استفاده از تجهیزات حفاظتی مختلف در ساختمان های مسکونی، تجاری و اداری به منظور حفظ امنیت در این اماکن روز به روز در حال گسترش است. از آنجایی که دوربین مداربسته به عنوان ابزاری نظارتی کاربرد دارد اما گاهاًبه عنوان دزدگیر نیز به آن نگاه می شود. سوال مهم افراد در زمان جستجوی تجهیزات حفاظتی این است که دزدگیر بهتر است یا دوربین مداربسته.  چگونه می توان دزدگیر دوربین دار در منزل یا مکان مورد نظر نصب کرد. 

دراین مقاله می خوانید:

  1. دوربین مداربسته بهتر است یا دزدگیر
  2. دزدگیر اماکن یک سیستم حفاظتی امنیتی
  3. محدودیت های دوربین مداربسته
  4. محدودیت های دزدگیر اماکن
  5. دزدگیر با قابلیت نصب دوربین
  6. اتصال دوربین به دزدگیر

1. دوربین مداربسته بهتر است یا دزدگیر

نکته قابل توجه این است که دوربین مدار بسته به تنهایی قادر به جلوگیری از سرقت نیست زیرا سارق در صورت آگاهی از وجود دوربین مدار بسته در محل با پوشاندن صورت خود به راحتی قادر به سرقت خواهد بود. بنابراین برای تامین امنیت کامل ساختمان بهتر است به صورت ترکیبی از دوربین مدار بسته و دزدگیر اماکن استفاده نمود.

استفاده هر یک از سیستم های گفته شده به تنهایی دارای نقطه ضعف هایی است. اما استفاده از هردو آنها نیز ملزم به پرداخت هزینه بیشتری است. در ادامه به شما خواهیم گفت که در صورت تمایل به استفاده از دوربین مداربسته و یا دزدگیر به تنهایی کدام را باید انتخاب کنید.

2. دزدگیر اماکن یک سیستم حفاظتی امنیتی

برای پاسخ به سوال مهم “دوربین مداربسته بهتر است یا دزدگیر” لازم است با هر دو این تجهیزات بیشتر آشنا شویم. آیا دزدگیر دوربین دار همان دوربین مداربسته است یا این دو با هم متفاوت هستند؟ برای محافظت از اماکن و دارایی ها می توان با انجام اقداماتی ساده و نه چندان گران بها موفق بود.

با استفاده از سیستم های حفاظتی می توان در هنگام تعطیلات، استراحت و تفریح که خارج از منزل یا محل کار خود هستید، آسوده خاطر باشید.از دستگاه های حفاظتی مناسب و کارآمد در مقابل سرقت، دزدگیر اماکن است.

دزدگیر چیست و چه ویژگی های دارد ؟

ساختار کلی دزدگیرها شامل یک مدار باز و یک بسته، مدار آژیر، مدار شارژ باتری، سنسورهای مختلف و هشدار دهنده ها می باشد. یکی از اجزای اصلی دزدگیر اماکن، دستگاه مرکزی می باشد که سیگنال ها را از سنسورهای حرکتی دریافت کرده و فرمان را به هشدار دهنده ها ارسال می نماید. دزدگیر دارای لوازم جانبی متعددی است و از مهم ترین آنها تلفن کننده است. این ابزار در ابتدای تولید دزدگیر اماکن به طور مجزا عرضه می شد و نقش مکملی داشت. به مرور زمان این بخش با دزدگیر ادغام شد و به صورت پنل روی دزدگیر تعبیه شد.

سنسور حرکتی در سیستم حفاظتی

در بین تمامی سنسورها، سنسور حرکتی در دزدگیر بیشترین استفاده را دارد. این سنسور با تشخیص حرکت فعال شده و آژیر دزدگیر را فعال خواهد کرد. شوک سنسور با تشخیص و حس لرزش فعال می شود. مکان های مناسب برای نصب این سنسور، روی شیشه درب بالکن یا پنجره و یا نزدیک دستگیره درب ورودی است. به این ترتیب با وارد کردن ضربه برای شکستن شیشه و یا تخریب قفل درب ورودی، دزدگیر اماکن فعال شده و آژیر به صدا در خواهد آمد. در دوربین های مداربسته نیز قابلیت تشخیص حرکت وجود دارد. با استفاده از این قابلیت دوربین به محض وقوع حرکت در محیط (در میدان دید دوربین مداربسته) شروع به ضبط تصاویر خواهد کرد.

