همان طور که می دانید دوربین مداربسته داری اجزای مختلفی است و هر کدام از آن ها داری خصوصیات خاص خود هستند. یکی از اجزای مهم آن آیریس(IRIS) است. در ادامه در برسی خواهیم کرد :

  • Iris چیست؟
  • انواع Iris در دوربین های مدار بسته

 

آیریس( Iris)  چیست ؟

آیریس ( IRIS) در واقع نقش عنبیه را در یک دوربین مدار بسته بازی می کند و روی لنز دوربین قرار می گیرد. به عبارت دیگر دلیل نام گذاری آیریس به خاطر عملکرد مشابه این قطعه به عنبیه چشم انسان می باشد. همانگونه که در چشم انسان وظیفه کنترل ورود میزان نور توسط عنبیه انجام می شود در دوربین های مدار بسته هم آیریس وظیفه کنترل ورود نور به دوربین را بر عهده دارد. 

IRIS

انواع Iris در دوربین های مدار بسته

آیریس دارای انواع مختلفی است که عبارتند از: آیریس ثابت ( Fixed Iris)، آیریس دستی ( Manual Iris)، آیریس اتوماتیک ( Auto Iris) و P Iris در ادامه در مورد هر کدام توضیح می دهیم.

  1. آیریس ثابت

شدت نور وارد شده توسط آیریس ثابت به دوربین و روی چیپ ست تصویر برداری دوربین همواره ثابت است. به عبارت دیگر آیریس هیچ کنترلی روی میزان نور ورودی در طول شبانه روز روی شدت نور وارد شده به دوربین ندارد. از این رو معمولا از دوربین هایی که دارای لنز های با آیریس ثابت هستند در موقعیت هایی استفاده می شود که شدت نور در طول روز و شب ثابت است. به عنوان مثال اتاق های داخلی اداره جات و یا فضای داخل لابی ساختمان های مسکونی و اداری و بسیاری از موارد شبیه به این را می توان با دوربین ها و آیریس هایی از این نوع پوشش داد.

2.آیریس دستی

تنظیم دریچه آیریس در این نوع از دوربین ها به صورت دستی انجام می شود. کاربر می تواند به صورت دستی و در هنگام نصب دریچه آیریس لنز را با توجه به نور محیط تنظیم کند و به این ترتیب کیفیت تصویر مناسب را از دوربین دریافت کند. اما مشکل آنجاست که اگر در طول شبانه روز شدت نوز کم یا زیاد شود کیفیت تصویر دوربین افت می کند لذا کاربر باید همواره اقدام به تنظیم آیریس کند که این موضوع بسیار خسته کننده است و علاوه بر آن می تواند باعث شود که عمر مفید دوربین کم شود یا حتی در برخی از موارد زاویه دید دوربین و فوکوس آن از تنظیم خارج گردد.

3.آیریس اتوماتیک

این آیریس ها همانگونه که از نامشان پیداست کنترل ورود و خروج نور از طریق لنز به دریچه دوربین را بصورت اتوماتیک انجام می دهند. دریچه آیریس با تغییر شدت نور محیط باز و بسته می شود و کمک می کند تا تصویر دوربین در شرایط نوری مختلف در طول شبانه روز با کیفیت مناسب ارائه شود . این آیریس ها کمی از آیریس های دستی و ثابت گران تر هستند. نقطه ضعف آیریس اتوماتیک این است که در مواقعی که دریچه آیریس بیش از حد باز یا بسته باشد امکان دارد که زاویه دید و فوکوس دوربین تغییر جزئی داشته باشد.

آیریس های اتوماتیک خود به دو نوع DC Iris ( که دریچه آیریس توسط مدار داخلی دوربین کنترل می شود) و Video Iris (که دریچه آیریس توسط مدار کنترل کننده داخل لنز کنترل می شود) تقسیم بندی می شوند.

4. P-Iris

لنز پی‌آیریس مختص دوربین های مداربسته نظارتی توسعه داده شده و امکان تنظیم آیریس و میزان نور ورودی را بدون تغییر در میدان دید و فوکوس دوربین مداربسته، فراهم می‌سازد.

بدین ترتیب همیشه تصویری دقیق و واضح از تمام قسمت‌های تصویر با مناسب‌ترین میزان نوردهی، خواهیم داشت.

استفاده از لنز P-Iris برای اماکن نظامی، امنیتی، بانک‌ها، صرافی‌ها، جواهرفروشی‌ها و مکان‌های از این دست، مهم و در برخی موارد، حیاتی است.

 

سخن آخر

اگر محل نصب دوربین مداربسته در یک فضای داخلی مانند یک دفتر اداری باشد که معمولا میزان نور در یک محدوده خاص قرار دارد. نیاز زیادی به استفاده از یک Iris با قابلیت تنظیم خودکار نخواهید داشت.
اگر دوربین مداربسته در یک محیط خارجی نصب شود و یا نیاز به تنظیم میزان نور ورودی به دوربین در ساعت های مختلف شبانه روز داشته باشید مانند پارکینگ ها یا پروژه های ساختمانی ، استفاده از Iris خودکار یا P Iris برای تنظیم خودکار تغییرات نور در ساعات مختلف به شما توصیه می شود.

مقالات مرتبط