهم ترین قسمت دوربین های مداربسته بوده و نور تابیده شده از لنز مستقیما به سنسور برخورد کرده و تبدیل به جریان الکتریکی و اطلاعات تصویر می شود.

معمولا سنسور های تصویر متفرقه علی رقم این که از ابتدا نیز ممکن است تصویر قابل قبولی نداشته باشند با گذشت زمان همین کیفیت را نیز از دست می دهند و پس از گذشت یک سال کاملا به دوربین غیر قابل استفاده تبدیل می شوند.

DSPیا پردازنده سیگنال دیجیتالی نیز در دوربین های مداربسته بسیار اهمیت دارد و بهترین کمپانی های تولید DSP در دوربین های آنالوگ Fulhan  و  Next Chip می باشد و در دوربین های ip  تحت شبکه dsp های معروف به ترتیب Umbrella  و Hi Silicon هستند .

7.داخلی یا بیرونی بودن دوربین 

دوربین هایی که در محیط باز از جمله حیاط یا خیابان نصب می شوند نیازمند داشتن یک سری آپشن برای مقاومت در شرایط جوی و آب و هوایی مختلف می باشند. اگر قصد دارید دوربین مداربسته را در محیط باز نصب کنید حتما مطمئن شوید که دوربین مداربسته ضدآب خریداری کرده اید. در غیر این صورت ممکن است آب یا گرد و غبار در کیفیت فیلم‌ها اختلال ایجاد کند یا حتی بدتر باعث خراب شدن دوربین گردد.

تکنولوژی دوربین های مداربسته

علاوه بر شکل ظاهری، نحوه جمع آوری و ارسال اطلاعات و تکنولوژی به کار رفته در دوربین های مداربسته بر قیمت نهایی آنها تاثیرگذار می باشد. دوربین های مداربسته را می توان بر اساس نوع تکنولوژی به کار رفته در آنها به دوربین های آنالوگ، HD و تحت شبکه یا IP تقسیم بندی نمود.

بر اساس یک تقسیم بندی کلی، قیمت دوربین مدار بسته که تکنولوژی به کار رفته برای جمع آوری و ارسال اطلاعات در آنها آنالوگ می باشد، ارزان تر از دو گزینه دیگر می باشد. علاوه براین، دوربین های مدار بسته تحت شبکه یا IP به دلیل کیفیت و سرعت بسیار بالا در جمع آوری و ارسال اطلاعات قیمت های بیشتری نسبت به دو گزینه دیگر دارند.

انواع دوربین های مداربسته از نظر تکنولوژی

1.دوربین مداربسته آنالوگ:

مداربسته آنالوگ ساده ترین ساختار را در میان دوربینهای مداربسته دارند. بازتاب نور اجسام پس از عبور از لنز توسط سنسور تصویر (Image Sensor) دریافت و تبدیل به سیگنالهای الکتریکی میگردد و این سیگنالها به دستگاه ضبط کننده ارسال میشود. برای نشان دادن کیفیت تصویر دوربینهای آنالوگ از واحد تی وی لاین (TVL) استفاده میکنیم و هر چه مقدار تی وی لاین بالاتر باشد، کیفیت تصویر دوربین نیز بهتر خواهد بود. این دوربینها به علت کیفیت تقریبا پایین خود، جایگاه خود را به دوربینهایی با تکنولوژی جدیدتر داده اند.

2. دوربین های مداربسته HD : 

این دوربین ها داری کیفیت بالایی هستند .  از نظر تکنولوژی دارای پیچیدگی بیشتری در مقایسه با دوربینهای آنالوگ میباشد و نسل جدید دوربینهای مداربسته اغلب در این دسته قرار میگیرند. این دوربینها همانند دوربینهای آنالوگ همچنان بر بستر کابلهای کواکسیال فعالیت میکنند اما در مسافت بیشتر و با کیفیت بالاترهستند. خانواده دوربین های اچ دی شامل AHD, HD-CVI, HD-TVI, HD-SDI میشود.

