دستگاه NVR یا همان NETWORK VIDEO RECORDER جهت ضبط تصاویر دوربینهای تحت شبکه استفاده میشود. دستگاههای ان وی آر همانند دستگاههای دی وی آر بی نیاز به کامپیوتر هستند .وظیفه دستگاه NVR علاوه بر ذخیره سازی و مدیریت تصاویر ارائه قابلیت های تصویری ویژه ای همچون تشخیص چهره، تشخیص پلاک، شمارش افراد و … نیز هست.

درادامه می خوانید:

  • نحوه عملکرد دستگاه ضبط کننده NVR
  • انواع دستگاه ضبط کننده NVR
  • قیمت دستگاه ضبط کننده NVR

نحوه عملکرد دستگاه ضبط کننده NVR

دستگاه NVR مخفف کلمه Network Video Recorder است و به‌طور خلاصه می‌توان گفت یکی از اجزای اصلی سیستم دوربین‌های مداربسته شبکه بوده و نقش سرور را در این سیستم‌ها ایفا می‌کند. قبل از ساخت دستگاه NVR (ان وی آر)  از نرم‌افزارهای کامپیوتری برای ذخیره اطلاعات دوربین‌های مداربسته استفاده می‌شد که باعث ایجاد مشکلاتی در هنگام ذخیره و پردازش اطلاعات می‌گردید. در دستگاه NVR (ان وی آر)  غالباً از ویندوز لینوکس استفاده می‌شود که باعث سازگاری آن با برنامه‌ها و نرم‌افزارهای مختلف شده و میزان بالای رضایتمندی استفاده‌کنندگان را در برداشته است.

یکی از امتیازات مهم دستگاه NVR  (ان وی آر)  Stand Alone بودن این سیستم‌ها است. این ویژگی سبب می‌شود که این دستگاه بدون نیاز به سیستم‌های جانبی و کامپیوترها کلیه مراحل انتقال، ضبط و پردازش اطلاعات را انجام داده و این امر باعث پایداری شبکه در مدت طولانی و انجام وظایف محوله آن می‌شود. از مزایای دیگر دستگاه NVR (ان وی آر)  بهره‌گیری از سیستم‌عامل لینوکس در این دستگاه است.

 

کاربرد های دستگاه  NVR

دستگاه  ان وی آر یا ضبط شبکه ای ویدیو، یک سیستم نظارت تصویری است که یکی از روش های قدرتمند امنیتی به حساب می آید. این دستگاه امروزه به طور گسترده ای در دوربین های مدار بسته محیط های تجاری و مسکونی مورد استفاده قرار می گیرد. nvrیک سیستم رایانه ای متصل به شبکه است و شامل نرم افزار مدیریت و ضبط ویدیو، رایانه و هارد دیسک است. برخی از سیستم های NVR همزمان شامل نرم افزار VMS)سیستم مدیریت ویدئو) نیز هستند. شما می توانید این دستگاه را برای رایانه خود خریداری کنید یا از نرم افزار های اختصاصی استفاده کنید که فقط بر رویnvr  قابل اجرا هستند.

وظایف دستگاه NVR (ان وی آ)  در سیستم دوربین مداربسته شبکه

  • ضبط تصاویر ارسالی از دوربین های متصل به آن
  • امکان مشاهده فیلم دوربین‌ها به هم‌زمان و یکپارچه
  • تنظیم زمان‌بندی و کیفیت تصاویر و دیگر خصوصیات تصاویر دریافتی
  • امکان پردازش تصاویر دریافتی، ذخیره و ایجاد Back up(پشتیبان) بر روی CD یا DVD

انواع دستگاه ضبط کننده  NVR 

دستگاه‌های NVR(ان وی آر) را معمولاً از جنبه‌های مختلف دسته‌بندی می‌کنند. یکی از این جنبه‌ها ازنظر تعداد کانال‌ها و پهنای باند مورداستفاده برای آن‌هاست. تعداد کانال‌های رایج برای دستگاه NVRشامل:

  • دستگاه ان وی آر  4 کانال: تا چهار دوربین شبکه را پوشش می‌دهد.
  • دستگاه  ان وی آر  8 کانال: تا 8 دوربین شبکه را پوشش می‌دهد.
  • دستگاه ان وی آر  16 کانال: تا 16 دوربین شبکه را پوشش می‌دهد.
  • دستگاه ان وی آر  32 کانال: تا 32 دوربین شبکه را پوشش می‌دهد.

