استفاده از دوربین DVR   خودرو می تواند امنیت وسیله نقلیه و سرنشینیان شما را تضمین کند. کیفیت ضبط کم نظیر در سرعت فریم بالا و همچنین مجهز شدن به آخرین نسخه فشرده‌سازی H.264 تنها بخشی از ویژگی های منحصر به فرد DVR خودرو  است. حالا در ادامه با دوربین DVR خودرو و کاربرد آن بیشتر آشنا  خواهید شد.

  1. DVR خودرو چیست ؟

دستگاه دی‌ وی‌ آر به خوبی از چند آپشن ضبط هوشمند، روش‌های سرچ، حالت‌های پلی‌بک و بخصوص امکانات صادراتی پشتیبانی می‌کند. گذشته از این امکانات دستگاه در سایزهای مختلف از جمله 4، 8، 16 کاناله و دیگر کانال‌های ترکیبی قابل دسترس مشتریان قرار دارد.

در دستگاه DVR ،تعدادی ورودی دوربین وجود دارد که بسته به نیاز می توان تهیه و به آن متصل کرد. تصاویر ارسالی از دوربین، بسته به کیفیت دوربین دارای حجم متفاوتی از لحاظ بسته‌های اطلاعاتی است. دستگاه‌های DVR وظیفه دارند که اطلاعات ارسالی از دوربین را فشرده کرده و با فرمت‌های استاندارد در حافظه جانبی دستگاه بایگانی نمایند.

دستگاه DVR خودرو به خوبی از چند آپشن ضبط هوشمند، روش‌های سرچ، حالت‌های پلی‌بک پشتیبانی می‌کند. گذشته از این امکانات دستگاه در سایزهای مختلف از جمله 4، 8، 16 کاناله و دیگر کانال‌های ترکیبی قابل دسترس مشتریان قرار دارد.

2. کاربرد دستگاه DVR  ماشین

دی وی آر خوردو زمانی مورد استفاده خواهد بود که شما تصمیم بگیرید چند دوربین را داخل وسیله نقلیه تان نصب کنید و آن ها به یک DVR متصل کنید تا 24 ساعته بتوانید تصاویر را مدیریت و ثبت کنید.

یکی از کاربردهای این نوع DVR ها برای سرویس های مدرسه است تا زمانی که اولیا تمایل دارند رفت و آمد و نحوه صحبت بچه ها را رصد کنند بتوان تصاویر طول مسیر را برای آن ها ارسال کرد.  توجه داشته باشید که DVR خودرو حتی در زمان خاموش بودن ماشین نیز تصاویر را ثبت می کند و در صورتی که کسی با ماشین تصادف کند و یا روی آن خط بندازد به راحتی قابل شناسایی بوده و می توانید از طریق قانون پیگیری کنید.

به عنوان مثال فرض کنید که در خودرو خود در حال رانندگی هستید و با وجود اینکه در حین رانندگی به قوانین راهنمایی و رانندگی عمل می کنید اما با خودروی دیگری تصادف می کنید. در این هنگام چنانچه راننده مقابل از صحنه تصادف فرار کند و شما نتوانید شماره پلاک آن را یادداشت کنید هیچ مدرکی برای شکایت و گرفتن خسارت خود نخواهید داشت. در چنین شرایطی وجود دوربین مداربسته خودرو می تواند کمک بزرگی برای ثبت وقایع رخ داده باشد.

3. ویژگی های DVR خودرو

تمام مزیت هایی که در دوربین های خودرو وجود دارد در دستگاه های DVR خودرو نیز وجود دارد. از جمله اینکه :

  • داشتن مدرکی دال بر مقصر نبودن در تصادف ها …
  • جلوگیری از کلاه برداری شیادانی که سعی دارند با صحنه سازی تصادف از شما اخاذی کنند .
  • مچ گیری از کسانی که در پارکینگ به خودرویتان آسیب میزنند و روی بدنه خودرو خط می اندازند …
  • تحت نظر داشتن خودرو هنگامی که آن را در اختیار کس دیگری قرار می دهید.
  • و یا ثبت تصاویر به یادماندنی و خاطره انگیر در مسافرت ها و گردش ها

4. مخفی کردن DVR  خودرو

دستگاه DVR مخصوص ماشین به گونه ایی در ماشین جاسازی می شود که تنها مالک خودرو از وجود آن در ماشین مطلع است. این دستگاه بسته به تعداد کانالی که در پشت آن تعبیه شده است می تواند دوربین های مداربسته را ساپورت کند البته توجه داشته باشید که بسته به نیاز و بودجه ایی که در نظر گرفته اید می توانید انواع دوربین مداربسته را خریداری نمایید و به دستگاه متصل کنید.

