همان طور که می دانید دوربین های مداربسته داری انواع مختلفی می باشد که یکی از آنها دوربین های PTZ که به آن دوربین های گردان و اسپیدام هم گفته می شود . ما در این اینجا قصد داریم در مورد دوربین های مداربسته PTZ و قابلیت های آنها با شما صحبت کنیم .

دوربین مداربسته PTZ  چیست ؟

دوربین های PTZ هایک ویژن دارای اسامی مختلفی است که از جمله می توان به دوربین اسپید دام، دوربین متحرک ، دوربین گردان ، دوربین FAST DOME و مواردی دیگر اشاره کرد.  PTZ مخفف کلمه PAN TILT ZOOM می باشد. این یعنی دوربین متحرک و می تواند با سرعت بالا و هم زمان در جهت افقی (PAN) و عمودی (TILT) بچرخد و همین طور قابلیت بزرگ نمایی(ZOOM) بر روی سوژه مورد نظر خود داشته باشید. این نوع دوربین ها از نظر ظاهری شبیه دوربین های دام می باشد که این دو نوع دوربین تفاوت های عمده ای بایک دیگر دارند.

قابلیت دوربین های مداربسته PTZ  یا گردان

  • دوربین های گردان قابلیت چرخیدن ۳۶۰ درجه در جهات مختلف و زوم کردن دارندمعمولا بدنه کشیده تری دارند همچنین برای نصب این دوربین ها نیاز به پایه دوربین اسپید دام می باشد.
  • دوربین های PTZ را می توان بصورت دستی ، با استفاده از جوی استیک ( JOY STICK )یا با استفاده از نرم افزار مدیریت تصاویر دوربین مدار بسته کنترل و در جهت های مختلف به حرکت در آورد.
  • قابلیت زوم و چرخش فوری در دوربین های PTZ باعث می شود .تا در مواقع ضروری بتوان به سرعت بهترین تصاویر را از مناطق مشکوک در اختیار داشت .
  • برخی ازدوربین های PTZ هایک ویژن، امکان ردیابی خودکار افراد یا اشیای متحرک را دارند ، این سری دوربین ها پس از تشخیصبه اصطلاح قفل شدن بر روی هدف ، با حرکت هدف ، بر روی آن زوم کرده و جهت حرکتی آن را دنبال می کنند همواره به گونه ای تصویر برداری می کنند که مناسب ترین تصویر از هدف مورد نظر ارائه شود.

کاربردهای دوربین مدار بسته اسپید دام:

  1. این دوربین‌ها برای نظارت بر محیط‌های وسیع مانند سوله‌ها و کارخانه‌ها، چهارراه‌ها و میدان‌ها به کار برده می‌شوند.
  2. این دوربین‌ها به دلیل اینکه فقط یک‌جهت در هر لحظه را پوشش می‌دهند برای پوشش امنیتی در تمام جهات مناسب نیستند.

مزایای دوربین چرخشی اسپید دام

 

  • لنز تیره به کار رفته در دوربین مداربسته اسپید دام باعث شده تشخیص اینکه دوربین مداربسته در حال ضبط است یا خیر سخت شود.
  • این دوربین ها دارای قابلیت تنظیم نور سفید هستند. این ویژگی کمک می کند تا تصاویری که بسیار روشن و یا تیره هستند؛ بهتر دیده شوند.
  • طراحی منحصربفرد دوربین های PTZ و حبابی که به عنوان محافظ لنز به کار گرفته شده؛ عملکرد دوربین را بالا برده است.

 

دید در شب دوربین اسپیددام

دوربین های اسپید دام دارای برد دید در شب بالایی هستند که برای هر مدل به طور جداگانه در کاتالوگ محصول آمده است. اما به تازگی نوع جدیدی از دوربین مداربسته اسپید دام در بازار یافت می شوند که به نام اسپید دام لیزری معروفند. این دوربین ها دارای برد دید در شب یک کیلومتر نیز می باشد.

دوربین مینی اسپید دام چیست؟

دوربین های مینی اسپید دام نوعی از دوربین های گردشی هستند که همانطور که از نامشان پیداست سایز کوچکتری داشته و زوم های کمتر از 8x یا 10x دارند. با توجه به ابعاد کوچک آنها، این دوربین ها کاملا برای کاربری های مسکونی و یا تجاری مناسب بوده و دیگر لزومی به استفاده از دوربین های اسپیددام بزرگتر با زوم 30x در این مکان ها نیست.

همانند تمام دوربین های PTZ این دوربین ها نیز می توانند در تمام جهت چرخش کنند و با توجه به دستورالعمل اپراتور، عمل بزرگنمایی و زوم را انجام دهند. آنها همچنین می توانند حرکات اتوماتیک از پیش تعریف شده انجام دهند.

دوربین اسپید دام بیسیم

دوربین اسپید دام بیسیم طوری طراحی شده اند که می توانند تصاویر و همچنین صدا را بر روی micro SD که بر روی دوربین تعبیه شده ضبط کنند. این دوربین ها تا 128 گیگ رم را پشتیبانی می کنند.

همچنین می توانید دوربین اسپیددام بیسیم را هم با سیم لن استفاده کنید. به این ترتیب می توانید در صورت تمایل با کمک کابل شبکه دوربین را به دستگاه NVR وصل کنید.

قیمت دوربین PTZ و یا اسپیدام