قابلیت شمارش یا تشخیص خودکار سوژه یا (Automatic Number Plate Recognition)  در بسیاری از دوربین های مداربسته وجود دارد. و به عنوان یک تکنولوژی کارآمد و متحول کننده در صنعت سیستم های نظارتی و امنیتی محسوب می گردد.یکی از شرکت های تولیدکننده این دوربین ها شرکت هایک ویژن است. با استفاده از تکنولوژی بکاررفته در این نوع از دوربین ها در کنار نرم افزار مدیریت تصاویر iVMS-5200 بسیاری از مشکلات ترافیکی، مدیریت مکان کسب و کار، پارکینگ های بزرگ و … برطرف می گردد.

دوربین های ANPR دوربین های مداربسته ای هستند که می توانند به طور اتوماتیک بر رخداد های ترافیکی نظارت داشته باشند. از جمله کاربرد های مهم آن این است که می توانند پلاک انواع وسایل نقلیه را خوانده یا تشخیص دهند. در ادامه شما با مفاهیم زیر آشنا خواهید شد :

  • ویژگی های اساسی دوربین های ANPR
  • نحوه عملکرد دوربین های پلاک خوان یا ANPR
  • کاربرد های دوربین پلاک خوان یا ANPR

 کاربرد دوربین های پلاک خوان یا ANPR

حالا که با نحوه عملکرد دوربین های پلاک خوان اشنا شدید بهتر است که کاربرد های دوربین های پلاک خوان هم بدانید . کاربرد دوربین های پلاک خوان عبارت اند از :

  • تشخیص و شناسایی پلاک خودروها با قابلیت تعیین زمان ورود به محدوده، شماره پلاک، مدل و رنگ وسیله نقلیه

  • مدیریت اطلاعات به دست آمده از وسیله نقلیه شامل مقایسه خودکار، فیلتر لیست سیاه، سیستم هشدار (Alarm)

  • جستجوی هوشمند در بین تصاویر

  • امکان بک آپ گیری از اطلاعات

  • امکان برنامه ریزی تاریخ و زمان برای ورود وسایل به پارکینگ های مجاز

  • امکان برنامه ریزی تاریخ و زمان برای ورود وسایل به مکان هایی با محدودیت زمانی تردد

  • تشخیص بسیاری از جرائم و تخلفات از جمله سرقت خودور، یا آسیب رساندن به آن

  • ضبط درگیری های بوجود آمده ناشی از تصادفات.

قابلیت دوربین های ANPR هایک ویژن

1.سهولت در نصب : یکی از قابلیت های دوربین های پلاک خوان این است که می توان آن ها را برروی یک زیر ساخت های مختلفی نصب کرد. این زیر ساخت می تواند میله یا پایه چراغ راهنمایی و یا حتی سقف زیرین پل هوایی باشد. به همین دلیل نصب و راه اندازی آن می تواند در زمان بسیار کوتاهی انجام شود .

2.تنظیمات ساده و کاربرپسند :  تنظیمات و راه اندازی این دوربین ها بسیار اسان است . به نحوه ای که حتی با استفاده از راهنما و کاتلوگ می شود آن را نصب و راه اندازی کرد. و با استفاده از یک رابط گرافیکی کاربر پسند می توان این دوربین ها را به راحتی از راه دور کنترل نمود.

3.عملکرد اتوماتیک : به محض روشن شدن و ثبت اطلاعات، دوربین به طور خودکار شروع به نظارت بر عملکرد سوژه ها و محیط اطراف خود می کند. سنسورهای دوربین ابتدا شرایط نور ور روشنایی را تشخیص می دهد و کیفیت تصویر را به صورت خودکار تنظیم می کند .

 حالت دوربین به طور خودکار هنگامی که سطح نور در زیر آستانه روشنایی استاندارد قرار می گیرد به حالت شب یا Night Mode تغییر می کند. در صورتی که دوربین در معرض دستکاری های عمدی قرار گیرد سنسورهای تشخیص حرکت در دوربین سریعا سیستم آلارم را فعال می کنند. همچنین در صورتی که کیفیت خوانش پلاک خودرو ها به زیر سطح استاندارد برسد نیز سیستم هشدار فعال می شود.

4.قابلیت انتخاب حالات مختلف دوربین : این دوربین ها به دورحالت اصلی تنظیم می شود . یک حالت این است که دوربین به طور خودکار تصویر هر خودرویی را که وارد میدان دید آن می شود ثبت می کند. در حالت بعدی، تنها وسایل نقلیه ی خاصی توسط سنسور خارجی دوربین ثبت می شوند. به این ترتیب، تا دو لاین در جاده در یک جهت یا در دو جهت مخالف پوشش داده می شوند.

ویژگی های اساسی دوربین های ANPR

  • هر دوربین ANPR می تواند سطح جاده ها یا خیابان ها را تا دو لاین پوشش دهد.

  • در این دوربین ها امکان ذخیره اطلاعات و ارائه فهرستی از وسایل نقلیه عبوری متخلف وجود دارد.

  • دوربین می تواند به خوبی وضعیت جاده را بررسی کرده و موانع فیزیکی را تشخیص دهد.

  • این دوربین ها مجهز به لنزهای موتوردار هستند که امکان زوم کردن از راه دور را فرآهم می کنند.

مزایای دوربین های پلاک خوان یا ANPR

  • امنیت بالا: اطلاعات کدگذاری شده بر روی سرورهای با ظرفیت ذخیره سازی بالا ضبط می گردند و در هر زمانی در دسترس اند.

  • ارائه شواهد معتبر: تصاویر و اطلاعات ضبط شده توسط این دوربین ها از قبیل شماره پلاک، زمان و تاریخ و محل نصب دوربین می توانند به عنوان مدارک معتبری در صورت وقوع جرم به دادگاه ارائه شوند.

  • استحکام بالای دوربیناین دوربین ها در شرایط آب و هوایی نا مناسب نیز کارایی و بازده بالایی دارند.

نحوه عملکرد دوربین های پلاک خوان یا ANPR

 

نحوه عملکرد دوربین های پلاک خوان به این گونه است که با عبور یک وسیله نقلیه از کنار دوربین ANPR ، شماره پلاک آن توسط دوربین تشخیص داده می شود و سپس با مراجعه به دیتای موجود در نرم افزاری که از پیش در حافظه دوربین قرار داده شده سوابق آن به سرعت مورد برسی قرار می گیرد . پس از آن چنانچه تخلفی صورت گرفته باشد افسر پلیس بنابر مورد پیش آمده می تواند وسیله نقلیه را متوقف نموده، و پس از بررسی شواهد مربوطه فرد را جریمه نماید. دیتای به دست آمده شامل تمامی تصاویر ثبت شده از وسایل نقلیه عبوری است که در دستگاه ضبط ذخیره می گردد. این اطلاعات همچنین شامل تمامی خودروهای عبوری از مقابل دوربین مداربسته می شود که شاید تخلفی هم نداشته باشند اما برای بررسی های بیشتر اطلاعات آن ها مورد نیاز خواهد بود.