چندین روش از کار انداختن دوربین مداربسته وجود دارد . که ما در این مقاله قصد داریم به چندین روش از کار انداختن دوربین مداربسته ، روش های پیشگیری از ایجاد اختلال در دوربین مداربسته ،نقاط کور دوربین مداربسته بپردازیم .

ترفند های از کار انداختن دوربین مداربسته 

1.روش پوششی : در روش پوششی یک شخص خرابکار می تواند به روش های زیر دوربین را کور کند:

  • پوشاندن دوربین به وسیله پارچه
  • تغییر زوایه دید دوربین
  • پوشاندن صورت با ماسک و کلاه

2.قطع کردن کابل برق : کابل های برق و دیتا های دوربین مداربسته در صورت پارگی و قطع شدن روی مانیتور مشکی می شود و فیلمی هم ضبط نمی شود. به وسیله اشیای تیز مانند سیم چین و در کابل های پوشانده به کمک اشیای تیز و سنگین انجام میشود مثل بیل ، کلنگ و ..

3.روش هک کردن : در روش هک کردن شخص می تواند به تنظیمات و تصاویر دوربین به طور کامل دسترسی پیدا می کند. ودر این روش دوربین های IPبه وسیله اختلال سیستم در محیط شبکه و اختلال فرکانس در دوربین های بیسیم صورت میگیرد.

4.روش ضربه زدن الکتریکی: با ضربه زدن الکتریکی می توانید عملکرد دوربین مدار بسته مختل کنید. به وسیله ی انواع شوکر های برقی به بدنه دوربین و نوسانات شدید برق در محیط و کابل صورت می گیرد .

5.روش های ضربه زدن فیزیکی: درصورتی که ارتفاع نصب دوربین به گونی باشد که دسترسی به دوربین ساده باشد ، می توانید به وسیله ضربه مستقیم جسم سخت به دوربین و شکستن لنز و کیس دوربین مانند : چوب و میله سنگ و شلیک گلوله تصویر دوربین را نامطلوب کند.

6.اسپری رنگی : از روش اسپری رنگی شخص می تواند برای از کار انداختن دوربین مداربسته استفاده کند. می توان با کمک اسپری ، لنز دوربین مداربسته را رنگی کرد به این ترتیب دوربین مداربسته کاملا کور می شود

7.استفاده از چراغ قوه در شب : یکی از راه های از کار انداختن دوربین مداربسته در شب استفاده از چراغ قوه درشب است . با تابش نور لیزر یا چراغ قوه روشن به دوربین می توانید ضبط تصاویر را مختل کنید. و باید حواسمان باشد که نور به دوربین بتابد. و اگر دستتان دچار لرزش شودو لحظه ای از دوربین دور شود تصویر ضبط می شود.

روش های پیشگیری از ایجاد اختلال در دوربین مداربسته

بعد از آشنایی با ترفندهای از کار انداختن دوربین چند روش برای پیشگیری از آنها را بررسی می کنیم:

1. قابلیت Tamper Detection

این قابلیت در دوربین های مدار بسته تحت شبکه (IP) کمک می کند به محض دستکاری دوربین (اسپری کردن، ایجاد پوشش روی دوربین، جابجایی زاویه دید و… ) شما از طریق آلارم مطلع و در صورت امکان مانع از پیشرفت این موضوع شوید.

2. استفاده از دوربین های خورشیدی

در عملکرد این دوربین ها در صورت قطع برق توسط فرد خرابکار، اختلالی ایجاد نمی شود. زیرا این نوع دوربین ها از منبع برق تغذیه نمی شدند. همین طور می توان از دوربین هایی که دارای باطری هستند، بهره برد. در این صورت با قطع برق این دوربین ها تا مدتی امکان دریافت و انتقال تصاویر را دارند.

3. استفاده از محافظ کابل

استفاده از لوله فلکسی جهت پوشش و محافظت کابل ها در زمان نصب دوربین مداربسته، مانع صدمه دیدن کابل ها می شود.

4. قابلیت HLC در دوربین مداربسته

این قابلیت در اغلب دوربین های مداربسته با امکان دید در شب برای تنظیم نور تعبیه شده است. در مواقعی که نور مستقیم به دوربین می تابد، میزان نور را کم می کند تا کیفیت تصویر بهبود یابد.

نقاط کور دوربین مداربسته کجاست؟

این سوالی است که می تواند از طرف یک نصاب تازه کار، کارفرما و یا هر فردی که در محلی کار می کند که مجهز به دوربین مداربسته می باشد مطرح شود. خلاصه ترین جوابی که می توان در رابطه با این سوال داد این است که زیر دوربین در واقع نقطه کور آن خواهد بود البته باید خدمتتان عرض کنیم که دید دوربین مداربسته به عوامل زیادی همچون لنز، نوع دوربین (دام، اسپیددام، بولت و..)، نحوه نصب و… بستگی دارد. در صورتی که قصد نصب دوربین مداربسته را دارید اگر منطقه نا امن و دزد خیزی دارید پیشنهاد می کنیم دو دوربین را با فاصله ایی که تقریبا هر دو در کادر یکدیگر باشند نصب کنید، زیرا در صورتی که فردی اقدام به تخریب هر یک از دوربین ها بکند در دوربین مقابل تصویر آن ثبت خواهد شد و هیچ نقطه کوری در فضا باقی نخواهد ماند.

اگر شما نصاب و یا مالک هستید می توانید به راحتی در کاتالوگی که به همراه دوربین مداربسته ردیافت کرده اید به دنبال زاویه دید دوربین و یا Fov باشید تا به راحتی متوجه شوید که کدام یک از فضاها در دوربین مداربسته جزو نقطه کور به حساب می آیند. در صورتی که دسترسی به مدیریت دوربین ها داشته باشید نیز می توانید متوجه نقاط کور بشوید.

 اگر فرض را بر این بگذاریم که شما کارمند یک شرکت هستید و قصد دارید بدانید کدام یک از نقاط اتاق محل کارتان جزو نقاط کور دوربین مداربسته به حساب می آیند باید خدمتتان عرض کنم که در قدم اول باید توجه کنید که در اتاق چند دوربین مداربسته نصب شده است، اگر دو دوربین را پیدا کردید آیا آن ها رو به روی هم هستند یا خیر، اگر دوربین ها از نوع دام هستند و به راحتی نمی توانید تشخیص دهید که لنز آن در کدام جهت تنظیم شده است می توانید در هنگام غروب که نور چندانی در اتاق نیست به آن نگاه کنید تا به واسطه LED های مادون قرمز متوجه جهت لنزها شوید. در صورتی که دو دوربین را پیدا کردید اتاق شما هیچ نقطه کوری ندارد اما اگر تنها یک دوربین در اتاق محل کارتان نصب شده است زیر دوربین مداربسته نقطه کور خواهد بود