دوربین های مداربسته از گذشته تاکنون دچار تغییرات بسیار زیادی شده اند و در حال حاضر داری قابلیت های بسیار پیشرفته ای هستند. یکی از فن آوری‌های پیشرفته که در ساخت دوربین‌های امروزی به کار می‌رود، پردازش تصویر VCA یا Video Content Analytics است در ادامه شما با قابلیت پردازش تصویر (VCA)در دوربین مداربسته اشنا خواهید شد.

VCAچیست ؟

VAC به معنای تجزیه و تحلیل و آنالیز محتوای ویدئویی است. با وجود این قابلیت در دوربین مداربسته، دستگاه قادر خواهد بود تصاویر را به طور خودکار تجزیه و تحلیل کند. به عبارت دیگر و بهتر باید گفت که فناوری VCA، سیستم هوشمندی است که جایگزین اپراتور می‌شود و می‌تواند در هر لحظه سوژه‌های مختلفی را شناسایی و دنبال کند.

قابلیت های  پردازش تصویر (VCA) در دوربین مداربسته

قابلیت شمارش افراد People counting:

 

 

قابلیت شمارش افراد در دوربین مداربسته قابلیتی است که با استفاده از آن می توان اطلاعاتی را از تعداد افراد وارد و یا خارج شوند از یک مکان اداری تجاری را به دست آورد. همچنین از دیگر مزیت های این فناوری می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • مشخص نمودن تعداد مشتریان یا بازدید کنندگان یک مرکز تجاری
  • بهینه سازی برنامه های مربوط به مدیریت فعالیت کارکنان و عملیات روزانه

 

قابلیت تشخیص حرکت Motion Detection :

با استفاده قابلیت تشخیص حرکت در دوربین مداربسته می توان حرکت انواع سوژه های مختلف را در تصویر تشخیص داد. این قابلیت می تواند در صورت ورود فرد یا افراد غیر مجاز به محل کار یا زندگی شما هشدارهای لازم را بدهد. در حال حاضر این قابلیت در اکثر دوربین های مدار بسته آنالوگ و تحت شبکه وجود دارد.

تشخیص نفوذ Intrusion Detection :

برای صاحبان کسب و کار یا مدیران مجموعه های بزرگ، همواره دغدغه حفاظت از اموال شان در برابر سارقین وجود دارد. با استفاده از قابلیت تشخیص نفوذ در دوربین مداربسته شما می توانید از هرگونه ورود و خروج به دارایی های خود مطلع گردید.

تشخیص نفوذ در هایک ویژن

قابلیت تشخیص پلاک :

 

این قابلیت در حفظ امنیت فضای کار یا منزل، اهمیت زیادی دارد. بیشتر شرکت‌های سازنده در صدد ایجاد و ارتقا نرم‌افزارهایی هستند که امکان Smart Tracking را به کاربر بدهد. با استفاده از ویژگی تعقیب هوشمند می‌توان این امکان را فراهم کرد که دوربین حرکت مشکوک افراد را دنبال کند؛ همچنین برای تعقیب اشیا و سوژه‌های مختلف نیز مفید و کاربردی خواهد بود.

تشخیص چهره افراد Facce Detection

این قابلیت  به دوربین مداربسته امکان می‌دهد که با استفاده از پارامترهایی که در نرم افزار مشخص شده‌اند، اجزای صورت افراد را تشخیص دهد و به این ترتیب سوژه معرفی شده را شناسایی کند.

نقشه گرمایی Heat Map :

با استفاده از نقشه گرمایی HEATMAP دوربین مداربسته می توان میزان تراکم جمعیت را در سرتاسر مکان مورد نظر تشخیص داد. این قابلیت کاربرد فراوانی در مراکز تجاری و فروشگاه های بزرگ دارد و اطلاعات مفیدی را از نحوه پراکندگی و توزیع مشتریان در نقاط مختلف فروشگاه در اختیار مدیریت مجموعه می گذارد.