تکنولوژی موجود در دوربین های تحت شبکه نسل جدید هایک ویژن آنها را به ابزاری جهت تجزیه و تحلیل رفتار مشتری و درک الگوهای رفتاری آنها در هنگام ورود به یک مرکز تجاری تبدیل نموده است. بدین وسیله قابلیت نقشه گرمایی دوربین های مداربسته IP(هیت مپ) اطلاعات ارزشمندی از نقاط پر رفت و آمد در اختیار کاربران قرار می دهد.در ادامه برسی خواهیم کرد :

  • نقشه حرارتی یا Heat Map چیست ؟

  • نحوه عملکرد نقشه حرارتی یا Heat Map

  • کاربرد نقشه حرارتی یا Heat Map

  • مزایای نقشه حرارتی یا Heat Map

نقشه حرارتی یا Heat Map چیست ؟

به زبان ساده ،  نقشه حرارتی یا Heat Map   به کاربر این امکان را می دهد که نقاط پر بازدید و کم بازدید را در میدان دید دوربین مداربسته شناسایی کند و با توجه به نیاز خود تصمیمات مورد نظر را بگیرد . این قابلیت دربرخی از دوربین های مداربسته هوشمند وجود دارد و در حقیقت قیمت دوربین مداربسته مورد نظر کمی نسبت به سایر تجهیزات دوربین مداربسته بالا تر میباشد.

نحوه عملکرد نقشه حرارتی یا Heat Map

تکنولوژی به کار رفته در دوربین های حرارتی، مسیر حرکتی و رفتاری مشتریان را در طول زمان ثبت می کنند. اطلاعات به دست آمده از این الگوی رفتاری به صورت نمودار زمانی و آمار مکانی در طیف رنگی مختلف قرمز، آبی، سبز، زرد و … نمایش داده می شود. هر کدام از این رنگ ها با توجه به پارامترهایی که قبلا در نرم افزار تعریف شده است، معنا می شوند.

به عنوان مثال رنگ قرمز نشان می دهد که تراکم جمعیت و بازدید در آن نقطه از همه بیشتر است. رنگ آبی نشان می دهد در آن نقاط کمترین بازدیدها صورت گرفته است .

علاوه بر نمایش آماری به صورت نقشه، نمودارهای روزانه، هفتگی و ماهانه نیز ارائه می شود. نمودار روزانه تراکم جمعیت در هر ساعت را نشان می دهد. اما نمودار هفتگی و ماهانه تراکم جمعیت در هر روز را نشان می دهد.

به این ترتیب اعداد به دست آمده در هر ساعت و هر روز می تواند در بهبود خدمات کمک کند. بنابراین مشخص می شود نیرو ها در چه ساعاتی در چه روزهایی در هفته و در چه مکان هایی بهتر است بیشتر حضور یابند. همچنین می توان تعیین کرد، محصولات مورد نظر در کدام قسمت های بخش تجاری چیده شوند.

کاربرد نقشه حرارتی یا Heat Map  

 به وسیله این قابلیت می توان نقاط پر رفت آمد را شناسایی کرد . ین امر تاثیر زیادی بر مدیریت و نحوه چیدمان اجناس در نقاط مختلف یک فروشگاه دارد. به طوری که می توان کالاها را در نقاطی جای داد که رفت و آمد بیشتری داشته و در معرض دید مشتریان است. بدین ترتیب داشتن اطلاعات دقیقی از میزان تردد و نیز الگوهای رفتاری مشتریان در بخش های مختلف یک مرکز تجاری یا فروشگاه می تواند تاثیر بسزایی در نحوه مدیریت و نظارت بر اجناس و خدمات ارائه شونده مطابق با نیاز مشتریان داشته باشد.

 زمانی که یک دوربین هایک ویژن با قابلیت Heatmap  را در فروشگاه خود نصب می کنید و  به راحتی می توانید شلوغ ترین بخش فروشگاه را تشخیص دهید. در نتیجه متوجه می شوید هنگامی که مشتریان وارد فروشگاه شما می شوند به کدام بخش بیشتر علاقه مندند و چرا.

مزایای نقشه حرارتی یا Heat Map   

  • بهره گیری از heat map برای نحوه چیدمان کالا ها و تعیین محل های پرتردد و کم تردد در فروشگاه ها

  • زمانبندی و برنامه ریزی برای فروش کالا ها و تبلیغات و نمایش محصولات در مکان های پر فروش

  • تغییر دکوراسیون فروشگاه برای بازدید بیشتر افراد در بخش های پر رفت و آمد.