DVR مخصوص ماشین انقدر کوچیک و جمع و جور است که به راحتی در ماشین مخفی می شود و این امکان را برای شما فراهم می کند که بتوانید از محیط داخل و خارج خودرو فیلم بگیرید. DVR خودرو به واسطه اینترنت به شما اجازه دسترسی به آرشیو تصاویر و مدیریت آن ها را از طریق تلفن همراه و کامپیوتر می دهد.

برای خواندن دوربین مداربسته خودرو به مقاله دوربین مداربسته کوچک ماشین مراجعه فرمایید.

5. نصب و راه اندازی دستگاه DVR  

  • دستگاه DVR اتومبیل را نمی‌توان مستقیم روی بدنه خودرو نصب کرد. محفظه دی وی آر باید از بدنه خودرو عایق بندی شده باشد. استفاده از پوشش یا باکس محافظ خارجی جهت جلوگیری از نفوذ آب و گرد و غبار ضروری است.
  • نصب افقی به توصیه کارخانه مجاز است.
  • به منظور آگاهی از نحوه عملکرد دستگاه و دریافت سیگنال مادون قرمز، دوربین دید در شب (چراغ LED ) بر روی پنل جلویی دستگاه دی‌ وی‌ آر می‌بایست به سمت بیرون نصب گردد.

6.چند نکته در مورد نصب دستگاه دی وی ار اتومبیل

  • تفکیک دستگاه از بدنه خودرو جهت رفع تداخل نویز: زمان نصب دستگاه دی‌ وی‌ آر در وسایل نقلیه گازسوز 12 ولتی، باید به عایق‌بندی آن توجه داشته باشید. برق دستگاه را مستقیم از باتری خودرو تامین کنید و موقع نصب حتما از قرار گرفتن محافظ نوسان برق و فیوز بین دستگاه دی‌ وی‌ آر و باتری اطمینان حاصل کنید.
  • به قطبش سوئیچ کنترل برق توجه داشته باشید. نحوه تست قطبش: سوئیچ کنترل را از برق بکشید، سیمی از قطب منفی باتری بگیرید و آن را با دستگاه مولتی‌متر دیجیتال تست کنید. یک سر سیم را به قلم سیاه و قلم قرمز مولتی‌متر را به بدنه خودرو وصل کنید. اگر مدار کار می‌کند بدین معناست که سوئیچ کنترل برق خودرو مثبت است و اگر مدار کار نکرد، سوئیچ کنترل منفی است.
  • درصورتی ‌که سوئیچ کنترل خودرو منفی است، لازم است به مسئله عایق‌بندی بین دی‌ وی‌ آر (دوربین مدار بسته داخل ماشین) و لوازم جانبی رسیدگی کنید.
  • در مورد خودروهایی که با باتری 12 ولتی کار می‌کنند رسیدگی به عایق‌بندی بین دستگاه دی وی آر و لوازم جانبی آن بسیار ضروری است.

7. GPS دی وی ار خودرو

همانطور که می دانید GPS موقعیت مکانی را به صورت زنده اعلام می کند و این قابلیت به تازگی در برخی از DVR مخصوص خودرو نیز به کارگرفته شده است. در صورت استفاده از دی وی آری که از جی پی اس پشتیبانی کند می توانید از موقعیت فعلی خودرو و مسیرهایی که از آن ها عبور کرده است مطلع بشوید. کاربرد این ویژگی بیشتر برای مواقعی است که ماشینتان به سرقت رفته است.

8.نحوه وصل کردن سیستم آلارم

سیستم آلارم (دکمه هشدار) یکی از عملکردهای ورودی سنسور I/O دستگاه دی‌ وی‌ آر محسوب می‌شود. این عملکرد جهت برطرف کردن برخی مشکلات اضطراری مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای نمونه اگر تصادفی اتفاق بیفتد، راننده یا سرنشینان می‌توانند با فشار دادن این دکمه ویدئو آلارم را از طریق شبکه 3جی به سرور اصلی ارسال نمایند. استفاده از سیستم آلارم در اتوبوس بسیار مرسوم است. از 2 دکمه هشدار مختلف در اتوبوس استفاده می‌شود. یکی برای راننده و دیگری برای مسافر.