نانو استیشن یا Nanostation نوعی فرستنده دیجیتال رادیویی برد پایین است که از آن برای ایجاد شبکه های رایانه ای در فواصل نسبتا کم استفاده می شود.  این نام توسط شرکت  ubnt برای این محصول انتخاب شده است. این شرکت انواع متفاوتی از NanoStation ها تولید می کند. در این مطلب بیشتر با این دستگاه آشنا می شویم.

نحوه عملکرد نانواستیشن چگونه است ؟

نانو استیشن ها از طریق پروتکل های شبکه اقدام به ارسال و دریافت اطلاعات می کنند. این دستگاه ها به علت سادگی و ارزان قیمت بودن محبوبیت زیادی دارند. در واقع دستگاه نانو استیشن اطلاعات شما را از طریق یک کابل شبکه دریافت کرده و سپس آن را به امواج رادیویی دیجیتال تبدیل می کند. در طرف دیگر یک نانواستیشن دیگر همین امواج را دریافت کرده و انها را مجدد به اطلاعات منطبق با شبکه شما تبدیل می کند.

کاربرد نانواستیشن در دوربین مدار بسته

در واقع نانواستیشن یک دستگاه فرستنده دیجیتال با برد پایین است که کار انتقال تصاویر و اطلاعات بین شبکه ای را انجام می دهد. این دستگاه ها به دلیل قیمت نسبتاً مناسبی که دارند و همچنین سهولت استفاده و نصب، مورد استقبال بسیاری از خریداران و مصرف کنندگان سیستم های دوربین مدار بسته قرار گرفته اند.

چطور از نانواستیشن ها در دوربین مداربسته تحت شبکه استفاده کنم؟

استفاده از نانواستیشن و اتصال آن به دوربین های مداربسته شبکه بسیار ساده است. کافیست دوربین مداربسته را به صورت مستقیم به آنتن وصل کنید، انتن را در حالت فرستنده قرار دهید و رنج ای پی هر دو را درست تنظیم کنید. در طرف دیگر نیز شما نانواستیشن را به شبکه خود وصل می کنید و دوربین به راحتی در شبکه شناسایی می شود.

چطور از نانواستیشن ها در دوربین مداربسته انالوگ استفاده کنم؟

در سیستم مداربسته انالوگ شما نمیتوانید دوربین را مستقیم به نانواستیشن وصل کنید پس مجبور خواهید بود ابتدا از طریق ویدئو سرور اطلاعات دوربین خود را به صورت شبکه دراورده و سپس از طریق نانواستیشن آن را ارسال کنید. توجه داشته باشید که در طرف گیرنده نیز شما اطلاعات را به صورت دیجیتال دریافت می کنید و امکان دیدن آنها بر روی DVR وجود ندارد و باید از  NVR  یا سرور برای دیدن تصاویر دوربین استفاده کنید.

     مشخصات انواع نانواستیشن               

برد  پهنای باند فرکانس نوع نانو استیشن
10km+ 150Mbps+ 900MHz locoM9

13km+

150Mbps+ 2.4GHz NSM2
5km+ 150Mbps+ 2.4GHz locoM2

15km+

150Mbps+ 3GHz NSM3

15km+

150Mbps+ 3.65GHz NSM365
15km+ 150Mbps+ 5GHz NSM5
10km+ 150Mbps+ 5GHz locoM5

در زمان نصب این دستگاه ها باید به چه نکاتی توجه کرد؟

مهمترین نکته در زمان نصب نانواستیشن ها توجه به این موضوع است که بین فرستنده و گیرنده نباید جسمی خارجی واقع شده باشد. در اصطلاح می توان گفت که فرستنده باید بتواند گیرنده را ببیند.  در صورتی که جسمی بین فرستنده و گیرنده قرار گرفته باشد احتمالا شما امکان ارسال اطلاعات را نخواهید داشت یا شبکه شما به شدت بی ثبات می شود.

توجه داشته باشید که برای ارسال و دریافت اطلاعات شما به حداقل دو نانواستیشن احتیاج خواهید داشت که یکی به عنوان فرستنده و دیگری به عنوان گیرنده عمل میکند. شما میتوانید یک پیوند چندگانه نیز به همین صورت ایجاد کنید.

آیا نانواستیشن ها با ثبات هستند؟

نانواستیشن ها نسبت به فرستنده های رادیویی انالوگ ثبات بسیار بالایی دارند. در صورتی که انتن ها به درستی نصب شوند و اطلاعات در پهنای باند مجاز نانو اسیشن با آن منتقل شود شما یک شبکه کاملا با ثبات بی سیم از طریق آن خواهید داشت.