3. دوربین های مداربسته AHD :

دوربین مدار بسته AHDمخفف( Analog High Definition) به معنی آنالوگ با کیفیت بالا به دوربینهایی گفته میشود که توسط یک چیپ الکترونیکی تصاویر دریافتی از سنسور تصویر را کدگذاری میکند تا بتواند رزولوشن و کیفیت بالاتری از تصویر ارائه دهد. این دوربین اغلب در رزولوشنهای 1.3 مگاپیکسل، 2 مگاپیکسل و به طور محدود 4 مگاپیکسل تولید میشوند.

4. دوربین مداربسته HD-TVI :

دوربین مدار بسته اِچ دی تی وی آی HD-TVI  مخفف (High Definition Transport Video Interface) و به معنی رابط گرافیکی انتقال با کیفیت بالا.) توسط کمپانی تک پوینت آمریکا (TechPoint) ابداع شد و به صورت گسترده در محصولات هایک ویژن استفاده میشود. انواع دوربین مداربسته TVLدر طیف مختلفی از رزولیشن ها 1 مگاپیکسل HDتا 8 مگاپیکسل 4K تولید می شود.

5.دوربین مداربسته IP :

این مدل از دوربین های مدار بسته با دسته های  قبلی تفاوت های بسیاری دارند که اصلی ترین آن در نوع کابل آن است که از کابل شبکه استفاده می شود . تمامی اطلاعات خود را توسط کابل شبکه ( Cat 6 ) انتقال میدهد و میتواند تصویر ، صدا و برق را با استفاده از یک کابل برای ما انتقال دهد .

اگر بخواهیم از نظر کیفیت این چهار دسته را رتبه بندی کنیم دوربین مدار بسته تحت شبکه بالاترین و دوربین مدار بسته آنالوگ پایین ترین کیفیت را به خود اختصاص میدهند و هم امر باعث اختلاف درقیمت دوربین مدار بسته می شود.

هوشمند ترین دوربین مداربسته هایک ویژن

1. قابلیت شمارش افراد دوربین هایک ویژن People counting :

این قابلیت امکان شمارش لحظه ای افراد، مقایسه تعداد افراد در روزهای مختلف و همچنین امکان تشخیص ساعت های پر رفت و آمد در فروشگاه ها و مراکز خرید را فراهم می کند. این امر رابطه مستقیم با نحوه مدیریت درست سازمان دارد.

2.قابلیت نقشه گرمایی(Heat Map) :

قابلیت هیت مپ به کاربر این امکان را می دهد تا محدوده های پر تردد و کم بازدید مکان تجاری خود را شناسایی کند. این سیستم به کاربر کمک می کند تا الگوهای رفت و آمدی مشتریان را در زمان های مختلف بدست آورد. با نصب یک دوربین با قابلیت هیت مپ به راحتی می توان شلوغ ترین بخش فروشگاه را تشخیص داد و از علاقه مندی های مشتریان نیز آگاه شد.

3.قابلیت تشخیص چهره Face Detectipn :

دوربین های هایک ویژن با قابلیت تشخیص چهره، با استفاده از الگوریتم های خاصی که برای آنها تعریف شده اند چهره ی افراد را در زوایای مختلف تشخیص می دهند. زمانی که چهره افراد در دوربین شناسایی می شود در هر لحظه امکان ردیابی آن فرد در هر قسمتی از مجموعه وجود دارد. همچنین، در صورت ورود افراد به قسمت های غیر مجاز نیز هشدار داده خواهد شد.

4. قابلیت تشخیص عبور از خط (Line Crossing) :

در مکان هایی که مجهز به دوبین مداربسته هستند، به دلیل کاربری که بعضی از محل ها دارند و یا به دلیل تجهیزات خاصی که در محدوده هایی از این مکان ها وجود دارد، مورد نیاز است که تردد افراد و اشیا در این محدوده ها کنترل شود. با استفاده از نیروی انسانی ممکن است این امر، بسیار پرهزینه و وقت گیر باشد. اما با استفاده از دوربین های مداربسته هایک ویژن تا حدودی این مشکل حل شده است.

5. تکنولوژی تشخیص ورود غیر مجاز (Intrusion Detection) :

این قابلیت همانند قابلیت line crossing عمل می کند. با این تفاوت که در این فناوری، خطی را برای ترسیم قسمتی از محیط مشخص می کنیم و در صورت ورود افراد به محدوده مورد نظر سیستم شروع به فرستادن هشدار می کند.