با قابلیت تشخیص حرکت در دوربین مداربسته می توان حرکت انواع سوژه های مختلف را در تصویر تشخیص داد.این قابلیت می تواند در صورت ورود فرد یا افراد غیر مجاز به محل کار یا زندگی شما هشدارهای لازم را بدهد.حال حاضر این قابلیت در اکثر دوربین های مدار بسته آنالوگ و تحت شبکه وجود دارد.در ادامه برسی خواهیم کرد :

  • نحوه عملکرد تشخیص حرکت دوربین مداربسته
  • مزایای و معایب استفاده از تشخیص حرکت Motion Detection

نحوه عملکرد قابلیت تشخیص حرکت

تشخیص حرکت در دوربین هایک ویژن یک مفهوم ساده به نظر می رسد. تمام کاری که در آن انجام می شود مقایسه تغییرات صورت گرفته در یک فریم نسبت به فریم بعدی است. به عنوان مثال، وارد شدن یک توپ سفید متحرک به تصویر که می تواند باعث به کار افتادن زنگ هشدار گردد. در این روش به صورت پی در پی تصاویر مورد مقایسه قرار می گیرند و اگر در تعداد کافی و مشخصی از پیکسل های موجود در فریم ها تغییری رخ  دهد، نرم افزار دوربین حرکت را تشخیص داده و هشدارهای لازم را به شما می دهد.

مزایای استفاده از تشخیص حرکت Motion Detection

  • صرفه جویی در هزینه ها : 

شاید کمی دور از ذهن به نظر برسد اما در صورت عدم استفاده از این نوع از دوربین ها شاید مجبور به استخدام فردی برای اهداف نظارتی خود باشید شخصی که همواره باید بر تغییرات صورت گرفته در دوربین ها نظارت داشته و اطلاع دهد. طبیعی است که شما مجبور به پرداخت دستمزد به این فرد هستید.

  • صرفه جویی درزمان :

 اغلب اوقات زمان زیادی صرف نظارت بر اموال در برابر نفوذ افراد می شود. اما با استفاده از دوربین های تشخیص حرکت، می توان در زمان خود صرفه جویی نمود و وقت خود را صرف اهداف بهتری در شرکت خود کرد. دوربین همیشه می تواند در حالت آماده به کار باقی بماند و هنگامی که یک شی یا انسان را حس کند، به طور خودکار شروع به ضبط می کند، چند دقیقه بعد وقتی حرکتی انجام نمی شود، دوربین ضبط را متوقف کرده و به حالت آماده به کار بر می گردد. شما هر زمان که بخواهید می توانید به دستگاه مراجعه نموده و تصاویر ضبط شده را مشاهده نمایید.

  • کارایی بالا : 

کارایی دوربین های تشخیص حرکت بسیار بالاتر از سایر انواع دوربین مداربسته معمولی است. این امر به این دلیل است که دوربین تنها صحنه های مهم را ضبط می کند. و تنظیمات آن به گونه ای است که پس از تشخیص شروع به ضبط می کند. این بدین معنی است که آلارم در صورت ضرورت فعال می گردد. مزیت آن این است که فضای کمتری از هارد اشغال شده و فقط صحنه هایی را که لازم است ثبت می کند.

معایب استفاده از تشخیص حرکت Motion Detection

یکی از معایب تشخیص حرکت Motion Detection در دوربین مدار بسته این است که در واقع دوربین ها در اصل حرکت در تصویر را تشخیص نمی دهند، بلکه تنها تغییرات در تصویر را تشخیص می دهند. برای مثال چنانچه نوری از چراغ در تصویر بیفتد دوربین آن را تغییر (حرکت) تشخیص داده و شروع به ضبط می کند.

برای اطلاع از تخشیص نفوذ افراد به مقاله تشخیص افراد (نفوذغیرمجاز افراد) مراجعه فرمایید.

فعال نمودن قابلیت تشخیص حرکت دوربین 

سیستم تشخیص حرکت در دوربین های مداربسته امروزه بسیار پیشرفته تر شده است. و می توان تنظیمات آن را هم در دوربین و هم در نرم افزار مدیریت تصاویر هایک ویژن (VMS) فعال نمود. تشخیص آنکه مقدار تغییرات در حد لازم و کافی برای ایجاد آلارم هست یا خیر بستگی به میزان یا درصد حساسیت یا Sensivity موجود در تنظیمات آن دارد.

درصد Sensivity به تغییرات نور در پیکسل ها بستگی دارد. درصد Sensivity بالاتر نسبت به تغییرات جزئی تر حساس بوده در حالیکه درصد Sensivity پایین تر برای تغییرات بزرگ تر در تصویر بکار می رود از طرف دیگر، درصد پیکسل هایی که دچار یک تغییر شده اند نیز مهم است. اگر شما در حال نظارت بر یک درب هستید، تعیین میزان حساسیت روی 50٪، در صورت ورود یک سوژه بزرگ در ابعاد یک انسان به اتاق باعث ایجاد هشدار می گردد.

نحوه فعالسازی فناوری تشخیص حرکت در دوربین مداربسته

برای فعالسازی قابلیت تشخیص حرکت هایلوک می توانید طبق راهنمای زیر عمل نمائید. مطابق با نیاز کاربری می توانید فناوری تشخیص حرکت دوربین هایی را که در فضاهای کم رفت و آمد قرار دارند تنظیم کنید.

