نمایشگر یکی از بخش های مهم یک سیستم مداربسته است. این نمایشگر ممکن است یک تلویزیون یا یک مانیتور باشد. دراین مقاله در رابطه با انتخاب متناسب نمایشگر برای دوربین مداربسته ، انواع منیتور های دوربین مداربسته و کاربرد آن صحبت خواهیم کرد .

 

اندازه مناسب مانیتور برای دوربین مداربسته 

اندازه مناسب یک نمایشگر دوربین مداربسته به چهار عامل زیر بستگی دارد :

  • فاصله نمایشگر تا بیننده
  • تعداد دوربین های قابل نمایش در نمایشگر
  • رزولوشن تصویر دوربین ها
  • حساسیت دوربین های مداربسته
  • برای دیدن تصاویر دوربین ها شما دو انتخاب اصلی خواهید داشت. در صورتی که کاربر پشت میز می نشیند استفاده از مانیتور مناسب تر خواهد بود. با توجه به چند بخشی شدن تصاویر دوربین ها در مانیتور باید از مانیتورهایی با اندازه حداقلی “19 استفاده کنید.
  • استفاده از تلویزیون معمولا زمانی صورت می گیرد که کاربر فاصله زیادی از نمایشگر دارد یا نیاز به مشاهده همزمان تصاویر توسط چند کاربر وجود دارد. تعداد و حساسیت تصاویر استفاده از تلویزیون های 40 اینچ برای دیدن تصاویر دوربین های مداربسته بسیار رایج است.

رزولوشن تصویر نمایشگر

انتخاب رزولوشن تصویر مناسب برای مانیتور قسمتی است که معمولا توجه کافی به آن نخواهد شد. انتخاب یک نمایشگر با روزولشن تصویر بالا به ویژه در صورت نصب دوربین های تحت شبکه بسیار مهم است.

رزولوشن تصویر بسیار رایج در مانیتورها، رزولوشن های زیر هستند:

  • XGA) 1024*768)
  • WXGA) 1280*800)
  • 768*1366 (HD)
  • FHD) 1920*1080)
  • WQHD) 2560*1440)

رزولوشن تصویرWQHD در تلویزیون های جدید کاربرد دارند و بیشتر نمایشگرها به رزولوشن تصویر FHD و HD محدود هستند.

در دوربین های مداربسته تحت شبکه حداقل رزولوشن تصویر رایج دوربین ها 1مگا پیکسل است که تقریبا برابر با رزولوشن تصویر قابل نمایش نمایشگر هاست. بنابراین در صورت نصب دوربین های بیش از 2 مگا پیکسل شما به صورت عادی نمی توانید روزولشن دوربین را بر روی نمایشگر ببنید. در صورتی که چند تصویر به صورت هم زمان به نمایش درآیند این مشکل چند برابر خواهد شد. پس در صورتی که بر روی نمایشگر تصویر یک دوربین 2 و 3 مگا پیکسل دارای تفاوتی نبودند مشکل اصلی از رزولوشن تصویر قابل نمایش دوربین هاست.

توجه داشته باشید که گرچه شما نمی توانید تصویر یک دوربین چند مگا پیکسل را با روزولشن واقعی ببینید اما زوم دیجیتال امکان دیدن جزئیات بسیار بیشتری را در تصاویر این دوربین ها ایجاد می کند.

تصاویر چطور از دستگاه مرکزی دوربین به نمایشگر انتقال می یابد؟

به سه روش این انتقال اطلاعات از دستگاه مرکزی DVR یا NVR به نمایشگر صورت می پذیرد:

۱ـ پورت آنالوگ CVBS

۲ـ پورت دیجیتال VGA

۳ـ پورت دیجیتال HDMI

نکته قابل توجه استفاده از کابل های استاندارد جهت استفاده هرچه بهتر از این پورت ها برای رویت تصاویر، با کیفیت بالا می باشد.

انواع مانیتور برای دوربین مداربسته

نمایشگر ها یا مانیتور های مورد استفاده در تجهیزات مدار بسته را می توان به دو دسته زیر تقسیم بندی نمود :

  1. مانیتور های دفتری یا اداری: برای کاربری های اداری بهتر است از مانیتور های معمولی استفاده نمود که از لحاظ هزینه نیز مقرون به صرفه تر بوده و نیاز کاربر را نیز برطرف می کنند. البته این مانیتور ها تنوع بالایی داشته و در مدل های مختلفی تولید می شوند. توصیه می شود برای انتخاب بهتر به نوع کاربری، نوع دوربین های مورد استفاده و همچنین کیفیت و کنتراست دلخواه توجه نمایید.
  2. مانیتور های صنعتی:مانیتور های صنعتی معمولا بسیار مقاوم بوده و بدنه آنها از جنس فلز است. همچنین این مانیتورها در اندازه هایی بیشتر از 14 اینچ تولید می گردند.