در این مطلب قصد داریم تا شما را با انواع روش های هک دوربین مداربسته و راهکارهای مقابله با آن اشنا کنیم. همانند دنیای واقعی در دنیای مجازی و دیجیتال نیز امکان نفوذ و سرقت وجود دارد اما آنچه مورد تعرض قرار می گیرد انواع مختلفی از دیتا و اطلاعات است. این اطلاعات می تواند شامل تصاویر، ویدئو، اطلاعات شخصی و … باشد. دوربین های مداربسته هایک ویژن نیز از این قاعده مستثنی نیستند و همواره عده ای یافت می شوند که بخواهند به اطلاعات سیستم مدار بسته شما دسترسی یابند. کسب اطلاعات در مورد روش های هک دوربین می تواند مفید باشد زیرا هکرها همواره از نقاط ضعف سیستم شما برای دستیابی به اطلاعاتتان استفاده می کنند. از این رو آشنایی با روش های هک دوربین مداربسته به شما کمک می کند تا نقاط ضعف سیستم خود را بهتر شناخته و آن را برطرف نمایید.

روش های هک دوربین مداربسته 

راه های مختلفی برای هک سیستم های مداربسته وجود دارد . برخی از آنها سخت و یا آسان و برخی دیگر غیرقابل هک شدن می باشد که ما در اینجا قصد داریم چند متد از راه کاری هک دوربین مداربسته را برای شما تشریح کنیم :

  • پسورد و یا رمز عبور دوربین مداربسته :

همانطور که می دانید دستگاه DVR هایک ویژن دارای یک Username و Password می باشد که از طریق آنها می توانید به تنظیمات دستگاه دسترسی داشته باشید . به عنوان ادمین بهتر است در انتخاب این موارد دقت بیشتری به خرج دهید و از انتخاب نام ها و اعدادی که براحتی قابل حدس زدن هستند خودداری کنید. نکته بسیار مهم این است که برخی افراد از همان یوزر و پسورد پیش فرض استفاده می کنند که کار عاقلانه ای به نظر نمی رسد. بهتر است پس از انجام تنظیمات لازم آنها را تغییر دهید. شاید این کار اگر نخواهید تصاویر خود را بر روی موبایل، تبلت و یا PC انتقال دهید زیاد ضرورتی نداشته باشد اما به محض آنلاین شدن خطر حمله هکرها وجود دارد.

  • استفاده از نرم افزار هک دوربین مداربسته :

عده زیادی از شرکت ها و یا افراد مختلفی وجود دارند که با طراحی نرم افزار های مخصوص اقدام به هک اطلاعات دوربین ها می نمایند نحوه عملکرد این نرم افزار ها بدین گونه است که ابتدا شروع به جستجوی آی پی دستگاه ها کرده و پس از بدست آوردن آن بواسطه حدس پسورد دستگاه اقدام به دستیابی به اطلاعات آن می نمایند. به همین دلیل است که استفاده از پسوردهای قوی و عدم استفاده از پسورد پیش فرض به شدت توصیه می گردد. زیرا بسیار مشاهده می شود که در شرکت ها از همان پسورد پیش فرض برای دستگاه ها استفاده می شود.

  • هک دستگاه DVR :

یک شیوه دیگر برای هک کردن سیستم دوربین مداربسته، نفوذ به نرم افزار دستگاه DVR ،NVR یا سرور است. از این روش بیشتر در زمان های گذشته استفاده می شد اما با پیشرفت تکنولوژی و ارتقا راهکارهای امنیتی دیگر امکان نفوذ به دستگاه ها تقریبا غیر ممکن شده است. به خصوص در مورد برند های شناخته شده دوربین مداربسته، امکان هک شدن سیستم از این طریق وجود ندارد. اما در مورد تجهیزات با برندهای ناشناخته احتمال هک کردن سیستم به مراتب بیشتر است.

