هدف از نصب دوربین مداربسته در محیط های گوناگون تامین امنیت آن مکان و ایجاد بستری برای کنترل و نظارت از طریق سیستم مداربسته است.  نصب دوربین مداربسته در کاربری های گوناگون (منزل، شرکت، فروشگاه ها و ..) دارای تفاوت هایی است. بنابرین برای نصب دوربین مداربسته در هرمکان خاصی باید موارد متعددی را در نظر گرفت که در ادامه  به توضیحات آن می پردازیم.

راهنمای نصب دوربین مداربسته

نقشه سیم کشی دوربین مداربسته

نقشه کابل کشی دوربین های مداربسته ، از مهمترین قسمت های طراحی پروژه می باشد. کابل کشی مناسب بر روی کیفیت تصاویر اثرگذار است. دوربین ها عموما در مکان هایی دور از دستگاه ضبط کننده یا مانیتورها نصب می شوند. بنابراین طراحی نقشه سیم کشی دوربین مداربسته کمک زیادی به انجام نصب، تعمیرات و نگهداری سیستم در آینده می کند.

 

برای اطلاعات بیشتر در مورد کابل دوربین مداربسته می توانید به مقاله انواع کابل دوربین مداربسته مراجعه کنید .

 نقشه سیم کشی دوربین مداربسته آنالوگ HD

سیستم مداربسته HD از دوربین، دستگاه DVR و منبع تغذیه تشکیل شده است و نقشه سیم کشی دوربین مداربسته در این سیستم از دو طریق انجام میگیرد.

نقشه سیم کشی دوربین مداربسته بر اساس منبع تغذیه:

در این حالت از محل قرار گرفتن دستگاهDVR ، به ازای هر دوربین یک کابل برق تا محل نصب دوربین کشیده می شود. کابل برق توسط فیش های نری یا مادگی برق به دوربین و منبع تغذیه متصل می شود.

نقشه سیم کشی دوربین مداربسته بر اساس تصویر:

در این حالت یک کابل کواکسیال RG59 از هر دوربین به دستگاه دی وی ار کشیده می شود. هرچقدر تعداد دوربین ها بیشتر باشد، میزان کابل کشی بیشتر خواهد بود. برای اتصال کابل تصویر RG59 به دوربین و دستگاه DVR باید از کانکتور BNC استفاده کنیم.

نقشه سیم کشی دوربین مداربسته IP:

سیستم مداربسته تحت شبکه از دوربین های IP و سوئیچ شبکه دستگاه NVR تشکیل شده است. این تجهیزات توسط کابل شبکه به یکدیگر متصل می شوند. معمولا جهت اتصال تجهیزات تحت شبکه به یکدیگر، نقشه سیم کشی دوربین مدار بسته تحت شبکه به این صورت می باشد :

از هر دوربین IP یک کابل شبکه به سوئیچ شبکه وصل می شود، پس از اتصال کلیه دوربین های مدار بسته به سوئیچ شبکه، سوئیچ توسط یک کابل شبکه مجزا به دستگاه NVR متصل می شود .در صورتی که از سوئیچ شبکه POE استفاده شود از همان کابل شبکه ای که بین دوربین و سوئیچ شبکه کشیده شده می توان جهت تغذیه دوربین IP استفاده نمود و نیاز به کابل برق مجزا وجود ندارد.

 

معرفی نرم افزار های طراحی نقشه سیم کشی دوربین مداربسته

نصب دوربین مداربسته

این نرم فزار نیز تا حد زیادی مشابه نرم افزار Visio است و امکان طراحی سیستم دوربین مداربسته برای افراد عادی را فراهم می کند. نرم افزار Concept Draw دارای مجموعه هایی متفاوت از علائم و شکل های مرتبط با سیستم های حفاظتی است و قابلیت های جذابی برای طراحی های الکتریکی دارد

نصب دوربین مداربسته

یکی از بهترین نرم افزارها برای این کار، نرم افزار Microsoft Office Visio است. این نرم افزار یکی از زیر مجموعه های نرم افزار Office است که دسترسی به آن را بسیار ساده می کند. با داشتن یک مجموعه از شکل ها و علائم مرتبط با نقشه کشی و مجموعه مرتبط با سیستم های حفاظتی این نرم افراز برای کاربری های عادی کاملا ایده آل است.

