لنز دوربین مداربسته مجموعه ای از عدسی ها می باشد که از آن برای تنظیم و ارسال نور محیط برروی چیپ تصویر استفاده می شود. لنز دوربین یکی از اصلی ترین جزء تجهیرات سیستم های نظارتی است . دراینجا قرار است در مورد لنز دوربین و مشخصات آن صحبت کنیم .

 

لنز دوربین مداربسته چیست ؟

لنز دوربین مداربسته یکی از اصلی ترین جزء تجهیزات دوربین مداربسته می باشد که وظیفه آن زاویه دید دوربین و انتقال نور از محیط برروی چیپ تصویر دوربین می باشد.

لنزدوربین مداربسته از نظر فاصله ی کانونی به سه دسته زیر تقسیم می شود:

  • لنز ثابت (FIX): لنز ثابت همیشه فاصله ی کانونی ثابتی دارد . این یعنی این که پس از نصب ،زاویه دید دوربین ثابت است و نمی توان آن را تغییر داد.

  • لنز وریفوکال متغیر(Vari-focal): لنزهای وریفوکال امکان تغییر فاصله کانونی به صورت دستی، آن هم در یک بازه مشخصی را دارند. لنز وریفوکال دارای زوم اپتیکال می باشند.

  • لنزهای زوم (Zoom lens): لنزهای موتوردار یا موتورایز را می توان از راه دور، فاصله کانونی شان را تغییر داد و اصطلاحا زوم دار هستند. این نوع لنزها به دلیل اینکه موتور در آنها تعبیه شده است معمولا نسبت به بقیه لنزها گرانتر است. ترجیحا این نوع لنزها برای محیط هایی که محدودیت نصب دارند بسیار پرکاربرد هستند.

چیپ تصویر چرا به لنز نیاز دارد؟

تصویر محیط بسیار بزرگ است، و چیپ تصویر دوربین مداربسته معمولا اندازه ای کمتر از یک سانتیمتر مربع دارد. پس در صورتی که بخواهید یک تصویر را بدون لنز ثبت کنیم باید یک چیپ تصویر به اندازه خود تصویر بسازیم. به دلیل این که این کار غیرممکن است از لنز استفاده می شود. لنز دوربین، کل نور محیط را دریافت کرده و در یک بخش متمرکز می کند، به این صورت تصویر کل محیط در یک فضای کوچک ساخته می شود.

دوربین های هایک ویژن (Hikvision) از چه لنزی استفاده می کنند؟

دوربین های مداربسته هایک ویژن با انواع متفاوتی از لنزها ساخته شده اند. بسته به کاربری دوربین، شما می توانید لنز مناسب خود را از نظر فاصله کانونی و یا زاویه دید مورد نظر انتخاب کنید.

برای سهولت استفاده شما، در کاتالوگ مربوط به هر دوربین مداربسته معمولا فاصله کانونی لنز، زاویه دید آن هم نوشته شده است.

دوربین مداربسته هایک ویژن معمولا دارای لنزهای 2.8، 3.6، 4،6، 12 هستند. اصولا دو لنز 2.8 و 3.6 میلی متری همانطور که در شکل می بینید، دارای لنز های Wide هستند. اما لنز های 6 میلی متری متوسط و لنز های 12 میلی متری لنز زوم محسوب می شوند.

به عبارت ساده هر چه عدسی لنز کوچکتر باشد تصویر وسیع تر (wide) و هرچه عدسی لنز بزرگتر، تصویر زوم تر خواهد بود.

مشخصه مهم در هنگام انتخاب لنز دوربین مداربسته

لنز های دوربین مداربسته اصلا مثل لنز دوربین فیلم برداری و عکس برداری نمی باشد . بنابراین بهتر از قبل از خرید دوربین مداربسته به مشخصات لنز آن توجه کنید . در ادامه قرار است مشخصه های مهم لنز دوربین مداربسته را برای شما شرح دهیم :

  • فاصله کانونی لنز: فاصله کانونی لنز زاویه دید لنز دوربین را مشخص می کند. پس هرچه زاویه دید لنز دوربین بیشتر باشد زاویه دید دوربین کمتر خواهد بود ( منظور همان زوم کردن تصاویر می باشد)

  • مشخصه مرتبط به ضریب نور: در دوربین های مداربسته معمولا خیلی وارد جزئیات فنی مرتبط با لنزها نمی شوند. همه مشخصه های فنی دیگر لنز به صورت مگاپیکسل آن نوشته می شود. مثلا لنزی که 3 مگا پیکسل است برای استفاده در دوربین هایی تا این رزولوشن مناسب است. اگر رزولوشن دوربین بالاتر باشد باید از لنز بهتری استفاده کرد.