سیستم دوربین های مداربسته از اجزای مختلفی از جمله : دوربین ، کابل ، اتصالات جانبی و… تشکیل شده اند که هرکدام از آنها در سیستم های نظارتی کاربرد خاص خود را دارند. یکی از تجهیزات مهم در سیستم دوربین مداربسته منبع تغذیه یا آدپتور می باشد. انتخاب یک منبع تغذیه مناسب در ظاهر امری آسان به نظر می آید اما اگر آداپتور مورد نظر به درستی انتخاب نشود ، دوربین مداربسته کارایی لازم خود را از دست خواهد داد . که در ادامه شما با نحوه عمکلرد منبع تغذیه دوربین مداربسته ، انواع منبع تغذیه دوربین مداربسته ، مزایا و معایب آن آشنا خواهید شد .

نحوه عملکرد منبع تغذیه دوربین مداربسته

سیستم های دوربین های مداربسته به ‌گونه ای طراحی شده اند که با ولتاژ ۱۲ ولت DC کار می کنند و چون ولتاژ برق شهری ۲۲۰ ولت AC است ما نیازمند به یک منبع تغذیه برای تبدیل ولتاژ ۲۲۰ به ۱۲ ولت هستیم. وظیفه آداپتور یا همان منبع تغذیه تبدیل برق ۲۲۰ ولت شهری به ۱۲ ولت مورد نیازبرای دوربین مدار بسته با آمپرهای متفاوت می باشد، دوربین های مداربسته در حال حاضر موجود در دنیا اکثرا ۱۲ ولت هستند و با در نظر گرفتن تعداد دوربین ها می‌توان از آداپتورهایی با آمپرهای ۱، ۲، ۳ ، ۴، ۵، ۱۰، ۱۵، ۲۰، ۳۰، استفاده کرد.

انواع منبع تغذیه دوربین مداربسته

این مدل از منابع تغذیه دوربین مداربسته از نظر کارایی به ۲ دسته تقسیم می شوند که عبارتند از :

1.منبع تغذیه مجزا (تک آمپری) :

از این منبع تغذیه بصورت مجزا برای تغذیه هریک از دوربین های مداربسته بکار گرفته می شود. که میزان ولتاژ انها 12 ولت می باشد اما جریان خروجی آنها برابر با ۱ یا نهایتاً ۲ آمپر می باشد که در صورتیکه از مدل جریان ۲ آمپر استفاده شود می توان با استفاده از رابط برق آن را ببین ۲ دوربین به اشتراک گذاشت.  اما با این حال بهتر است برای حفظ امنیت بهتر برای هر دوربین از آداپتوری مجزا استفاده شود تا در صورت ایجاد مشکل فقط همان دوربینی که دارد تغذیه می شود از کا بیفتد.

مزایا :

  • در صورت خراب شدن هر آداپتور فقط دوربینی که به آن متصل است از کار می افتد و کل سیستم از کار نمی افتد
  • در صورت طولانی شدن فاصله دوبین تا آداپتور بدلیل آنکه نوع آداپتور و جنس را کبط ها بصورت استاندارد می باشند در طول مسیر دچار افت ولتاژ نمی شویم.

معایب :

  • صرف هزینه زیاد بدلیل اینکه برای هر دوربین باید یک آداپتور تهیه کرد.
  • بالا بردن زمان و زحمت سیم کشی به این دلیل که برای مرتب بودن کار هریک از آنها را باید درون باکس قرار داد که در صورت بالا بودن تعداد باید باکس های نتعددی صرف شود.

2.آداپتورهای صنعتی یا مرکزی دوربین مداربسته :

 

برخی از منبع تغذیه های مرکزی دارای چند خروجی مجزا به ازای هر دوربین هستند در این نوع منبع تغذیه در صورت خرابی یکی از خروجی ها مابقی به درستی به کار خود ادامه می دهند و عملکرد سایر دوربین ها مختل نمی شود.

مزایا :

  • سهولت در عیب یابی سیستم مداربسته در صورت خرابی منبع تغذیه.
  • عمر بالاتر منبع تغذیه مرکزی و کاهش امکان خرابی آن.
  • ایمنی بیشتر (تمامی سیم های انتقال دهنده برق دوربین ها حامل برق 12 ولت خواهند بود و این موضوع خطرات حین نصب و خدمات پس از نصب را به شدت کاهش می دهد)
  • استفاده از منبع تغذیه مشترک از نظر هزینه هم به صرفه خواهد بود.

معایب :

  • در صورت خرابی منبع تغذیه تمامی دوربین ها از مدار خارج می شوند.
  • در مسیرهای طولانی به علت انتقال برق به صورت 12 ولت افت ولتاژ زیادی اتفاق خواهد افتاد.

 

دوربین های مداربسته هایک ویژن با چه برقی تغذیه می شوند؟

تقریبا تمام مدل های دوربین هایک ویژن (به جز دوربین های گردان) باید توسط برق DC با ولتاژ 12 ولت تغذیه شوند. از آنجا که این ولتاژ از نظر نوع و دامنه با برق شهر (220 ولت AC) متفاوت است برای ایجاد ولتاژ مناسب از منبع تغذیه یا آداپتور مناسب استفاده می کنیم. آداپتور مورد نیاز برای تغذیه دوربین باید طوری باشد که ورودی برق شهر را دریافت کرده و به ولتاژ 12ولت DC تبدیل کند (این نوع از آداپتور بسیار رایج است).

دستگاه های ضبط کننده هایک ویژن با چه برقی تغذیه می شوند؟

دستگاه های DVR و دستگاه NVR  هایک ویژن بسته به نوع دستگاه عموما ورودی 12 ولت یا 24 ولت DC دارند. البته این دستگاه ها همگی دارای آداپتور خارجی یا داخلی در جعبه خود هستند. پس نیازی به نگرانی در مورد شرایط تغذیه دستگاه وجود ندارد.