تجهیزات لازم برای نصب دوربین مداربسته آنالوگ :

 

  • دوربین مداربسته آنالوگ : طبیعتا برای نصب دوربین مداربسته آنالوگ پیش از هر چیز به خود دوربین نیاز دارید.
  • دستگاه ضبط کننده یا DVR: دستگاه ضبط کننده در واقع سرور سیستم مداربسته شماست. همه دوربین ها به ورودی های پشت این دستگاه متصل می شوند. پس از نصب دوربین های به دستگاه مرکزی، گرفتن تصویر از آن خیلی سخت نیست. برای یادگیری روش نصب دستگاه مرکزی به مطلب “آموزش نصب دستگاه DVR” مراجعه کنید.
  • منبع تغذیه یا آداپتور: تقریبا تمام دوربین های مداربسته با ولتاژ 12 وقت کار می کنند (دوربین های گردان معمولا 24 ولت هستند). در نتیجه نمی توانید آنها را مستقیم به برق 220 ولتی شهر وصل کنید. برای تبدیل برق 220 ولت به 12 ولت از منبع تغذیه یا آداپتور استفاده می کنیم.
  • کابل تصویر: کابل تصویر در واقع رابط دوربین به دستگاه DVR است. در سیستم های آنالوگ معمولا از کابل کواکسیال RG59 برای اتصال دوربین به DVR استفاده می شود.
  • کابل برق یا سیم برق : کابل برق، برق را از به دوربین مداربسته می رساند.
  • اتصالات : از فیش ها و اتصالات برای متصل کردن کابل به دوربین یا دستگاه DVR استفاده می شود.

محل نصب دوربین مداربسته

 

  • نصب دوربین مداربسته هایک ویژن در ساختمان های مسکونی

معمولا یک ساختمان مسکونی دارای نقاط معینی برای نصب دوربین هستند. ضروری ترین این نقاط می توان به درب ورودی، پارکینگ ها، محوطه انباری ها، محیط خارجی درب ورودی و راهروها اشاره نمود. البته در ساختمان های با ابعاد و متراژ مختلف تفاوت هایی در موارد گفته شده وجود خواهد داشت. اما به طور کلی نقاط گفته شده جزو موارد اصلی هستند.

تعیین تعداد دوربین های مورد نیاز، محل مناسب برای نصب دوربین هایک ویژن، از جمله نکاتی هستند که کاربران می توانند برای تخمین درست آنها با کارشناس نصب مشاوره کنند. همچنین تجهیزات دیگری مانند کابل برق، کابل شبکه، فیش BNC و … نیز با توجه به تعداد دوربین ها مورد استفاده قرار می گیرند.

  • نصب دوربین هایک ویژن در محیط های اداری

نصب دوربین هایک ویژن در محیط های اداری اغلب صرف نظر از حفظ امنیت محیط به منظور نیل به اهداف نظارتی صورت می پذیرد. این اهداف می تواند شامل نظارت بر رفتار کارکنان، کنترل دسترسی افراد به نقاط مختلف محیط و … باشد.

برای نصب دوربین مداربسته هایک ویژن در محیط های اداری می توان از دوربین هایی با ویژگی های تجزیه تحلیل تصاویر استفاده نمود. از جمله ویژگی هایی تجزیه و تحلیل دوربین که مدیریت سازمان را آسانتر می کند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

از جمله قسمت هایی که در اداره دوربین باید نصب شود: ورودی اصلی، انبارها، مالی، فضای اداری و پارکینگ می باشد.

  • نصب دوربین هایک ویژن در محیط های تجاری

از مهم ترین قسمت هایی که باید در یک محیط تجاری توسط دوربین مداربسته پوشش داده شود درب های ورودی و خروجی است. استفاده از دوربین هایی با ویژگی های هوشمند می تواند انتخاب خوبی برای این نوع کاربری ها باشد.

