بسیاری از افراد که به تازگی اقدام به نصب دوربین مداربسته برای ملک خود کرده اند ابتدا باید تصمیم بگیرند که دستگاه NVR و DVR خود را در کجا می خواهند قرار دهند. انتخاب مکان مناسب برای نصب دستگاه DVR و NVR می‌تواند در دزدیده شدن این دستگاه‌ها و دستکاری شدن دوربین‌ها بسیار موثر باشد، در ادامه محل نصب دستگاه ضبط کننده دوربین مداربسته را باهم برسی خواهیم کرد.

محل نصب دستگاه ضبط دوربین مداربسته

بهترین محل نصب دستگاه ضبط کننده دوربین کجاست؟ محل نصب دستگاه ضبط کننده دوربین یک امر بسیار مهم است . در ادامه به چند مورد از پنهان کردن دستگاه ضبط کننده اشاره خواهیم کرد

1.استفاده از باکس محفظه های قفل دار:

بعضی از خریداران سیستم های نظارتی همچون دوربین مداربسته توربو اچ دی از محفظه های قفل دار برای نگه داری ضبط کننده تصویر دوربین استفاده می کنند که می تواند روش جالب و مقرون به صرفه باشد. اما این مسئله نیز وجود دارد که خود این محفظه باید در کجا قرار بگیرد تا در کنار دسترسی سریع به آن برای انجام فعالیت هایی همچون خروج اطلاعات مورد نیاز، و تغییر تنظیمات مربوطه، از امنیت مناسبی برخوردار باشد. با توجه به مطالب بیان شده سه فاکتور اصلی برای این مدل نگه داری از ضبط کننده را می توان اشاره داشت:

  • نقطه ای را انتخاب کنید که برای کابل کشی ها مناسب باشد.
  • اطمینان حاصل کنید که نقطه مورد نظر دارای تهویه مناسبی باشد.
  • مکان مورد نظر به دور از مواد اشتعال زا باشد.

2.نصب درسقف و محیطی با ارتفاع زیاد

مکان دیگری که می توانید دستگاه خود را در آن قرار دهید سقف اتاق یا استفاده از اتاق های زیر شیروانی است. در این حالت ممکن است کمی کابل کشی های مربوطه دشوار به نظر بی آیند و یا حتی برای دسترسی به اطلاعات موجود در دستگاه مجبور به استفاده از نردبان شوید. اما دسترسی سارقین به اطلاعات شما تا میزان قابل توجه و تاثیر گذاری کاهش می یابد. اصلی ترین دلیل قرار دادن ضبط کننده در بالا ترین ارتفاع ممکن، گرفتن وقت خرابکاران و یا سارقین می باشد، تا در زمان از کار انداختن سیستم، با اتلاف وقت بسیار مواجه شده، و از انجام دادن این کار صرف نظر کند.

3. مخفی کردن ضبط کننده تصویر در دیوار و سقف کاذب

سقف ها و دیوار های کاذب نیز می توانند مکان مناسبی برای ضبط کننده دوربین مداربسته تحت شبکه شما باشند و حتی می توانید پس از قرار دادن دستگاه خود درون آنها با وسایل تزئینی مانند قابل عکس ساعت دیواری یا آویز های تزئینی سقفی آنها را بپوشانید که جلب توجه نکند. در بعضی موارد شاهد نصب دوربین مداربسته بر روی بالا بر های ساختمان یا همان آسانسور ها هستیم که جهت تامین جان افراد در صورت گیر کردن و یا رفتن برق ساختمان تاثیر گذار نیز هست. ضبط کننده ها در این محیط در سه قسمت به راحتی نصب می شوند:

  • در قسمت بالایی و سقف اتاقک بالابر
  • در اتاق نگهبانی و یا سرایداری
  •  درون نزدیک ترین انباری به آسانسور

