دستگاه DVR یکی از قوی ترین سیستم های ضبط کننده دیجیتالی میباشد که مخفف عبارت Digital Video Recorder میباشد .که در ادامه شما می خوانید :

  • نحوه عملکرد و کاربرد دستگاه DVR
  • قیمت دستگاه DVR
  • انواع دستگاه DVR
  • هر دستگاه DVR چند دوربین را ساپورت می کند .

نحوه عملکرد دستگاه DVR چگونه است ؟

در حقیقت دستگاه dvr یک دستگاه الکترونیکی است. تصاویر دوربین مدار بسته از طریق کابلی که به قسمت ورودی dvr متصل است، به آن منتقل می شوند. این تصاویر داخل دستگاه کدگذاری و پردازش می شوند.البته در حال حاضر نسل جدیدی از دی وی آر ها با نام HD-DVR در بازار وجود دارند که توانایی پشتیبانی از دوربین های آنالوگ HD را با رزولوشن بسیار بالایی دارند. امکانات موجود در این نوع از دستگاه های ضبط و قیمت مناسب آنها باعث گردیده تا استفاده از DVR های قدیمی کنار گذاشته شود. 

دستگاه های DVR و یا HD-DVR دارای پورت های ورودی و خروجی متعددی هستند که شامل پورت های خروجی صدا جهت اتصال به اسپیکر، پورت های ورودی صدا جهت نصب میکروفن، پورت های انتقال تصویر HDMI و VGA جهت اتصال به نمایشگر، پورت CVBS جهت اتصال به تلویزیون، پورت های ارتباطی شبکه LAN با پهنای باند مختلف برای اتصال به شبکه یا دستگاه سوئیچ، خروجی آلارم، پورت USB برای اتصال موس یا کیبورد است. وجود هر کدام از ورودی یا خروجی های ذکر شده در همه مدل ها یکسان نیست و ممکن است در برخی از مدل برای مثال پورت ورودی صدا وجود نداشته باشد.

کاربرد دستگاه دی وی آر

برخی ازکاربرد اصلی دستگاه DVR به شرح زیر است :

  • ضبط تصاویر دوربین مداربسته :

از طریق DVRمی توان دوربین مداربسته را(توسط دیسک نصب شده در دستگاه) ضبط و مجددا بازبینی یاپشتیبان گیری کرد.

  • مشاهده تصاویر دوربین مداربسته به صورت یکپارچه:

با اتصال دستگاه به نمایشگر شما می توانید تصاویرتمامی دوربینهارا به صورت یک پارچه دریک صفحه بینید .

  • تنظیم تصاویر ضبط:

DVRبه شماامکان می دهد که تصاویر را به نحوه دلخواه تنظیم کنید . این تنظیمات شامل نور ورنگ ، تنظیمات نوع زمان بندی ضبط خواهد شد.

  • امکان اتصال به شبکه یا انتقال تصاویر :

از طریق پورتهای LAN موجود برروی dvrشما می توانید تصاویر دوربین های خود را به شبکه کامپیوتری وارد کرده و یا آنها را ازطریق اینترنت بینید.

  • کنترل دوربین های گردان:

از طریق پورت Rs485موجود برروی DVRشما می توانیددوربین های گردان یا دوربین های زوم را کنترل کنید. 

ویژگی های دستگاه ضبط کننده DVR

  • استفاده آسان و سریع :

استفاده از این دستگاه dvrبسیار راحت است زیرا دوربین های مداربسته آنالوگ به نرم افراز نیاز خواهد داشت .

  • هزینه کمتر و مقرون به صرفه بودن :

یکی از فاکتور های اصلی مهم در هنگام خرید دوربین مداربسته قیمت دستگاه می باشد. این دستگاه ها قیمت مناسبی دارندو با استفاده از آنها به خوبی می توان تصاویررانظارت کرد. بنابراین اگر داری محدویت هزینه هستید به شما پیشنهاد می کنم که دستگاه دی وی آر را انتخاب کنید.

  • هیچ گونه نگرانی دررابطه با ضعیف بودن سیگنال ها وجود ندارد:

با توجه به این که دستگاه dvr بدون نیاز به اینترنت کار می کند قطعا مشکل قطع شدن تصاویر و ضعیف بودن سیگنال وجود نخواهد داشت .

