ممکن است گاهی برایتان سوال پیش آمده باشد دوربینی که در محیطی نصب است تا چه محدوده ای را پوشش می دهد. یا به عبارت علمی تر می خواهید زاویه دید دوربین مداربسته را به دست آورید و بفهمید نقطه کور آن دوربین مداربسته کجاست. با ما همراه باشید تا هر آنچه که باید در مورد زاویه دید دوربین و تنظیم آن (Adjustment Range) بدانید را آموزش دهیم. در این مقاله موارد زیر را برسی  خواهیم کرد: 

  • زاویه دید دوربین مداربسته چیست؟

  • بیشترین زاویه دید دوربین  چقدر است ؟

  • انواع زاویه دید دوربین مداربسته 

  • زاویه دوربین مداربسته به چه عواملی بستگی دارد.

  • زاویه دید مناسب دوربین مداربسته

زاویه دید دوربین مداربسته چیست 

 زاویه دید دوربین به پارامترهای متعددی بستگی دارد . به طور مثال زاویه دید لنز دوربین مداربسته , سایز سنسور تصویر , نوع دوربین مداربسته و…

لنز دوربین های مداربسته

  • لنز ثابت FIX : لنز دوربین مدار بسته ثابت دارای فاصله کانونی ثابتی می باشند .به این  صورت که فقط فضای مورد نظر را که فیکس کرده اید را تصویر برداری می کندو یا به عبارتی تغییر فاصله کانونی وجود ندارد.
  • لنز متغیرVerifocal : در لنز دوربین مدار بسته وریفوکال برخلاف لنزهای ثابت امکان تغییر فاصله کانونی وجود دارد ومی توان به صورت دستی به وسیله یک اهرم که در زیر دوربین تعبیه شده است، فاصله کانونی را تغییر داد و زوایه  دید وعمق دید را بسته به دلخواه کاربر تنظیم کرد.

بیشترین زاویه دید چقدر است ؟

دوربین مداربسته چشم ماهی (Fisheye) می تواند زاویه 180 یا 360 درجه ای را در اختیار کاربر قرار دهد. ساخت دوربین لنز چشم ماهی طوری است که تصویری از تمامی زوایای اطراف ارایه می دهد.

سیستم های مداربسته آنالوگ از این مدل دوربین ها که دارای زاویه 360 درجه ای باشد را ندارند. اما در سیستم های تحت شبکه می توانید با کمک دوربین چشم ماهی دید بسیار مناسبی از مکان های مختلف را داشته باشید.

انواع زاویه دید دوربین 

  • زاویه دید افقی : زاویه دید افقی همان زاویه دید دوربین  معمولی  است. همان زاویه ای است که دوربین می تواند در راستای افقی تحت پوشش قرار دهد.
  • زاویه دید عمودی : این زاویه دید دوربین  نیز زاویه ای است که دوربین رادر راستای عمودی تحت پوشش قرار می دهد.
  • زاویه دید قطری : زاویه دید افقی و عمودی به صورت همزمان تشکیل یک مستطیل را می دهند . زاویه تحت پوشش قطر این مستطیل را زاویه دید قطری می نامند.

زاویه دوربین مداربسته به چه چیزهای بستگی دارد

  • فاصله کنونی لنز دوربین مداربسته:فاصله کنونی لنز درسیستم های نوری مثل لنز دوربین های مداربسته ، به میزان همگرایی(فوکوس) یا واگرایی (دیفیوز)شدن پرتورهای نور گفته می شود. هرچه فاصله ی کنونی ، کوتاه تر باشد، قدرت و تمرکز نور بیشتر و هرچه فاصله ای کنونی بلندتر باشد، قدرت و تمرکز نور کمتر می شود.در سیستم دوربین مداربسته هرچه فاصله ای کنونی لنز بیشتر باشد زاویه دید نور کمتر می شود.
  • اندازه سنسور تصویر برداری ( چیپ CCD یا CMOS):اندازه سنسور تصویر برداری دوربین که در پشت لنز قرار دارد نیز بر زاویه دید تاثیر دارد . هر چقدر سایز سنسور بزرگتر باشد ، زاویه دید سیستم های نظارتی بیشتر خواهد بود و ما می توانیم عرض میدان دید بیشتری داشته باشیم.
  • نوع برش تصویر با توجه به نوع زاویه دید: نوع برش تصویر نیز می تواند در زاویه دید دوربین  موثر باشد. با توجه به استاندارد تصویر، ممکن است تصویر با نسبت های متفاوتی برش داده شود. برای مثال در سیستم های تلویزیونی قدیمی برش تصویر معمولا با نسبت 4:3 صورت می گرفت یعنی اگر عرض تصویر چهار باشد ارتفاع آن 3 خواهد بود. در استانداردهای جدید این برش معمولا به صورت 16:10 یا 16:9 صورت می گیرد که در نتیجه آن تصویر عریض خواهد بود و زاویه دید افقی بیشتر خواهد شد.

دوربین مداربسته با چه زاویه دیدی برای شما مناسب است؟

دوربین های مداربسته بسته به اینکه از چه لنزی استفاده می کنند دارای زاویه های دید مختلفی هستند (مثلا ۵۰ درجه، ۷۰ درجه، ۱۰۰ درجه یا مقادیری بالاتر). هر چه زاویه دید دوربین بیشتر باشد، حجم بیشتری از محیط اطراف دوربین، در محدوده تصویر دوربین مداربسته  قرار می گیرد. مثلا در صورت استفاده از دوربین مدار بسته با زاویه دید ۹۰ درجه در کنج یک اتاق، تمام محیط اتاق در محدوده دید دوربین قرار می گیرد. البته توجه داشته باشید هر چه زاویه دید دوربین بیشتر باشد، از آنجا که حجم بیشتری از محیط در تصویر است به همان میزان جزییات تصویر کمتر می شود.