دوربین مداربسته ضدنور دوربین های هستند که داری مکانیزم جبران سازی اختلاف نور هستند. این مکانیزم به دوربین مداربسته کمک می کنند، تا در شرایط نامناسب نور تصویر بهتری به شما ارائه دهند. در ادامه شما با مکانیزم دوربین مداربسته ضدنور آشنا خواهید شد.

مکانیزم بهینه سازی تصاویر دوربین مداربسته

مکانیزم های متفاوتی برای رفع مشکل نور دوربین مداربسته وجود دارد. در اینجا به چند مورد از مکانیزم دوربین مداربسته ضدنور اشاره خواهیم کرد:

1.مکانیزم WDR :

موثر ترین مکانیزم رفع ضد نور در دروبین های مداربسته است. تکنولوژی WDR از دو چیپ پردازش تصویر تشکیل شده است . چیپ اول با سرعت شاتر بالا، وظیفه ثبت جزئیات فضای پر نور تصاویر را به عهده دارد. چیپ دوم، با سرعت شاتر پایین تر، جزئیات تصویر محیط های کم نور را پردازش می کند.

به این ترتیب به طور همزمان، از یک منطقه می توان دو فریم دریافت کرد. از ترکیب این دو فریم توسط پردازشگر، تصویری با نور یکنواخت ثبت می شود و جزئیات در تصویر به دست آمده در هر دو زمینه ی تاریک و روشن نمایش داده می شود.

واحد اندازهگیری WDR دسی بل (db) هست. هر چه این عدد بزرگتر باشد کیفیت تصویر آن دوربین بهتر خواهد بود. به عنوان مثال 113db از 56db بهتر است.

2.مکانیزم BLC :

این مکانیزم با حذف پشت زمینه روشن در تصویر امکان روشن تر شدن قسمت های کم نور را به وجود می اورد. وجود این مکانیزم در دوربین ها نقش کمی در هزینه و قیمت آنها دارد.

3.ماکانیزم HLC  :

این ماکانیزم HLC دوربین مداربسته باعث کاهش نقطه های پر نوری می شوند که در تصویر هستند. به عنوان مثال نور چراغ های ماشین را کاهش می دهد. در این صورت با کاهش نور و قابلیت HLC هم می توانید پلاک خودرو را بخوانید و هم جزییات ماشین را بهتر ببینید.

4.مکانیزم DWDR :

در واقع نوع دیجیتال از مکانیزم WDR است که البته به مراتب غیر موثرتر از WDR عمل می کند. تاکید بر روی وجود این مکانیزم بیشتر با اهداف تبلیغاتی صورت می گیرد.

تفاوتWDR و True WDR و DWDR چیست؟

به طور کلی در حال حاضر دو نوع WDR در دسترس است. WDR حقیقی یا همان True WDR و WDR دیجیتال یا همان DWDR. 

عموما تصور می شود Digital WDR چون دیجیتال است دارای WDR بهتری است. در حالی که در DWDR برای جبران کمبود نور از طریق نرم افزار عمل می کند و جزییات خوبی را به نمایش نمی گذارد. در حالی که در دوربین هایی با قابلیت WDR، سخت افزارهایی تعبیه شده است که با تکنیک سرعت شاتر و دو تصویر کار می کند.

به همین دلیل در بازار به WDR سخت افزاری  WDR حقیقی یا واقعی گفته می شود. در هر حال True WDR از DWDR عملکرد بسیار بهتر و متفاوت تری دارد.

به عنوان مثال تفاوت بین فناوری WDR حقیقی با DWDR مانند تفاوت بین زوم دیجیتال و زوم اپتیکال است. زوم اپتیکال بزرگنمایی تصاویر را بدون کاهش کیفیت ارایه می دهد. در حالی که  زوم دیجیتال بزرگنمایی را با افت کیفیت ارایه می دهد. کیفیت تصویر DWDR نیز تفاوت بسیار کمی با تصویر اصلی دارد. اما در مجموع وجود آن در دوربین بهتر از نبودنش است.

تفاوت قابلیت WDR,  HLC و BLC چیست؟

BLC مخفف Backing Compensation می باشد. BLC در دوربین مداربسته عملکرد مشابه WDR دارد. این دو قابلیت باعث جبران نور پس زمینه می شوند. اما تفاوت WDR با BLC در نوع تکنولوژی استفاده شده در این قابلیت هاست. تکنولوژی BLC برخلاف WDR نرم افزاری است و تا حدودی جسم را از تیرگی خارج می کند و بهبود می بخشد. از این رو BLC از WDR ضعیف تر است. در واقع قابلیت BLC با روشن کردن سوژه مورد نظر ممکن باعث شود جزئیات در پس زمینه از بین برود. اما در WDR هم سوژه روشن می شود و هم اینکه جزئیات پس زمینه حفظ خواهد شد.

قابلیت HLC همانطور که قبلا گفتیم به منظور جبران نور شدید است. HLC از کور شدن دوربین به دلیل نور شدید اتومبیل در شب جلوگیری می کند. در حالی که قابلیت BLC و WDR به منظور جبران نور پس زمینه طراحی شده اند. بنابراین تکنولوژی BLC و WDR کمک می کنند زمانی که سوژه در مقابل یک منبع نور شدید مثلا پنجره یا درب قرار دارد سیاه دیده نشود. بنابراین می توانیم بگوییم عملکرد HLC با WDR و BLC کاملا فرق دارد. اما تمامی قابلیت های گفته شده به بهبود کیفیت تصویر و جزئیات کمک خواهد کرد.

دورربین مداربسته ضد نور

بازه داینامیک دوربین های WDR چقدر است؟

واحد اندازهگیری بازه داینامیکی دوربین مداربسته یا همان Wide Dynamic Range دسی بل “db” است. دوربین های معمولی دارای بازه داینامیکی حدود 50db هستند. بنابراین هر دوربینی که دارای بازه داینامیکی بیش از 50db باشد می توان گفت دارای قابلیت wdr است.

چشم انسان حدودا دارای بازه داینامیکی 160db است. پس هر چه میزان WDR دوربین مداربسته به این بازه نزدیک تر باشد، قابلیت آن دوربین در تعدیل نور و نشان دادن جزئیات بهتر است.

سخن آخر

ساده ترین راه حل برای رفع مشکل ضد نور دوربین های مداربسته نصب دوربین به صورتی است که نور شدید به صورت مستقیم به ان نخورد. اما در صورت عدم امکان جابجایی دوربین بهتر است از دوربین هایی با قابلیت WDR استفاده کنید تا تاثیر ضد نور در تصویر شما کمتر شود.