نحوه فعالسازی قابلیت تشخیص حرکت در دستگاه ضبط :

 

  1. ابتدا بر روی تصویر راست کلیک کرده و وارد منوی دستگاه ضبط شوید.
  2. بر روی گزینه Camera کلیک کنید.
  3. سپس به قسمت Motion بروید.
  4. دوربین مورد نظر خود را که مایلید قابلیت تشخیص حرکت و یا Motion Detection را در آن فعال کنید انتخاب نمایید.
  5. در مرحله بعدی تیک گزینه Enable Motion Detection را نیز فعال نمایید.
  6. گزینه ای با نام Sensivity وجود دارد که می توانید مقادیر آن را تغییر داده و تنظیم نمایید. هرچه مقدار آن بالاتر باشد حساسیت دستگاه در تشخیص حرکت بالاتر خواهد بود.
  7. در تصویر مورد نظر نقاطی که مایل به اعمال قابلیت تشخیص حرکت در آنها هستیم با استفاده از موس کشیده و مشخص می کنیم. مشاهده می کنید که این قسمت ها با حالت چهارخانه مشخص می شوند.
تشخیص حرکت دوربین

لزوم استفاده از حالت موشن دیتکشن در ضبط تصاویر دوربین های مداربسته تحت شبکه چیست؟

امنیت ذهنی و آسایش روحی  مهمترین دلیل استفاده از حالت تشخیص حرکت در ضبط تصاویر دوربین مداربسته شناخته شده است.

همچنین عملکرد ضبط تصویر همزمان با حرکت و ارسال ویدئو پس از ضبط برای کاربر علاوه بر کنترل آسان و به هنگام محل کار یا خانه شما در ساعات خاص موجب صرفه جویی در زمان و انرژی و افزایش عمر باتری میشود.

طبقه بندی سیستم های حسگر حرکتی در دوربین های مداربسته چگونه است؟

از نظر فنی سیستم تشخیص حرکت دوربین های تحت شبکه به دو دسته تقسیم میشود:

  1. تشخیص حرکت مبتنی بر نرم افزار: دوربین های مداربسته مجهز به نرم افزار تشخیص حرکت با مقایسه تغییر پیکسل فریم های متوالی در صورت عبور انسان یا حیوان با شمارش پیکسل ها هشدار حرکت داده و به ضبط تصاویر میپردازند.
  2. تشخیص حرکت مبتنی بر سنسورPIR: دوربین های دارای این کیفیت میتوانند با استفاده از مادون قرمز حرارت بدن انسان یا حیوان را شناسایی کرده وبا هشدار حرکت شروع به ضبط تصاویر نمایند

قبل از خرید یک سیستم امنیتی مجهز به حسگر تشخیص حرکت چه نکاتی را باید درنظر گرفت؟

برخی کاربران ممکن است برای کنترل فضای مورد نظرشان دوربینی با سیستم تشخیص حرکت نیاز داشته باشند. یا اینکه بخواهند برای کنترل فضای بیرون خانه یا امنیت کودکشان از دوربینی با قابلیت تشخیص حرکت در خارج از منزل استفاده کنند.

به این منظور، اطلاع از انواع دوربین مداربسته وعملکرد حسگرهای حرکتی سیستم های امنیتی ضروری است. مشاوره با کارشناسان سیستم های حفاظتی در این مورد پیشنهاد میشود.

دوربین های مداربسته دارای قابلیت دید در شب با حالت موشن در ساعات شب تا چه فاصله ای را میتوانند تصویربرداری نمایند؟

اینکه دوربین های با حسگر حرارتی و حرکتی تا چه فاصله ای را میتوانند ضبط کنند بستگی به برد دوربین دارد که معمولا بین ۲۰ تا ۵۰ متر در شب میباشد.

مناسب ترین نوع دوربین مداربسته از نظر قدرت و سرعت در تصویربرداری در حالت موشن کدامند؟

دوربین های تحت شبکه وایرلس که علاوه بر نصب آسان، قابلیت اتصال به اینترنت و کنترل از راه دور دارند مناسب ترین گزینه ی امنیتی برای کاربرانی است که تمایل دارند با استفاده از سیستم تشخیص حرکت و کنترل از راه دور اطمینان خاطر و امنیت را برای خود و عزیزانشان فراهم نمایند.

اگر برای محافظت از محیط کار و خانه و کودکان خود قصد تهیه سیستم های حفاظتی را دارید ما دوربین های مداربسته تحت شبکه IP یا سیستم HDCVI/HDTVI مجهز به سیستم تشخیص حرکت را به شما پیشنهاد میکنیم زیرا، فناوری به کار رفته در دوربین های IP در کنترل از راه دور بسیار قابل اطمینان تر از دوربین های آنالوگ میباشد.

این دوربین ها، به ویژه زمانی که شما از نظر مکانی دور از خانه یا محل کارتان هستید، انتخابی عالی برای تامین امنیت خانه و محل کار و فرزندان شماست. زیرا شما میتوانید از طریق  Wi_Fi و فقط با ایمیل هشدار از طرف سیستم امنیتی دوربین فقط در صورت تشخیص حرکت محیط مورد نظر خود را به آسانی کنترل نمایید.

ظرفیت فضای ذخیره سازی سیستم های دوربین مداربسته در حالت موشن به چه میزان افزایش می یابد؟

برای پاسخ به این سوال که ظرفیت فضای ذخیره سازی دوربین حفاطتی IP  در حالت تشخیص حرکت چه تفاوتی با ظرفیت فضای ذخیره سازی تصاویر در دوربین های آنالوگ بدون حسگر حرکت دارد این مثال کافی است که اگر یک دوربین مداربسته مخفی کوچک را در حالت تشخیص حرکت با پشتیبانی کارت حافظه 32 گیگابایتی و باتری داخلی که میتواند حدود 50 دقیقه کار کند در نظر بگیریم که فقط در هنگام تشخیص حرکت تصاویر را ضبط کند با قرار دادن تنظیمات دوربین در حالت موشن میتوان تا 5 برابر ظرفیت ذخیره سازی دوربین را بالا برد.