استفاده از دوربین هایی با قابلیت تشخیص چهره هایک ویژن می تواند برای تشخیص و شناسایی چهره افرادی که به مکان مورد نظر رفت و آمد می کنند مفید باشد. همچنین برای در نظر گرفتن نقاطی مانند انبارها و قفسه های کالا در یک مکان تجاری وجود دوربین مداربسته بسیار ضروری است.

از دیگر کاربردهای دوربین مداربسته در کاربری تجاری می توان به کنترل ورود و خروج افراد، جلوگیری از سرقت کالاها، کنترل ورود و خروج کالا از انبار، نظارت بر صندوق و … نام برد.

هزینه نصب دوربین مداربسته هایک ویژن 

در صورتی که نیاز به برآورد قیمت، هزینه خرید و یا نصب دوربین مداربسته هایک ویژن در محل کار خود دارید می توانید با شماره زیر تماس بگیرید:

 

02188500020

 

مراحل نصب دوربین مداربسته

 

این مراحل نصب دوربین مدار بسته، برای روشن کردن دوربین به صورت تست است. البته نصب اصلی دوربین هم کاملا مشابه خواهد بود با این تفاوت که به کابل کشی بیشتری نیازدارید.

گام اول:

برق دوربین مداربسته را از طریق آداپتور یا منبع تغذیه به دوربین وصل کنید. در صورتی که از آداپتور استفاده می کنیم، دوشاخه آن را به برق شهر بزنید و سر دیگر آن را به دوربین متصل کنید.

نوع فیش تغذیه دوربین به نحوی است که در هیچ حالتی نمی توانید آن را اشتباه متصل کنید پس نگرانی ای در متصل کردن آداپتور به دوربین نداشته باشید. پیش از وصل آداپتور اطمینان حاصل کنید که نوع آداپتور شما با ولتاژ دوربین هم خوانی دارد (آداپتور باید 220 ولت به 12 ولت DC باشد)

گام دوم:

پس از اتصال تغذیه، دوربین روشن می شود. البته روشن بودن دوربین در شرایط عادی قابل تشخیص نیست. گام بعدی وصل کردن کابل تصویر به دوربین است. خروجی تصویر دوربین های مداربسته یک فیش مادگی BNC است.

پس کابل تصویر شما باید یک فیش نری BNC داشته باشد. فیش BNC هم حالت اتصال اشتباهی ندارد پس به سادگی می توانید آن را متصل کنید. توجه داشته باشید که بعد از وصل فیش کمی آن را بچرخانید تا قفل شود.

گام سوم:

سر دیگر کابل را به دستگاه DVR متصل کنید. دستگاه DVR هم فیشی دقیقا مشابه دوربین دارد. پس کابل شما باید در هر دو سمت نری باشد.

با متصل کردن دوربین به دستگاه DVR کار شما تقریبا تمام شده. دستگاه DVR را روشن کنید و آن را به نمایشگر وصل کنید. اگر مشکلی وجود نداشته باشد شما باید تصویر دوربین را ببنید.

نکته: کابل‌های آماده دوربین مداربسته به همراه فیش آداپتوری و فیش BNC در بازار قابل خرید هستند. این کابل‌ها با متراژهای مختلف تولید می‌شوند.

عیب یابی بعد از نصب دوربین مداربسته 

 

در صورتی که نمی توانستید تصویر دوربین را ببینید احتمالات زیر را بررسی کنید:

  • ممکن است دوربین شما به درستی تغذیه نشده باشد. آداپتور دوربین را عوض کنید یا خروجی آن را با ولت متر تست کنید.
  • ممکن است کابل تصویر شما یا فیش های BNC آن به درستی متصل نشده باشد. برای تست کابل می توانید از یک اهم متر استفاده کنید یا کابل را با کابل دیگری جایگزین کنید.
  • ممکن است دوربین شما خراب باشد یا خروجی نداشته باشد. در این صورت دوربین را به گارانتی ارسال کنید.
  • ممکن است دوربین شما با دستگاه ضبط کننده همخوانی نداشته باشد. این موضوع به ویژه زمانی اتفاق می افتد که دوربین و دستگاه از دو برند مختلف یا دو سری مختلف هستند.