بیشترین سوالی که مشتریان از ما دارن این است که دوربین مداربسته تاچند روز حافظه دارد ؟ یا اینکه دوربین مداربسته تا چند روز فیلم نگه می داره ؟  پاسخ این است که در واقع هیچ میزان زمان مشخصی در این رابطه وجود ندارد. توانایی ذخیره سازی دوربین مداربسته به عوامل متعددی بستگی دارد که می تواند، حافظه دوربین مداربسته را در عرض یک روز تا چند ماه پر کند. بنابراین برای پی بردن به مدت زمان ضبط دوربین باید عوامل گفته شده در ادامه مطلب را بررسی کنید.

5 عاملی که ظرفیت ذخیره سازی هارددیسک سیستم را تعیین می کنند:

1.ظرفیت و تعداد هارددیسک‌ها :

مهمترین عامل موثر ظرفیت هاردیسک ها و تعداد آن هاست. دستگاه های ضبط DVR یا NVR همراه با حافظه داخلی نیستند و زمانی که شما آن ها را خریداری می کنید، باید به صورت جداگانه برای آنها هارددیسک دوربین مداربسته تهیه و نصب کنید. هرچه تعداد هارددیسک ها بیشتر و ظرفیت ذخیره سازی آنها بالا باشد، سیستم مداربسته گنجایش بیشتری در ضبط و نگه داری تصاویر خواهد داشت.

2.تعداد دوربین های موجود در سیستم :

تعداد دوربین های موجود در سیستم بر مدت زمان ضبط دوربین مداربسته تاثیرگذار است. زیرا هرچه تعداد دوربین ها بیشتر باشد تصاویر ضبط شده بیشتری خواهید داشت که باید در فضای ذخیره سازی موجود نگه داری شوند.

3.رزولوشن و کیفیت تصویر دوربین ها :

یکی دیگر از عواملی که تعیین می کند دوربین مداربسته تاچند روز حافظه دارد ، رزولوشن دوربین های موجود در سیستم است. در یک سیستم مداربسته ممکن است دوربین هایی با کیفیت تصویرهای مختلف وجود داشته باشند که تصاویر آنها به نسبت مگاپیکسل‌شان حجم متفاوتی را اشغال خواهد نمود.

دوربین ها دارای کیفیت تصویرهای مختلفی هستند که شامل HD، FULL HD، 4K و … می شود و هر کدام فضای متفاوتی از هارد را اشغال می کنند. به طور کلی هرچه مگاپیکسل دوربین ها بالاتر بده و کیفیت تصویر بالاتری ارائه دهند تصاویر آنها به فضای بیشتری نیاز خواهد داشت. در نتیجه حجم هاردیسک شما زودتر اشغال خواهد شد.

4.حالت های ضبط دستگاه DVR/NVR :

در منوی دستگاه NVR یا DVR حالت های ضبط متفاوتی وجود دارد که انتخاب هر کدام بر مصرف فضای ذخیره سازی سیستم تاثیرگذار است. رایج ترین حالت ضبط حالت 24 ساعته یا Continues است. در این حالت سیستم به طور پیوسته ضبط می کند. در این حالت به سرعت فضای هارددیسک ها را اشغال می کند.

به همین دلیل بهتر است کاربران از این نوع حالت ضبط استفاده نکنند. راه حل این مسئله استفاده از حالت ضبط Motion Detection تشخیص حرکت است. در هنگام ضبط در بیشتر مواقع رخداد مهمی صورت نمی گیرد و اغلب تصاویری تکراری خواهند بود. اما در حالت ضبط Motion Detection تنها زمانی ضبط تصاویر شروع می شود که سوژه متحرکی وارد میدان دید دوربین شود. به این ترتیب تنها رخدادهای مهم ضبط می شوند و تصاویر تکراری فضای ذخیره سازی را اشغال نخواهند نمود.

5.تعداد فریم ها در دستگاه ضبط :

یکی از فاکتورهای مهم که بر حافظه دوربین مداربسته و مدت زمان ضبط تاثیرگذار است، میزان فریم ریت یا FPS است. تصاویر متحرک از کنار هم قرار گرفتن فریم های متعدد تشکیل شده اند. هرچه تعداد فریم ها بیشتر باشد تصاویر بهتر و واضحتری خواهیم داشت. چشم انسان حداقل تا میزان 15 فریم در ثانیه را به صورت متحرک خواهد دید. بنابراین در تنظیمات دستگاه NVR یا DVR می توان میزان فریم ریت را بر روی 15 قرار داد