تشخیص ورود غیر مجاز Intrusion Detection در دوربین مدار بسته، برای شناسایی ورود غیر مجاز افراد به یک محیط یا منطقه طراحی شده است. از این قابلیت در مکان های تجاری، صنعتی و نظامی برای محافظت در برابر سرقت، خرابکاری یا ورود غیر مجاز افراد استفاده می شود، معمولا این قابلیت اطلاعات مربوط به رویداد های رخ داده را ثبت کرده،وبه مدیران این امکان را می دهد تا از وقایع مهم باخبر شوند.  در این متحوا شما بانحوه عملکرد سیستم تشخیص نفوذ و نحوه فعال کردن سیستم تشخیص نفوذ و مزایا ی سیستم تشخیص نفوذ آشنا خواهید شد.

نحوه عملکرد سیستم تشخیص نفوذ

قابلیت تشخیص نفوذ یکی از مجموعه ویژگی های هوشمند دوربین های مداربسته تحت شبکه است. اگر فردی وارد منطقه غیر مجازی که به وسیله پارامترهای مجازی در نرم افزار از پیش تعریف شده است شود، دوربین به طور خودکار این رویداد را تشخیص داده و با به کار انداختن سیستم های آلارم اطلاع رسانی می کند .

نحوه عملکرد آن بدین شکل است که با استفاده از الگوریتم های تعریف شده در سیستم نرم افزاری خود به تجزیه و تحلیل جزء به جزء ابعاد و ویژگی های ظاهری سوژه می پردازد این امر تا حدود زیادی دقت عملیات را بالا برده و مانع از ایجاد آلارم های کاذب (False alarm) می گردد.

نحوه فعال کردن سیستم تشخیص نفوذ

روش استفاده از تشخیص ورود غیر مجاز Intrusion Detection در دوربین مدار بسته در چند مرحله زیر شرح داده شده است:

  • تعیین محدودهابتدا بر روی چک باکس Enable Intrusion Detection کلیک کنید. بر روی Draw Area کلیک کرده و محدوده دلخواه را با کشیدن یک باکس مستطیلی فرضی تعریف و مشخص می نماییم. دقت کنید که در هنگام کشیدن این باکس مستطیلی انتهای خطوط به کاملا وصل شوند. در دوربین های سری اسمارت امکان پوشش 4 منطقه به طور همزمان وجود دارد. برای پاک کردن مستطیلی که کشیده اید می توانید بر روی گزینه Clear کلیک کنید. همچنین پارامتر های هر منطقه می تواند به صورت جداگانه تعریف شود.

  • آستانه زمانی (Threshold): حال نوبت به تنظیمات منطقه مورد نظر می رسد پس از مشخص نمودن محدوده دلخواه نوبت به تنظیم آستانه زمانی یاThreshold است. منظور از آستانه یا Threshold در واقع مدت زمانی است که جهت به صدا در آمدن آلارم ها پس از ورود سوژه نفوذی نیاز است. دامنه آستانه زمانی می تواند از 0 تا 10 ثانیه باشد. اگر این عدد را بر روی صفر بگذارید بلافاصله پس از ورود سوژه به محدوده آلارم به صدا در می آید.

  • میزان حساسیت (Sensivity): مفهوم دیگری که در تنظیمات تشخیص نفوذ وجود دارد مفهوم حساسیت یاSensivity است که می تواند از 0 تا 100 درصد باشد. مقادیر مربوط به آن ابعاد سوژه را در مقایسه با منطقه مورد نظر تحلیل و بررسی می نماید. بدین ترتیب تنها ورود سوژه هایی با ابعاد مشخص و از پیش تعیین شده منجر به به صدا در آمدن سیستم های آلارم می گردد.

  • تعیین میزان درصد ابعاد سوژه: این گزینه تعیین می کند که چه میزانی از سوژه که منطقه مورد نظر را اشغال می کند باعث فعال شدن آلارم ها می شود. مقدار این پارامتر در محدوده 100-1 است. برای مثال اگر عدد آن را بر روی 50% با وارد شدن نیمی از سوژه به منطقه آلارم ها به صدا در می آیند.

مزایای سیستم تشخیص نفوذ

از مزایا ی سیستم تشخیص نفوذ می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • به وسیله این فناوری می توان رفت و آمد افراد را در محل کار یا شرکت های بزرگ از اتاقی به اتاق دیگر کنترل و محدود نمود.

  • کارایی این سیستم در کنترل درب ورودی بسیار بالا بوده و بوسیله آن میتوان ورود و خروج افراد از درب های مختلف را تحت نظارت قرار داد.

  • در صورتیکه که در محل حضور نداشته باشید می توانید هشدار های لازم را از راه دور بر روی تلفن همراه و یا در سایر دستگاه ها دریافت نمایید.

چگونه از وقوع آلارم های کاذب جلوگیری نمائیم؟

یکی از مشکلاتی که در تشخیص ورد غیر مجاز Intrusion Detection در دوربین مداربسته وجود دارد این است که در زمان فعال بودن آلارم های کاذب ارسال می کند برای جلوگیری از این مسئله باید 4 پارامتر را زیرا در نظر گرفت

  • منطقه مورد نظر

  • آستانه زمانی (بین تشخیص و اقدام)

  • میزان حساسیت

  • ابعاد سوژه های مختلفی که برای نرم افزار تعریف می شوند.

در بررسی که انجام شده بین تصاویری که به درستی تشخیص داده شده اند و آنهایی که آلارم کاذب داشتند می بایست یک نکته مهم را در نظر گرفت و آن تعیین ابعاد دقیق سوژه (به صورت درصد) است. برای مثال اگر درصد را بسیار کم در نظر بگیرید آلارم های مربوط به ورود سگ و گربه و … را نیز دریافت می کنید. همچنین نسبت ابعاد سوژه به ابعاد منطقه مورد نظر نیز مهم است و باید توجه داشت که درصدی که برای ابعاد سوژه انتخاب کرده اید چه میزان از محدوده مورد نظر را اشغال می کند. نکته دیگری که در بررسی ها مشخص شد آلارم های کاذبی است که بر اثر عوامل دیگر مانند نور چراغ ماشین ها یا رد شدن حشرات ایجاد می شوند که در حد کمتر از یک ثانیه اتفاق می افتند. پس آستانه زمانی را نباید بسیار پایین در نظر گرفت.