4.از کمد(لباس، اسناد و مدارک و …) یا قفسه های کتاب استفاده کنید

اگر سیستم مداربسته در منزل است می توانید از یک کمد بی اهمیت که کمتر از آن استفاده می کنید برای مخفی کردن سیستم خود استفاده کنید و یا می توانید آن را در قفسه های کتاب قرار داده و اطرافش را با وسایل دکوری بپوشانید که در معرض دید نباشد.
در پایان لازم به ذکر است که ممکن است سارقین به سراغ ردیابی سیم و کابل کشی های دوربین رفته و از این طریق اتصال دستگاه ها با یکدیگر را قطع کنند پس بهتر است از وسایلی برای پنهان سازی سیم ها کابل ها استفاده کنید. برای مثال می توانید آنها را در داخل دیوار ها یا قرنیز ها کار گذاری نمایید.

برای آموزش نصب دوربین مداربسته می توانید به مقاله نصب و سیم کشی دوربین مداربسته مراجعه فرمایید.

مناسب ترین مکان برای نصب دوربین مداربسته

  1. درب ورودی
  2. درب پشتی (حیاط خلوت)
  3. پنجره های کنار خیابان
  4. سایر نقاط مهم خانه (شامل محل های داخلی)

جانمایی دوربین مداربسته مقابل درب ورودی :

حدود 34 درصد از سارقین از طریق درب اصلی وارد منزل و خانه هدف خود می شوند. لذا برای این نقطه حتما نیاز به نصب دوربین مداربسته وجود دارد. به واقع، نصب دوربین مقابل درب ورودی مهم ترین نقطه در خارج خانه یا مجموعه شما می باشد.

چنانچه خانه یک طبقه دارید. و دوربین را در بیرون محوطه منزل نصب می کنید، از لوله های فلزی (فلکسی) برای محافظت از کابل ها و جلوگیری از دستکاری آن استفاده نمایید.

محل نصب دوربین مدار بسته درب پشتی:

22% منازلی که دارای درب پشتی هستند. مورد سرقت قرار می گیرند. به این دلیل نصب دوربین مداربسته در این نقطه ضروری به نظر می رسد. به بیان دیگر، نصب دوربین در مقابل تمامی ورودی های اصلی و فرعی ساختمان ها بسیار واجب می باشد.

نصب دوربین برای پنجره های کنار خیابان 

یکی از روش های متداول در سرقت منازل (مخصوصا طبقات اول) شکستن شیشه پنجره های کنار خیابان و ورود از این محل می باشد. در صورتی که منزل شما دارای چنین شرایطی است. حتما باید نسبت به نصب دوربین مشرف بر این نقاط اقدام کنید.

مناسب ترین مکان برای نصب دوربین مداربسته در داخل مغازه:

یکی از اساسی ترین نقاطی که طبق قوانین مرتبط با اماکن عمومی، نصب دوربین مداربسته در آن الزامی است داخل مغازه و اماکن تجاری دارای رفت و آمد عمومی می باشد. نصب دوربین مداربسته برای این نقاط باید به گونه ای باشد . که در صورت بروز هر نوع اتفاقی، تصاویر قابل بررسی و مشاهده دقیق باشد.

مهم ترین مواردی که برای جانمایی محل نصب دوربین مداربسته در مغازه باید مورد توجه قرار گیرد:

ورودی مغازه (از سمت داخل) حتما باید با دوربین مداربسته ضد نور WDR پوشش داده شود. در غیر این صورت ممکن است چهره افراد به دلیل تابش نور از پشت قابل تشخیص نباشد. در صورتی که قصد نظارت بر عملکرد کارکنان خود را دارید. حتما بالای صندوق فروشگاه و قسمت هایی که ممکن است. کارمندان شما تخلفی انجام دهند دوربین نصب کنید.

در صورتی که فروشگاه شما دارای پارکینگ می باشد حتما در راستای حفظ امنیت خودروهای مشتریان، داخل محوطه پارکینگ را به صورت کامل پوشش دهید.