رک ، محفظه ای از جنس فلز است که تجهیزات شبکه مختلف در انها قرار می گیرد ما دراین بخش قرار است با رک دوربین مداربسته چیست و انواع رک دوربین مداربسته آشنا شویم.

رک دوربین مداربسته چیست ؟

رک ها محفظه های فلزی هستند که دستگاه ضبط NVR یا DVR و یا تجهیزات شبکه مانند سوییچ، روتر، مودم، پچ پنل(patch panel) و سرور (Server) و … در آن قرار می گیرند. تجهیزات دوربین مدار بسته معمولا با توجه به نوع کاربری که دارند در مکان های مختلفی قرار داده می شوند و ممکن است در معرض شرایط جوی مختلفی اعم از باد و باران و گرد و غبار قرار گیرند. رک ها نقش محافظتی داشته و دارای واحد اندازه گیری مختص به خود با نام رک یونیت (UNIT)هستند. هر یونیت اندازه ای برابر با 2 اینچ و یا 5 سانتیمتر دارد.

تجهیزات رک مونت

عرض رک ها دارای مقدار ثابت و استانداردی است و برابر با 60 سانتی متر است. تجهیزات رک مونت وسایلی هستند که بر اساس استاندارد رک مونت ساخته شده اند به طوریکه عرض همگی آنها از عرض استاندارد رک مونت تجاوز نمی کند. همچنین باید توجه داشت تجهیزات کوچکتر از عرض 60 سانتی متر نیز رک مونت محسوب نمی گردند و برای نصب آنها در داخل رک باید از سینی مخصوص رک استفاده نمود. رک ها در عین حال می توانند ارتفاع و عمق متغیری داشته باشند.

انواع رک دوربین مداربسته

  • رک دیواری : همانطور که از نام این گروه از رکها پیداست بر روی دیوار نصب می شود و برای شبکه های کوچک یا بخشی از شبکه های بزرگ مناسب هستند و به طور معمول ارتفاع پنج، شش، هفت و یا نه یونیتی دارند. عمق رک دوربین مداربسته دیواری می تواند بین 35، 45 یا 65 سانتی متر متغیر باشد. در حالی که عمق رک ایستاده کمی بیشتر است. رکهای با ارتفاع 9 یونیتی متنوع تر هستند و پنل های کناری در آن ها باز می شوند و از کناره ها نیز می توان به تجهیزات دسترسی داشت. برخی نمونه ها نیز تا صد درجه قابلیت چرخش دارند و می توان به راحتی به فضای پشت رک نیز دسترسی پیدا کرد.

  • رک ایستاده: رک های ایستاده بر روی زمین قرار می گیرند. رک های ایستاده قابلیت این را دارند که انواع پچ پنل ، سوئیچ ، سرور ، یو پی اس و سایر قطعات رکمونت ۱۹ اینچی جهت مدیریت بهتر در آنها جایگذاری شوند. دارای ورودی برای انواع کابل در هر دو قسمت بالا و پایین هستند و از هر 4 طرف نیز امکان دسترسی به داخل آنها وجود دارد.. ارتفاع این رک ها می تواند ۱۶ ، ۲۱ ، ۲۸ ، ۳۶ ، ۴۰ و ۴۴ یونیت باشد .و با عمق های ۶۰ ، ۸۰ ، ۱۰۰ سانتیمتر و بیشتر نیز تولید می گردند . درب های آن از نوع شیشه ای یا تلقی فریم دار است.

قسمت های مختلف رک:

  • درب رک درب این رک ها بنا به شرایط مورد استفاده و موقعیت های مختلف می توان کاملا شیشه ای باشد و یا قاب فلزی داشته باشد که طیبعتا مدل دوم مستحکم تر و ایمن تر است .

  • فن : فنها به طور معمول در کف یا سقف رک قرار میگیرند و نقش بسیار مهمی در تعدیل دما، تهویه و خنک کنندگی دارند.

  • سینی (shelf: سینی ها در رک دوربین مداربسته دو نوع ثابت و کشویی دارند که معمولا برای قرارگیری تجهیزاتی که عرض کمتر دارند مانند : مانیتور و یا سوئیچ استفاده می شود.

  • پاور ماژول (Power Module: در واقع مانند یک چند راهی برق عمل می کند که داری چندین پریز برق که برای تامین برق اجزای داخلی استفاده می شود.

  • بلک پنل : صفحه های محافظی هستند که جهت جلوگیری از دسترسی به تجهیزات حساس نصب شده در داخل رک جهت ایمنی بیشتر در جلوی آن نصب می گردند . این بلانک پنل ها در انواع 1 ، 2 ، 3 و 4 یونیت عرضه می شوند.

  • لایت پنل : یک لامپ فلورسنت است که در محفظه بالای رک جهت روشنایی داخل رک نصب می شود.

مشخصات رک های استاندارد در دوربین مداربسته :

  1. رک ها در اندازه های مختلفی ساخته می شوند اما رایج ترین نوع رک ها ، رک های 19 اینچی هستند که استفاده از آنها در تجهیزات دوربین مداربسته رایج است . فاصله 19 اینچ در ریلها می بایست مطابق با استاندارهای کامپیوتری ، مخابراتی و صوتی IEC60297 باشد.

  2. وردی و خروجی برای انواع کابلها از بالا و پایین رک وجود داشته باشند.

  3. رک های ایستاده باید داری پایه و چرخ جهت جابه جایی آسان باشند. همچنین میبایست برای عدم دسترسی افراد مختلف داری قفل امنیتی باشد .

  4. سیستم های تهویه ی یا فن مناسبس داشته باشد که معمولا در قسمت بالای رک قرار می گیرد.