یکی دیگر از معیارهای دسته‌بندی دستگاه ان وی آر میزان پهنای باندی است که می‌تواند پوشش دهد. به‌عنوان‌مثال در شبکه‌های بزرگ دوربین مداربسته که حجم زیادی از اطلاعات باکیفیت بالا هم‌زمان به دستگاه ضبط کننده NVR منتقل می‌شود لازم است میزان ترافیک شبکه محاسبه‌شده و دستگاه مناسبی مطابق با نیاز تهیه و خریداری شود.

قیمت دستگاه ضبط کننده NVR

خصوصیات قبل از خرید دستگاه NVR

برای خرید دستگاه NVR بهتر است قبل از آن به نکات زیر توجه داشته باشید

1.تعداد کانال تصویر و صدا:

دستگاه های NVR هایک ویژن نیز مانند DVR ها معمولا به صورت 4،8،16، 32 و … کانال تولید می شوند. دستگاه های NVR فاقد ورودی صدا هستند. چنانچه به قابلیت ضبط صدا در محل نیاز دارید باید از آن دسته از دوربین هایی که دارای میکروفن داخلی هستند و یا دوربین هایی که امکان نصب میکروفن بر روی آنها وجود دارد، استفاده کنید.

2.تعداد و ظرفیت هارد قابل پشتیبانی :

دستگاه های  NVR طوری طراحی شده اند که هر کدام تعداد مشخصی از هارد دیسک ها را پشتیبانی می کنند. چنانچه نیاز به ضبط طولانی مدت تصاویر دارید باید از هارددیسک‌هایی با ظرفیت بالاتر استفاده کنید.

3.پهنای باند:

پهنای باند به معنای حجم اطلاعاتی است که به دستگاه منتقل یا از آن خارج می شود. حجم این اطلاعات ورودی و خروجی دارای محدودیت است. یکی از عواملی که بر مصرف پهنای باند تاثیرگذار است رزولوشن تصاویر است. هرچه روزولشن تصویر بیشتر باشد بالطبع به پهنای باند بیشتری نیز نیاز خواهند داشت. توصیه ما این است که به دلیل آنکه محاسبه پهنای باند کار دشواری است، بهتر است از کارشناسان نصب در این زمینه راهنمایی بگیرید.

4.فرمت ذخیره سازی تصاویر:

هرچه عدد فرمت ذخیره سازی ان وی ار بالاتر باشد فشرده سازی تصاویر بیشتر و مدت زمان ذخیره سازی دستگاه NVR افزایش می یابد. برای مثال میزان فشرده سازی تصاویر در فرمت265+ در حدود دو برابر فرمت H.264 است.

برای اطلاعات بیشتر درمورد دستگاه DVR به مقاله دستگاه DVR چیست مراجعه فرمایید

تفاوت ان وی آر (NVR) و دی وی آر (DVR)چیست؟

دستگاه ضبط کننده NVR و DVR هر دو دستگاه های ضبط تصاویر در سیستم های مداربسته هستند. دستگاه DVR اغلب در سیستم مداربسته آنالوگ HD استفاده می شود. با این حال امکان پشتیبانی از دوربین های IP را نیز دارد. دستگاه ضبط کننده NVR دارای قابلیت های پردازش تصویر VCA پیشرفته تری نسبت به دستگاه DVR است. این قابلیت ها شامل تشخیص چهره، تشخیص پلاک و … می باشد.