نصب میکروفن به دوربین مداربسته بسیار آسان می باشد . خیلی از مشتریان این سوال را از ما دارند که چگونه می توانیم دوربین مداربسته را به میکروفن وصل کنیم؟،که ما در این مقاله برسی خواهیم کرد :

  • مراحل نصب میکروفن به دوربین مداربسته
  • نصب میکروفن به دوربین آنالوگ
  • نصب میکروفن به دوربین IP
  • قوانین نصب میکروفن در دوربین مداربسته
  • قیمت میکروفن دوربین مداربسته
  • انواع میکروفن های خارجی در دوربین مداربسته
  • انواع دوربین های مداربسته با قابلیت ضبط صدا

مراحل نصب میکروفن در دوربین مداربسته

اطلاعات قبل از نصب

 

قبل از نصب میکروفن در دوربین مداربسته باید به این نکات توجه داشته باشید.:

  • مهم ترین نکته این است که تعداد کانالهای صدای DVR شما کمتر از میکروفن های شما نباشد . درصورتی که مشتری نیاز به نصب میکروفن داشت باید حتما این نکته را در هنگام انتخاب DVR مد نظر قراراداد.

  • دومین نکته نوع فیش ورودی صدای موجود بر روی DVR است . در برخی DVR ها این فیش به صورت BNC  و در برخی به صورت AV است. باید پیش از نصب میکروفن از نوع فیش اطلاع پیدا کنید تا بتوانید اتصالات خوبی داشته باشید.

نصب میکروفن در دوربین مداربسته
نصب میکروفن در دوربین مداربسته
نصب میکروفن در دوربین مداربسته

 مراحل نصب میکرون در دوربین مداربسته 

  1. میکروفن دارای دو فیش متفاوت است. یکی به شکل فیش AV که برای انتقال صدا مورد استفاده قرار میگیرد و دیگری به شکل فیش اداپتوری که برای تغذیه میکروفن استفاده می شود. این دو فیش را شناسایی کنید.
  2. تغذیه میکروفن را وصل کنید. میکروفن ها نیز مانند دوربین های مداربسته نیاز به برق 12ولتی دارند. معمولا مصرف میکروفن ها به صورت کسری از امپر است پس می توانید از طریق یک اداپتور دوربین مدار بسته و میکروفن را به صورت همزمان متصل کنید. برای اتصال تغذیه به میکروفن حتما از فیش استفاده کنید. سعی کنید به هیچ عنوان سر سیم را نچینید.
  3. فیش AV را سر کابل وصل کنید. وصل کردن فیش AV نیز مشابه فیش BNC است. مغزی را به مغزی فیش و شیلد را به بدنه وصل کنید.
  4. کابل صدا را وصل کنید. معمولا برای بسیاری از نصاب ها این سوال مطرح می شود که از چه کابلی برای انتقال صدا استفاده کنیم. در متراژهای پایین حتما کابل برق ساده 0.5*2 هم میتواند صدا را انتقال دهد اما در صورت زیاد شدن فاصله بهتر است از کابل کواکسیال برای این کار استفاده کنید.
  5. کابل صدا را به DVR وصل کنید. در این قسمت باید با توجه به فیش موجود بر روی DVR فیش کابل را نیز نصب کنید. توجه داشته باشید که در صورتی که دوست دارید تمامی کابلها را به صورت BNC وصل کنید می توانید از رابط های BNC به AV برای اتصال فیش BNC به ورودی AV موجود بر روی DVR استفاده کنید.
  6. پیش از وصل میکروفن به DVR باید از خروجی صدای دستگاه یک کابل به یک بلندگو یا هدفون برای شنیدن صدا وصل کنید. این کابل نیز معمولا با فیش AV متصل می گردد.
  7. پس از اتصال بلند گو به دستگاه در تنظیمات دستگاه صدای دوربین مورد نظر را فعال کنید. حال باید قادر به شنیدن صدای میکروفن باشید. در صورتی که صدای صوت در میکروفن می شنوید صدای بلندگوها را کمتر کنید.
  8. توجه داشته باشید که میکروفن برای تنظیم صدا دارای یک ولوم داخلی کوچک است. سعی کنید ولوم را تغییر ندهید. بهترین جایگاه برای ولوم حدود وسط آن است.

برای انتقال صدای دوربین به مقاله انتقال صدای دوربین مداربسته مراجعه فرمایید.

 روش نصب میکروفن به دوربین IP

بسیاری از دوربین های IP  داری وردی و خروجی صدا هستند که قابلیت ضبط صدا و تصاویر را برای شما  فراهم می کنند.  اتصال میکروفن به ورودی صوتی دوربین IP به اندازه ای که انتظار دارید، پیچیده نیست .

