بسیاری از مردم این روزها به دنبال دوربین مدار بسته با قابلیت WiFi به عنوان یک راه حل امنیتی برای مکان  های مورد نظر خود هستند. اما دقیقا دوربین مدار بسته WiFi به چه نوع دوربینی گفته می شود و مناسب برای چه کاربری های است. در ادامه به برسی خواهیم کرد :

  • دوربین مداربسته WiFi چیست ؟
  • نحوه عملکرد دوربین مداربسته WiFi چگونه است ؟
  • مزایای استفاده از دوربین مداربسته وای فای WiFi
  • تفاوت دوربین مدار بسته وای فای و بی سیم (Wireless)

دوربین مداربسته WiFi چیست ؟

دوربین های مداربسته وای فای زیر مجموعه دوربین های مداربسته تحت شبکه هستند و نوع آنالوگ آنها وجود ندارد. دوربین مداربسته وای فای به راحتی می تواند، تصاویری با کیفیت بالا را در شبکه های کامپیوتری ارائه دهد. این دوربین ها تصاویر را به داده های دیجیتال تبدیل نموده و سپس آنها را از طریق شبکه ارسال می کنند.

نحوه عملکرد دوربین مداربسته WiFi چگونه است ؟

 

پس از نصب دوربین مداربسته برای مشاهده تصاویر فقط کافی است از یک گیرنده استفاده کنید . این گیرنده می تواند یک لب تاپ ،pc، گوشی همراه و…باشد.درصورت استفاده از لب تاپ کافی است سیگنال تصاویر در شبکه WiFi شناسایی کرده و با نرم افزار های ویژه آن را در لب تاپ خود مشاهده کنید . در صورت استفاده از سرور نیز نیازمند نصب یک اکسس پوینت مانند یک دانگل و مودم هستید. اکسس پوینت مانند یک دستگاه سوئیچ بی سیم عمل کرده و اطلاعات را از چند دستگاه دریافت و به دستگاه ضبط (سرور) منتقل می کند.

مزایای استفاده از دوربین مداربسته وای فای WiFi

استفاده از تکنولوژی wireless حجم زیادی از کابل کشی به هر دوربین را حذف می‌کند و مقرون‌ به صرفه ترین راهکار محسوب می‌شود. همچنین در مواردی که شما از دوربین مداربسته در حالتoutdoor استفاده می‌کنید، ممکن است سارقین به سیم متصل به دوربین دسترسی داشته باشند و به راحتی آن را قطع ‌کنند تا بتوانند به منطقه نفوذ کنند، اما در دوربین wireless قطع ارتباط بسیار سخت تر می‌باشد. دوربین‌های wireless با حس کردن هر نوع حرکت به صورت اتوماتیک شروع به ضبط کردن تصاویر می‌کنند. حتی در بعضی از دوربین‌های PTZ  قابلیت Auto Tracking (ردیابی) دارند و در صورت تشخیص هرگونه حرکت به صورت اتوماتیک دوربین جسم متحرک را دنبال می‌کند. 

یکی از بهترین مزیت‌های این نوع دوربین‌ها فیلم برداری به صورت زمان بندی خاص می‌باشد و علاوه بر فعال بودن تشخیص حرکت می‌توان ضبط زمان بندی شده را هم فعال نمود تا در زمان‌های خاص مورد نظر، تصاویر را ذخیره نمود و آن را در آرشیو ویدیویی خود ذخیره نمایید. این ویژگی می‌تواند در ساعت‌های خاص که بیرون از خانه هستید امنیت بیشتری در خانه برقرار نماید.

برد دوربین مداربسته WiFi چقدر است ؟

 

فرمول یا روش خاصی برای به دست آوردن برد ارسال اطلاعات در دوربین های WiFi مخصوصا در محیط های داخلی وجود ندارد. اما شرکت های تولید کننده دوربین های مداربسته وای فای محدوده ای را که به صورت تجربی بدست آمده برای دوربین ها تعریف می کنند. این محدوده برای دوربین های WiFi در محیطهای داخلی بین 20 تا 50 متر و در محیط های خارجی بین 100 تا 200 متر است. البته باید توجه نمود که موقعیت مکان نصب نیز تاثیر بسزایی در میزان برد این دروبین ها دارد. پس بهتر است سعی شود دوربین در فاصله ای به مراتب نزدیک تر از برد مفید آن نصب گردد.

پهنای باند دوربین مداربسته وای فای (WiFi)

یکی از مشکلات بزرگ دوربین های مداربسته WiFi محدودیت استفاده از پهنای باند در آنهاست. اغلب دوربین های مداربسته WiFi در بهترین حالت کارکرد از ریت ارتباط 11n پشتیبانی می کنند. این بدان معناست که تنها امکان ارسال اطلاعات تا حجم 150Mbs میسر است. بنابراین می توان این طور نتیجه گرفت که این دوربین ها برای بستر سازی های بزرگ با تعداد دوربین بالا و یا اتصال تعدادی دوربین با رزولوشن بالا مناسب نیستند. زیرا هر چه رزولوشن دوربین بالاتر باشد حجم تصاویر ارسالی نیز افزایش می یابد.

تفاوت دوربین مدار بسته وای فای و بی سیم (Wireless)

در بسیاری از منابع دوربین وای فای را همان دوربین مداربسته بی سیم معرفی می کنند. اما لازم به ذکر است که دوربین های وای فای در واقع زیر مجموعه ای از دوربین های مداربسته با تکنولوژی بی سیم هستند. زیرا برخی از دوربین های آنالوگ قدیمی نیز دارای تکنولوژی بی سیم یا وایرلس می باشند.

این دوربین ها برای ارسال تصاویر از امواج رادیویی در یک فرکانس مشخص و در محدوده 2.4 یا 5.8 مگاهرتز استفاده می کنند. این دوربین ها قابلیت استفاده از شبکه وای فای را ندارند. اما در دوربین های مداربسته وای فای ارسال اطلاعات از طریق پروتکل استاندارد WiFi انجام می شود. به همین دلیل ارسال و دریافت اطلاعات از امنیت بیشتری برخوردار بوده است. همچنین احتمال تداخل نیز در آن ها کمتر است.

نحوه اتصال دوربین  مداربسته به  WiFi

پس از عملیات نصب دوربین هایک ویژن و سایر تجهیزات، برای مشاهده تصاویر کافی است تا از یک گیرنده استفاده کنید. این گیرنده می تواند یک لپ تاپ، PC، موبایل، مودم و یا سرور باشد.

  • در صورت استفاده از لپ تاپ: کافی است لپ تاپ شما سیگنال تصاویر را در شبکه وای فای شناسایی نماید. سپس با نرم افزارهای ویژه ای آن را در لپ تاپ خود مشاهده نمایید.

  • در صورت استفاده از سرور یا PC: برای مشاهده تصاویر در دستگاه سرور نیازمند به نصب یک اکسس پوینت مانند یک دانگل و یا مودم در محل می باشد. اکسس پوینت دستگاهی است که عملکردی همانند یک دستگاه سوئیچ بی سیم داشته و اطلاعات را از چندین دستگاه دریافت نموده و به دستگاه ضبط (سرور) منتقل می کند.