راه های مقابله با هک دوربین مداربسته

  • بروزرسانی نرم افزارها:

از جمله مهمترین عواملی که می تواند جلوی نفوذ هکرها را بگیرد، بروز رسانی نرم افزار دوربین و دستگاه های ضبط کننده در سیستم مدار بسته است. توسعه دهندگان نرم افزارهای موجود در سیستم های مداربسته همواره در صدد ارتقا مسائل امنیتی محصولات خود هستند. از این رو همواره نسخه های جدیدی را روانه بازار می کنند. لذا کاربران می توانند سیستم خود را با استفاده از این ورژن های جدید ارتقا دهند. اما اغلب کاربران متاسفانه این موضوع را جدی نمی گیرند و همین امر نیز باعث سهولت کار هکر ها و افراد سو استفاده گر می شود.

  • ایجاد شبکه مخصوص سیستم مدار بسته:

برای بالا بردن امنیت سیستم مداربسته خود می توانید از یک شبکه اختصاصی برای ارسال و تبادل اطلاعات تصاویر دوربین های خود استفاده کنید که می تواند به  بصورت با سیم یا بدون سیم با آی پی مشخص طراحی و راه اندازی شود. به این ترتیب تصاویر دوربین های مدار بسته در یک  فضای اختصاصی و جداگانه ارسال و دریافت می گردد.

  • محدود کردن دسترسی افراد به سیستم:

تعیین سطح دسترسی افراد به سیستم مداربسته یکی از نکاتی است که در سایر بخش های مربوطه نیز انجام می شود (برای مثال با استفاده از سوئیچ های مدیریتی هایک ویژن) به همین دلیل تعیین افرادی که در هنگام حضور یا عدم حضور شما در محل به تصاویر و اطلاعات دسترسی خواهند داشت حائز اهمیت است. این کار با استفاده از روش های مختلفی میسر خواهد بود که می تواند با استفاده از توابع پردازش تصویر (VCA) هایک ویژن موجود در دوربین ها نیز انجام شود. مانند سیستم های کنترل ورود و خروج افراد، تشخیص نفوذ هایک ویژن (Intrusion Detection)، عبور از خط هایک ویژن (Line Crossing) و …به همین منوال می توان از بسیاری از دستکاری های ممکن در سیستم جلوگیری نمود.

  • استفاده از تجهیزات با کیفیت

استفاده از دوربین های مدار بسته و دستگاه های ضبط با کیفیت در مقابل دستگاه های فیک و نونیم موجود در بازار می تواند تا حد زیادی خطر نفوذ هکر ها را کاهش دهد. زیرا برندهای ناشناخته و یا دست دوم به دلیل امنیت پایین به راحتی هک می شوند.

  • تغییر دوره ای رمز عبور ( Password) دستگاه

از آنجایی که رمز عبور سیستم دوربین مدار بسته هایک ویژن، کلید ورود به سیستم و دسترسی به اطلاعات است، توصیه می شود که:

  • تحت هیچ عنوان رمز عبور خود را به کسی نگوئید و در صورت وقوع این مسئله آن را سریعا عوض کنید.
  • هر چند وقت یک بار و در فواصل زمانی مشخصی برای مثال ماهی یکبار رمز عبور خود را تعویض نمایید.
  • به هیچ عنوان از رمزهای تکراری که شامل اطلاعات شخصی و عمومی شما مانند کد ملی، شماره شناسنامه، شماره تلفن و .. استفاده نکنید. بهتر است از رمز هایی که شامل کاراکترهای مختلفی از اعداد، حروف کوچک و بزرگ و علامت های مختلف است استفاده کنید.

خطر هک شدن سیستم مداربسته چقدر است؟

این خطر حتی در صورت رعایت نکردن اصول ایمنی هم بسیار بسیار پایین است. در ماجرای هک کردن سیستم های مداربسته در سال 2014 که توسط یک هکر روسی انجام شد او تنها توانسته بود حدود 140 سیستم مداربسته را در ایران هک کند. این در حالی است که هزاران سیستم مداربسته در کشور ما فعال هستند و نشان دهنده احتمال پایین هک شدن سیستم شماست. با این حال در صورت رعایت نکات اولیه شما میتوانید همین احتمال کم را هم به صفر برسانید.