قابلیت های یک دی وی ار با کیفیت

یک دی وی ار خوب تقریباً باید تمامی قابلیت‌های ذکر شده در مورد ویژگی هایی مانند ضبط و نمایش چند تصویر به صورت همزمان، آلارم، تشخیص حرکت (Motion Detector)، ضبط صدا و غیره را دارا باشد که بتواند جوابگوی امنیت مورد انتظار کاربر باشد. این قابلیت ها به صورت کلی موارد زیر را باید پشتیبانی کند:

  • رزولوشن تصاویر ضبط شده نسبتاً خوب و حداقل کیفیت D1  باشد.
  • دسترسی به تصاویر دوربین مداربسته با توجه به زمان و تاریخ ضبط به راحتی قابل دسترسی باشد.
  • پس از کپی گرفتن یا همان تهیه بکاپ از تصاویر ضبط شده، کیفیت تصاویر به هیچ وجه کاهش پیدا نکند.
  • قابلیت پشتیبانی حداقل از هارد دیسک با ظرفیت یک گیگ و بالاتر را برای ضبط تصاویر برآورده کند.
  • امکان ضبط تصاویر باحالت تشخیص حرکت (Motion Detection) نیز وجود داشته باشد.
  • امکان اتصال آسان DVR به شبکه اینترنتی جهت امکان مشاهده تصاویر زنده و ضبط شده از راه دور را فراهم آورد.

در هنگام خرید دستگاه ضبط کننده DVR به این نکات توجه داشته باشید 

تنوع مدل دستگاه های دی وی آر بالاست وهرکدام از این مزایا و قابلیت های منحصربه فردی دارندکه می توان براساس نیاز بودجه ای که در نظر گرفته اید مناسب ترین دستگاه را انتخاب کنید . اما به طور کلی در هنگام خر این دستگاه دی وی آربایدبه موارد زیر توجه کنید:

  • رزو لویشن تصاویر:

کیفیت و رزولویشن تصاویر ذخیره شده دوربین مداربسته و هنگام خرید دستگاه باید دقت کنیدکه دستگاه از چه رزولویشنی پشتیبانی می کند . بهتر است دستگاهی را انتخاب نمایید که رزولویشنی که پشتیبانی می کند مناسب با رزولویشن تصاویر دوربین مداربسته باشد.

  • تعداد دوربین های قابل پشتیبانی :

هریک از این دستگاه های دی وی آر می تواند از تعداد معینی دوربین پشتیبانی کنند و نیاز نیست که در هنگام خرید به تعداد وردی های BNCتوجه کنید.

  • نرخ خرید:

نرخ خرید دستگاه dvrو دوربین مداربسته باید باهم متناسب باشند.تادریافت و پخش تصاویر به خوبی انجام شود منظور از نرخ خرید سرعت فیلم برداری در واحد ثانیه می باشد.

علاوه براین درهنگام خرید باید  قابلیت اتصال به شبکه ، خروجی تصاویر هاردیسک قابل پشتیبانی نیز مورد برسی قرار بگیرد .

انواع دستگاه DVR دوربین مداربسته 

  • Standalone Digital Video Recorder

قابلیت دستگاه Standalone DVR ضبط و پخش تصاویر با استفاده از نمایشگر است.

  • PC-Based Digital Video Recorde 

سیستم ضبط و پخش دستگاه PC-Based DVR بر اساس سیستم عامل است. در واقع، سیستم عامل روی رایانه شما نصب می شود. بنابراین امکان ضبط تصاویر روی هارد دیسک رایانه فراهم می آید.

فرمت فشرده سازی در DVR چیست؟

دستگاه های دی وی ار تصاویر را با فرمت های متفاوتی ذخیره می کنند. برای مثال از دیرباز تاکنون از فرمت فشرده سازی H.264 استفاده می شد و امروزه نیز فرمت های جدیدتری مانند H.265 و H.265+ نیز و … ارائه شده اند. دستگاه هایی که قابلیت رکورد با فرمت فشرده سازی H.265+ را دارند می توانند نسبت به فرمت های قبلی تا دوبرابر بیشتر تصاویر را فشرده کنند بدون آنکه از کیفیت تصاویر کاسته شود.

برای خواندن دوربین های آنالوگ به مقاله دوربین مداربسته آنالوگ  مراجعه فرمایید.