سنسور دود در سیستم حفاظتی

سنسور دود سنسور دیگری است که به همراه دزدگیر مورد استفاده قرار می گیرد. وظیفه این سنسور تشخیص دود موجود در محیط و فعال کردن آژیر دزدگیر است. برای راحتی و سهولت در استفاده از دزدگیر این دستگاه به ریموت کنترلر مجهز شده است.

انواع دزدگیر های اماکن

انواع مختلفی از دزدگیرهای اماکن وجود دارند که هر یک دارای ویژگی های منحصر به فردی بوده و افراد بسته به بودجه و مکان مورد نظر می توانند به انتخاب هر یک بپردازند.

دزدگیر ها دارای برند های مختلف هستند که یکی از آنها برند هایک ویژن است. در برخی از دزدگیر ها قابلیت نصب میکروفن و شنود وجود دارد. در برخی از مدل ها نیز امکان مدیریت از طریق ریموت کنترل وجود دارد. همچنین می توان از طریق اپلیکیشن های موبایل نیز دزدگیر را کنترل کرد.

3. محدودیت های دوربین مداربسته

در صورت استفاده از دوربین مداربسته به عنوان دزدگیر مسائلی از جمله پوشیده بودن صورت سارقان ما را به سوال دزدگیر بهتر است یا دوربین مداربسته بر می گرداند. چرا که چنین موضوعاتی موجب می شود ثبت تصویر از چهره سارقان صورت نگیرد در نهایت نمی توان از تصاویر ثبت شده جهت شناسایی سارقان استفاده نمود.

به صورت کلی عملکر دوربین مداربسته نظارتی است و قابلیت بازدارندگی از وقوع جرم ندارد. هر چند ممکن است بسیاری از سارقین با مشاهده دوربین های مدار بسته کمی ترسیده و دست به سرقت نزنند. اما نمی توان این ریسک را پذیرفت که تنها سیستم امنیتی مورد استفاده، دوربین مدار بسته باشد.

4. محدودیت های دزدگیر اماکن

برخی افراد ممکن است برای تامین امنیت ساختمان خود تنها از دزدگیر اماکن استفاده نمایند. استفاده از دزدگیر اماکن به تنهایی می تواند محدودیت های زیادی داشته باشد. در صورت بروز سرقت در ساختمان سنسورهای دزدگیر فعال شده و باعث به صدا در آمدن آژیر و سیستم های هشدار دهنده آن می گردند. از طرفی ممکن است افرادی که در اطراف ساختمان می باشند صدای آژیر را شنیده و به سمت سارق حمله ور شوند. اما مشکلی که در رابطه با این سیستم وجود دارد این است که امکان ثبت هیچ گونه تصویری از سارق وجود نداشته و ممکن است قابل پیگیری توسط پلیس نباشد.

5. دزدگیر با قابلیت نصب دوربین

اگر دزدگیر با قابلیت نصب دوربین مداربسته در اماکن خود بهره مند شوید، در صورتی که سرقتی اتفاق بیفتد دوربین و دزدگیر هردو فعال خواهند شد. در ابتدا دزدگیر اماکن شروع به هشدار دادن کرده و در صورتی که فرد در محل حضور نداشته باشد، اعلام سرقت برای وی پیامک شده و یا با فرد تماس گرفته می شود. در صورت فرار سارق، تصاویر او توسط دوربین های مدار بسته ثبت شده است که می توان توسط پلیس به شناسایی سارق پرداخت.

6. اتصال دوربین به دزدگیر

یکی از راه هایی که می توان اتصال دوربین به دزدگیر را ممکن ساخت این است که یکی از زون های سیستم دزدگیر را به یکی از دوربین های مدار بسته متصل کنید. چنان چه یکی از دوربین های مداربسته از محل نصب خود جدا شود باعث هشدار دزدگیر می شود و مدیر ساختمان به سرعت در جریان این کار قرار می گیرد. همچنین می توان سنسور های مگنتی را به دوربین مداربسته متصل نمود و با این کار دوربین مداربسته و دزدگیر را به هم متصل کرد.