امروزه یکی از متداول ترین سوالاتی که از طرف مصرف کنندگان دوربین مدار بسته مطرح می شود، قابلیت ضبط صدا در دوربین های مداربسته می باشد.که با توجه به شرایط نظارت، می تواند کاربردهای خاص خود را داشته باشد آیا ضبط صدا در تمامی دوربین های مدار بسته امری شدنی است یا خیر .در ادامه برسی خواهیم کرد؟

  • شناسایی دوربین های آنالوگ با قابلیت ضبط صدا
  • کیفیت ضبط صدا در دوربین مداربسته چگونه است ؟
  • دوربین مداربسته میکروفن دار تا چه فاصله ای را می شنود؟
  • ضبط صدا در دوربین های تحت شبکه(IP)
  • انواع میکروفن ضبط صدا در دوربین مداربسته
  • آیا ضبط صدا توسط دوربین مدار بسته قانونی است

شناسایی دوربین های آنالوگ با قابلیت ضبط صدا

در بازار دستگاه هایی جهت شناسایی میکروفن وجود دارد که عملکردشان بر اساس فرکانس و سیگنال می باشد. هنگام کار کردن با این دستگاه ابتدا باید تمامی سیستم هایی که که فرکانس ایجاد می کنند مثل: مودم، گوشی موبایل، لب تاب، سیستم های رادیویی و .. خاموش کنید.

سپس دستگاه شنود سنج را روشن کنید و شروع به جستجو کنید. به محض نزدیک شدن دستگاه به میکروفن دستگاه از طریق آلارم دادن و تندتر چشمک زدن ال ای دی هایی که در آن تعبیه شده محل میکروفن جاسازی شده را نشان می دهد.

کیفیت ضبط صدا در دوربین مداربسته چگونه است؟

اصولا کیفیت ضبط کردن صدا در دوربین هایی که دارای میکروفن خارجی هستند نسبت به دوربین هایی که میکرفون بر روی خود دوربین تعبیه شده، کیفیت صدای بهتری دارند. اما در حالت کلی کیفیت ضبط صدا دوربین های مداربسته آنالوگ و IP قابل قبول هستند.

دوربین مدربسته میکروفن دار تاچه فاصله ای می شنود؟

ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید این دوربین های مداربسته  تا چه فاصله ای صدا را ضبط می کنند. چنانچه فاصله فردی که در حال صحبت است از دوربین زیاد باشد که حتی یک فرد عادی هم به سختی بتواند آن صدا را بشنود. قاعدتا دوربین هم قادر به ضبط صدای آن فرد نخواهد بود.

به طور کلی تقریبا اکثر دوربین های مداربسته میکروفن دار تا فاصله 6 متری (اگر در محیط سر و صدا نباشد و کاملا ساکت باشد) صدا را به صورت قابل قبولی ضبط می کند. صحبت های در گوشی هم در فاصله کمتر از 2 متر قابل ضبط است.

برای انتقال صدای دوربین به مقاله انتقال صدای دوربین مداربسته مراجعه فرمایید.

قابلیت ضبط صدا در دوربین های تحت شبکه (IP)

در داخل بسیاری از دوربین های تحت شبکه یا IP، یک میکروفون به صورتی پیش فرض جهت شنود صدا تعبیه شده است.در دوربین مدار بسته تحت شبکه، علاوه بر پورت تغذیه POE که وظیفه انتقال داده ها و تامین برق دوربین را عهده دار است، از یک پورت دیگری هم جهت اتصال میکروفون استفاده شده است که برق مورد نیاز میکروفون را تامین می کند. پس از اتصال میکروفون به منبع تغذیه می توانید با مراجعه به تنظیمات دوربین IP و Enable نمودن Audio، ویژگی ضبط کردن صدا را فعال می کنند.باید توجه داشته باشید که در اغلب دوربین های تحت شبکه، صدا به وسیله میکروفون های تعبیه شده در داخل دوربین مداربسته دریافت و به دستگاه ضبط کننده (NVR) منتقل می شود و سعی شده است تا از اتصال میکروفون جداگانه به دستگاه پرهیز شود. البته دستگاه های NVR و حتی XVR هایی موجود می باشند که با قابلیت پشتیبانی از میکروفون جداگانه، امکان شنود صدا را برای مصرف کنندگان تدارک دیده اند. در این صورت شما می توانید به تعدادی که این دستگاه ها به شما اجازه می دهند، به سیستم مداربسته تحت شبکه خود میکروفون آنالوگ اضافه نمایید.

انواع میکروفن ضبط صدا در دوربین مداربسته

  • میکروفن گلفی : این نوع میکروفون یکی از شناخته شده ترین ها در بازار است و همانطور که از نام آن پیداست ظاهری مانند توپ گلف دارد. این نوع سیستم های ضبط صدا بسیار سبک و کوچک بوده و با ولتاژ 6 الی 12 ولت کار می کنند.
  • میکروفن باکس : همانطور که از نام آن پیداست بدنه ی آن به شکل جعبه ای کوچک طراحی شده است و پیچی برای تنظیم صدا بر روی آن تعبیه شده است. ولتاژ مصرفی آن 9 – 12 ولت است و حساسیت بالایی دارد.
  • میکروفن سوزنی : این نوع میکروفون یکی از انواع پرکاربرد در محیط های داخلی است. ساختار آن کوچک و از دسته میکروفن های مخفی است و استفاده از آن نیاز به سیم کشی دارد. همچنین این نوع میکروفون در دوربین مداربسته میکروفون دار کیفیت صدای عالی و بدون نویز ایجاد می کند
ضبط صدا
ضبط صدا

شناسایی میکروفن دوربین با دستگاه میکروفن یاب

 

در بازار دستگاه هایی جهت شناسایی میکروفن وجود دارد که عملکردشان بر اساس فرکانس و سیگنال می باشد. هنگام کار کردن با این دستگاه ابتدا باید تمامی سیستم هایی که که فرکانس ایجاد می کنند مثل: مودم، گوشی موبایل، لب تاب، سیستم های رادیویی و .. خاموش کنید.

سپس دستگاه شنود سنج را روشن کنید و شروع به جستجو کنید. به محض نزدیک شدن دستگاه به میکروفن دستگاه از طریق آلارم دادن و تندتر چشمک زدن ال ای دی هایی که در آن تعبیه شده محل میکروفن جاسازی شده را نشان می دهد

ایا ضبط صدا توسط دوربین مداربسته قانونی است ؟

طبق اصل 25 قانون اساسی هر گونه استراق سمع و نظارت بر زندگی خصوصی دیگران خلاف مقررات قانونی می باشد. از این رو هر گاه استفاده از دوربین مداربسته با ضبط صدا حریم خصوصی افراد را تحت تاثیر قرار دهد بدین معنی است که جرم صورت گرفته است.
اما  آیا استفاده از دوربین مداربسته میکروفن دار جرم نیست؟  استفاده از دوربین مداربسته با قابلیت ضبط صدا اگر حریم خصوصی فرد را نقض نکند و به افراد آن محیط اطلاع داده شود و همچنین در محدوده ملک شخصی فرد باشد، مشکلی ندارد.