دو نوع میکرون داریم :

 

  1.  فعال (Active) :میکروفن های Active دارای pre-amp هستند و برای کار کردن نیاز به برق دارند.( per-amp جریان خیلی ضعیفی را از یک میکروفن می گیرد و تقویت می کند تا به یک جریان استاندارد برسد.)

  2. غیرفعال (Passive) :میکروفن های Passive دارای آمپلی فایر نیستند، اما گاهی اوقات نیاز به برق دارند.

 

روش نصب میکروفن Active به دوربین IP

میکروفن line live : تغذیه ۱۲V DC ؛ برخی از میکروفن های فعال برای روشن شدن نیاز به یک منبع تغذیه ۱۲ ولت مستقیم (12V DC)دارند ، این نوع از میکروفن ها به میکروفن های Line Level معروف هستند . سیم مثبت و منفی آداپتور ۱۲ ولت را به قطب مثبت و منفی را به قطب زمین میکروفن فعال نصب کنید.

 

نصب میکروفن به دوربین مداربسته

میکروفن Line Level با توجه به نوع اتصال آن می تواند از طریق فیش RCA یا فیش MM3.5(فیش استریو ) به دوربین وصل شود . در تصویر زیر شکل فیش RCA و فیش MM3.5 را مشاهده کنید.

نصب میکروفن در دوربین مداربسته

روش نصب میکروفن  Passiveبه دوربین IP

میکروفن Mic Level 

 

تغذیه1.8V DC و 4V DC؛ در برخی موارد میکروفن پسیو برای روشن شدن نیاز به کابل برق مجزا ندارد و در حقیقت این نوع میکروفن ها از برق دوربین مدار بسته تغذیه می کنند، این نوع از میکروفن ها به میکروفن Mic Level معروف هستند، در تصویر زیر می توانید نحوه نصب میکروفن Mic Level را مشاهده نمایید.

نصب میکروفن در دوربین مداربسته

 

 روش نصب میکروفن به دوربین آنالوگ HD

در سیستم انالوگ و HD میکروفن به صورت مستقیم از طریق کابلی به دستگاه DVR متصل می شود که در ادامه روش نصب دوربین آنالوگ به میکروفن را برای شما تشریح می کنیم .

  • ابتدا فیش AV نری را به دو سر کابل وصل می کنیم ، برای اتصال کابل به فیش نری می توانید از فیش های لحیمی یا پیچی استفاده کنید . درصورت تمایل به استفاده از فیش BNC  می توان از تبدیل BNC به AV  نیز استفاده کرد .

  • یک سر فیش AV را به خروجی صدا دستگاه DVR متصل می کنیم.و برق اداپتور نری را به مادگی میکروفن وصل می کنیم . سپس در دستگاه DVRصدای دوربین مورد نظر را با فشار دادن دکمه بلندگو در گوشه تصویر را فعال می کنیم .

قوانین نصب میکروفن در دوربین مداربسته

طبق اصل 25 قانون اساسی هر گونه استراق سمع و نظارت بر زندگی خصوصی دیگران خلاف مقررات قانونی می باشد. از این رو هر گاه استفاده از دوربین مداربسته با ضبط صدا حریم خصوصی افراد را تحت تاثیر قرار دهد بدین معنی است که جرم صورت گرفته است.

اما  آیا استفاده از دوربین مداربسته میکروفن دار جرم نیست؟  استفاده از دوربین مداربسته با قابلیت ضبط صدا اگر حریم خصوصی فرد را نقض نکند و به افراد آن محیط اطلاع داده شود و همچنین در محدوده ملک شخصی فرد باشد، مشکلی ندارد.

به عنوان مثال؛ در شرکت ها و سازمان ها که مدیران به کارمندان اطلاع رسانی کرده اند که این مکان مجهز به دوربین مداربسته میکروفن دار است. نصب این دوربین ها تا زمانی که سواستفاده اخلاقی از آن صورت نگیرد، ممانعت قانونی ندارد

انواع میکروفن های خارجی در دوربین مداربسته

کلا میکروفن های خارجی دوربین مداربسته از نظر ظاهری به سه دسته تقسیم می شوند.

ضبط صدا

میکروفن باکس:

میکروفون های باکس بدنه ای مستطیلی شکل دارند. در این مدل پیچی برای تنظیم صدا بر روی آن قرار دارد.

ضبط صدا

میکروفن سوزنی:

به میکروفن های سوزنی به به دلیل ساختار ظریفی که دارند، میکروفن های مخفی نیز می گویند. می توان این مدل از میکروفن را در داخل داکت جاگذاری کرد.

نصب میکروفن در دوربین مداربسته

میکروفن گلفی:

بدنه این میکروفن ها به شکل توپ گلف است. این میکروفون ها بسیار سبک و کم حجم بوده و با ولتاژ ۶ الی ۱۲ ولت کار می کنند.