هر دستگاه DVR  چند دوربین را ساپورت می کند ؟

دستگاه ضبط DVR معمولاً از چند وجه طبقه بندی می شوند ولی عمده ترین دسته بندی آنها تعداد کانالهای ورودی دوربین مداربسته است و از نظر استاندارد تعداد کانال های ورودی تصویر به دسته های زیر تقسیم بندی می شوند:

  • دی وی ار DVR 04CH کانال:  ورودی 4 کانال دوربین مدار بسته را دارد.
  • دی وی ار DVR 08CH کانال:  ورودی 8 کانال دوربین مدار بسته را دارد.
  • دی وی ار DVR 16CH کانال:  ورودی 16 کانال دوربین مدار بسته را دارد.
  • دی وی ار DVR 32CH کانال:  ورودی 32 کانال دوربین مدار بسته را دارد.
  • دی وی ار DVR 64CH کانال:  ورودی 64 کانال دوربین مدار بسته را دارد.

کیفیت تصاویر ضبط شده با رزولوشن های CIF، 2 CIF، D1، 960H، 720P، 1080P می باشد که به ترتیب از پایین ترین به بالاترین کیفیت می باشد.

اجزای DVR و پورت های ورودی و خروجی آن

 

  1. پورت ورودی تصویر (Video Input): این پورت ها جهت اتصال کابل تصویر دوربین مداربسته می باشد. در این قسمت کابل توسط BNC به پورت وصل می شوند. به این پورت ها کانل می گویند و تعداد این کانال هاست که تعیین می کند چند دوربین می تواند به دستگاه وصل شود. به عنوان مثال همانطور که در شکل می بینید این DVR دارای 8 کانال است. پس قبل از خرید دی وی آر باید تعداد دوربین هاتون را مشخص کنید.
  2. پورت های خروجی (Video Out): از طریق اتصال کابل تصویر RG59، دستگاه دی وی ار به نمایشگر وصل می شود. آنگاه شما می توانید تصاویر را مشاهده نمایید.
  3. پورت خروجی صدا (Audio Out): جهت اتصال اسپیکر به کار می رود.
  4. پورت خروجی میکروفن (Adio input): جهت اتصال میکروفن است.
  5. پورت شبکه (Lan): با کمک کابل شبکه می توان دستگاه دی وی ار را به شبکه داخلی وصل کرد. به این ترتیب تصاویر بر روی کامپیوترهای داخل شبکه قابل مشاهده است. همچنین برای انجام انتقال تصویر از طریق P2P  و یا IP نیز باید از این پورت استفاده کرد.
  6. پورت USB: جهت اتصال SUB موس و یا فلش جهت بک آپ گرفتن.
  7. پورت VGA: جهت اتصال پورت مانتیتور استفاده می شود.
  8. پورت ورودی و خروجی آلارم (Alarm): هنگام بروز یک اتفاق اطلاع رسانی با کمک پورت alarm انجام می پذیرد.
  9. ورودی برق: جهت اتصال کابل برق است. حتما قبل از اتصال کابل به برق میزان ولتاژ استاندارد دستگاه dvr را بررسی کنید تا دستگاه دچار آسیب نشود.
  10. دکمه خاموش و روشن: از طریق این دکمه برق دستگاه قطع می شود. بعضی از دستگاه ها این کلید را ندارند و باید مستقیما کابل برق را قطع کنید.

تفاوت DVRوNVR چیست؟

NVR و DVR هر دو دستگاهی هستند که داده های دوربین مداربسته به آنها مینتقل می شود. اما اینکه تفاوت اصلی NVR با DVR چیست مربوط به نحوه عملکرد آنهاستDVR یک دستگاه الکترونیکی می باشد. به این صورت که تصاویر دوربین مدار بسته از طریق کابل کواکسیال به دستگاه DVR منتقل می شود. سپس این تصاویر داخل دستگاه کدگذاری و پردازش می شوند.

اما دستگاه ان وی ار یک برنامه نرم افزاری است. در سیستم های تحت شبکه تصاویر در خود دوربین کدگذاری و پردازش می شوند. سپس این تصاویر پردازش شده از طریق کابل شبکه برای مشاهده و ذخیره سازی به دستگاه NVR  منتقل می شود.

مقالات مرتبط