NVR و DVRهر دو دستگاه ضبط کننده تصاویر دوربین های مداربسته می باشد و هرکدام داری ویژگی ها و کاربرد های خاص خود می باشند . در این مقاله ماقصد داریم به نحوه ی عملکرد و کاربرد دستگاه NVR و DVRو تفاوت دستگاه NVR و  DVR بپردازیم .

 

دستگاه DVRچیست و نحوه عملکرد آن چگونه است ؟

دستگاه DVR مخفف Digital Video Recorder است و وظیفه آن درسیستم  مداربسته آنالوگ HD، ضبط و مدیریت تصاویر می باشد. در حقیقیت دستگاه دی وی آر یک دستگاه الکترنیکی است که دوربین مداربسته از طریق کابلی به دستگاه DVRمتصل می شود و تصاویر و فیلم ضبط شده به آن انتقال پیدا می کند . دستگاه دی وی آر داری پورت های وردی و خروجی متعددی است که این پورت ها شامل : پورتهای خروجی صدا جهت اتصال به اسپیکر، پورت های وردی جهت نصب میکروفن ، پورت های انتقال تصویر HDMLوVGAجهت اتصال به نمایشگر ، پورت CVBMSجهت اتصال به تلوزیون ،پورت LAN با پهنای باند مختلف برای اتصال به شبکه یا دستگاه سوئیچ ، خروجی آلارم ،پورت USB برای اتصال به موس و کیبورد است .

تفاوت دستگاه NVRوDVRچیست؟
DVR

کاربرد دستگاه های  DVR

  • قابلیت اتصال به شبکه : با وجود این قابلیت می توان دستگاه dvrخود را به شبکه داخلی یا اینترنت متصل نمود وتصاویر را به صورت زنده یا ضبط شده از طریق گوشی همراه مشاهده نمود.

  • اعلام هشدار: می توانید دوربین را طوری تنظیم کنید تا مشاهده حرکت و یا قطع شدن تصویر برداری را از طریق ایمیل یا آزیر به مخاطب اعلام کند.

  • تنظیم ضبط تصاویر : از طریق دستگاه دی وی آر می توان مواردی همچون تنظیم رنگ و نور تصاویر و یا مدت زمان ذخیره سازی تصاویر را مشخص نمود.

  • مشاهده تصاویر دوربین مداربسته به صورت یکپارچه: با اتصال دستگاه به نمایشگر شما می توانید تصاویرتمامی دوربینهارا به صورت یک پارچه دریک صفحه بینید.

مزایای دستگاه های  DVR

  • استفاده آسان و سریع : استفاده از این دستگاه dvrبسیار راحت است زیرا دوربین های مداربسته آنالوگ به نرم افراز نیاز خواهد داشت .

  • هزینه کمتر و مقرون به صرفه بودن : یکی از فاکتور های اصلی مهم در هنگام خرید دوربین مداربسته قیمت دستگاه می باشد. این دستگاه ها قیمت مناسبی دارندو با استفاده از آنها به خوبی می توان تصاویررانظارت کرد. بنابراین اگر داری محدویت هزینه هستید به شما پیشنهاد می کنم که دستگاه دی وی آر را انتخاب کنید.

  • هیچ گونه نگرانی دررابطه با ضعیف بودن سیگنال ها وجود ندارد: با توجه به این که دستگاه dvr بدون نیاز به اینترنت کار می کند قطعا مشکل قطع شدن تصاویر و ضعیف بودن سیگنال وجود نخواهد داشت .

NVR چیست و نحوه عملکرد آن چگونه است ؟

 دستگاه NVR که در سیستم مداربسته تحت شبکه برای ضبط و مدیریت تصاویر استفاده می شود. NVR مخفف عبارت Network Video Recorder است. وظیفه دستگاه NVR علاوه بر ذخیره سازی و مدیریت تصاویر ارائه قابلیت های تصویری ویژه ای همچون تشخیص چهره، تشخیص پلاک، شمارش افراد و … نیز هست.

کاربرد دستگاه های NVR

 

دستگاه NVR یا ضبط شبکه ای ویدیو، یک سیستم نظارت تصویری است که یکی از روش های قدرتمند امنیتی به حساب می آید. این دستگاه امروزه به طور گسترده ای در دوربین های مدار بسته محیط های تجاری و مسکونی مورد استفاده قرار می گیرد. NVR یک سیستم رایانه ای متصل به شبکه است و شامل نرم افزار مدیریت و ضبط ویدیو، رایانه و هارد دیسک است. برخی از سیستم های NVR همزمان شامل نرم افزار VMS)سیستم مدیریت ویدئو) نیز هستند. شما می توانید این دستگاه را برای رایانه خود خریداری کنید یا از نرم افزار های اختصاصی استفاده کنید که فقط بر روی NVR  قابل اجرا هستند.

تفاوت دستگاه nvrوdvr
تفاوت دستگاه NVRوDVR

وظایف دستگاه NVR

 

  • ضبط تصاویر ارسالی از دوربین های تحت شبکه

  • پخش زنده و یا بازپخش تصاویر

  • تنظیم ویژگی های تصویر اعم از روشنایی، رنگ و …

  • برق رسانی به دوربین ها (در صورت POE بودن دستگاه NVR)

  • پردازش تصاویر (ویژگی های مختلف اعم از نقشه گرمایی، تشخیص چهره و …)

  • ذخیره سازی تصاویر با استفاده از انواع حالت های ضبط

  • و …

قیمت دستگاه های NVR

تفاوت دستگاه NVRو DVRدر چیست ؟

NVR و DVR هر دو دستگاهی هستند که داده های دوربین مداربسته به آنها منتقل می شود. اما اینکه تفاوت اصلی NVR با DVR چیست مربوط به نحوه عملکرد آنهاست. DVR یک دستگاه الکترونیکی می باشد. به این صورت که تصاویر دوربین مدار بسته از طریق کابل کواکسیال به دستگاه DVR منتقل می شود. سپس این تصاویر داخل دستگاه کدگذاری و پردازش می شوند.

اما دستگاه ان وی ار یک برنامه نرم افزاری است. در سیستم های تحت شبکه تصاویر در خود دوربین کدگذاری و پردازش می شوند. سپس این تصاویر پردازش شده از طریق کابل شبکه برای مشاهده و ذخیره سازی به دستگاه NVR منتقل می شود.

سوالات مرتبط

برای اتصال دوربین مداربسته به دستگاه DVRاز چه نوع کابلی استفاده می شود؟

برای اتصال دستگاه DVRبه دوربین مداربسته از کابلی به نام BNCکواکسیال استفاده می شود.

برای استفاده از دستگاه DVR از چه نوع دوربینی باید استفاده کرد؟

برای استفاده از دستگاه DVRاز دوربین آنالوگ استفاده می شود.

برای اتصال دوربین مداربسته به دستگاه NVRاز چه نوع کابلی استفاده می شود؟