انواع دوربین های مداربسته با قابلیت ضبط صدا

 

 

1.دوربین 4 مگاپیکسلی هایک ویژن مدل DS-2CD2543G0-IS

دوربین 4 مگاپیکسلی هایک ویژن مدل DS-2CD2543G0-IS یک دوربین 4 مگاپیکسلی است که کیفیت تصویر بسیار بالایی را ارئه می دهد. این دوربین مدار بسته hikvision دارای میکروفن داخلی است که کار ضبط صدای محیط را به بهترین نحو انجام می دهد. همچنین مجهز به رابط صوتی و هشدار نیز می باشد. به دلیل وجود استاندارد IP66 و IK (ضد خرابکاری) از آن برای نصب در محیط های باز نیز می توان استفاده نمود. این دوربین مجهز به قابلیت WDR بوده و در محیط های پرنور تصاویری با بهترین کیفیت را ارائه می دهد. همچنین امکان اتصال به WIFI را داشته و می تواند تصاویر را از این طریق ارسال نماید. به دلیل سایز کوچک آن بهتر است در فضاهای کوچک استفاده شود.

2.دوربین 4 مگاپیکسلی هایک ویژن مدل DS-2CD2542FWD-IS

دوربین 4 مگاپیکسلی هایک ویژن مدل DS-2CD2542FWD-IS نیز یک دوربین 4 مگاپیکسلی است که کیفیت تصویر بسیار بالایی را ارائه می دهد. این دوربین مداربسته نیز از دسته دوربین هایک ویژن با قابلیت ضبط صدا است که دارای میکروفن داخلی بوده و می تواند بدون نیاز به نصب میکروفن خارجی صدای محیط را با بهترین کیفیت ضبط کند. این دوربین دارای قابلیت Dual Stream بوده و می تواند چندین تصویر متفاوت را به صورت همزمان برای کاربری های متفاوت ارسال کند. با وجود قابلیت 3D Digital Noise Reduction در آن منجر به کاهش نویز در تصاویر می شود.به دلیل وجود استاندارد IP67  و IK (ضد خرابکاری) از آن برای نصب در محیط های باز نیز می توان استفاده نمود. این دوربین مجهز به قابلیت WDR بوده و در محیط های پرنور تصاویری با بهترین کیفیت را ارائه می دهد. همچنین امکان اتصال به WIFI را داشته و می تواند تصاویر را از این طریق ارسال نماید. به دلیل سایز کوچک آن بهتر است در فضاهای کوچک استفاده شود

3.دوربین 2 مگاپیکسلی هایک ویژن مدل DS-2CD2522FWD-IS

دوربین هایک ویژن مدل DS-2CD2522FWD-IS نیز یک دوربین 2 مگاپیکسلی دام است که کیفیت تصویر خوبی را ارائه می دهد. این دوربین هایک ویژن دارای میکروفن داخلی بوده و می تواند بدون نیاز به نصب میکروفن خارجی صدای محیط را با بهترین کیفیت ضبط کند. به دلیل وجود استاندارد IP67  و IK (ضد خرابکاری) از آن برای نصب در محیط های باز نیز می توان استفاده نمود. این دوربین مجهز به قابلیت WDR بوده و در محیط های پرنور تصاویری با بهترین کیفیت را ارائه می دهد. همچنین امکان اتصال به WIFI را داشته و می تواند تصاویر را از این طریق ارسال نماید. همچنین از نوع POE بوده و می توان برق آن را از طریق دستگاه NVR هایک ویژن تامین نمود.

4.دوربین 4 مگاپیکسلی هایک ویژن مدل DS-2CD2443G0-I

دوربین هایک ویژن مدل DS-2CD2443G0-I نیز یک دوربین 4 مگاپیکسلی کیوب است که کیفیت تصویر بسیار خوبی را ارائه می دهد. این دوربین هایک ویژن دارای میکروفن داخلی بوده و می تواند بدون نیاز به نصب میکروفن خارجی صدای محیط را با بهترین کیفیت ضبط کند. این دوربین همچنین دارای اسپیکر نیز می باشد به این معنی که علاوه بر ضبط صدا می توان از طریق دوربین صحبت نمود. این دوربین مجهز به قابلیت WDR بوده و در محیط های پرنور تصاویری با بهترین کیفیت را ارائه می دهد. همچنین امکان اتصال به WIFI را داشته و می تواند تصاویر را از این طریق ارسال نماید. از جمله دیگر قابلیت هایآن می توان به سنسور PIR اشاره نمود با وجود این سنسور بدن انسان از طریق مادون قرمز تشخیص داده شده و صدای آلارم به صدا در می آید.

قیمت دوربین مداربسته با قابلیت ضبط صدا