برای حمایت از محققان و کاربرانی که در جست جو شواهد ویدئویی پس از حادثه هستند می توان از سیستم های دوربین مدار بسته تشخیص چهره به کار گرفت.توانایی جداسازی مظنونان و ظاهر افراد برای سرعت بخشیدن به بررسی شواهد ویدئویی توسط محققان برای جزئیات مربوطه بسیار مهم است.توسعه استفاده از دوربین مداربسته از یک نظارت غیرفعال ساده به یک سیستم کنترل هوشمند یکپارچه تبدیل شده است.تشخیص چهره یکی از بهترین تکنولوژی هایی در زمینه سیستم مداربسته هایک ویژن معرفی شده است.در اینجا یک نگاه اجمالی به نحوه عملکرد آن و چگونگی استفاده از آن برای ایمن تر کردن جهان خواهیم داشت.

دوربین مداربسته تشخیص چهره

دوربین مداربسته تشخیص چهره Facial Recognition CCTV یکی از آخرین پیشرفت ها در زمینه راه حل های نظارت است. فناوری کاملی برای سازمان هایی است که به اجرای استراتژی های حفاظت امنیتی جامع و فعال (ارگان های دولتی ، سازمان های حفاظت مرز ، بانک ها ، رویدادهای مهم و غیره) نیاز دارند.

با کمک تشخیص چهره ، ردیابی هر گونه سارق دیگر راحت تر خواهد بود. تشخیص چهره می تواند برای استفاده شخصی به عنوان یک ابزار امنیتی برای قفل کردن وسایل شخصی و دوربین های نظارت شخصی مورد استفاده قرار گیرد.

نحوه عملکرد دوربین مداربسته تشخیص چهره هایک ویژن

دوربین مدار بسته تشخیص چهره به صورت پویا تصاویر دریافتی افراد را  با کسانی که در یک لیست کنترل دسترسی از پیش تعیین شده ذخیره می شوند مقایسه می کند و بلافاصله هشدارها را در صورت بروز یک نتیجه مثبت ارسال می کند.

تشخیص چهره چگونه مرحله به مرحله انجام می شود؟

فن آوری ها متفاوت است ، اما در اینجا مراحل اساسی وجود دارد:

  • شناسایی چهره

  • ضبط چهره های شناسایی شده

  • چهره های ضبط شده را با افراد ذخیره شده در یک پایگاه داده مطابقت دهید.

  • فرایند خودکار برای پیدا کردن نزدیکترین تطبیق

الگوریتم ها در قابلیت تشخیص چهره

الگوریتم های تشخیص چهره بصورت نرم افزاری هستند و می توانند درون دوربین مدار بسته یا در سرور مرکزی قرار داشته باشند.

LBPH (The Local Binary Pattern Histogram) یکی از آسان ترین الگوریتم های تشخیص چهره است. این می تواند ویژگی های محلی را در تصاویر نشان دهد. به دست آوردن نتایج عالی (عمدتا در یک محیط کنترل شده) امکان پذیر است.

Fisherface یکی از الگوریتم های معروف مورد استفاده در تشخیص چهره است. به اعتقاد عمومی به دلیل تلاش برای به حداکثر رساندن تفکیک بین کلاس ها در روند آموزش برتر از سایر تکنیک ها است.

Eigenface الگوریتم مبتنی بر Eigenface که برای تشخیص چهره استفاده می شود. این روشی برای نمایش کارآمد چهره ها با استفاده از آنالیز مولفه اصلی است.

مدل یادگیری عمیق یا Deep learning model تشخیص چهره فرایندی است که شامل شناسایی ، ترازبندی ، استخراج ویژگی و وظیفه تشخیص است. مدل های یادگیری عمیق ابتدا به آنها نزدیک شدند و سپس برای کارهای تشخیص چهره از عملکرد انسان فراتر رفتند.

مزایا قابلیت تشخیص چهره در دوربین مدار بسته

استفاده از تشخیص چهره در جامعه فواید زیادی از جمله افزایش امنیت ، جلوگیری از جرایم و کاهش تعاملات انسانی دارد.سازمان های اجرای قانون برای یافتن افراد گمشده از تشخیص چهره استفاده می کنند.

  • در دوربین مداربسته میتوان تنظیماتی را اعمال کرد که علاوه بر ضبط تصویر مربوطه ساعت،تاریخ و اطلاعات دیگر نیز ذخیره شود.

  • قابلیت تشخیص چهره امکان به صدا در آوردن آژیر هنگام ورود فرد غیرمجاز را دارد.

  • امکان ذخیره اطلاعات و تصاویر وجود دارد.

  • این فناوری با وجود انسداد نسبی صورت ، استفاده از عینک ، روسری یا کلاه ، تغییر حالت چهره و چرخش های متوسط ​​سطح عملکرد بسیار خوبی دارد. علاوه بر این ، اجازه نمی دهد کاربران با استفاده از عکس جعل هویت شوند.

  • این فناوری بیومتریک بهترین راه حل برای کنترل دسترسی به مناطق امنیتی محدود است ، خصوصاً اینکه ما در مورد یک سیستم کاملاً خودکار صحبت می کنیم که به تعامل بسیار کمی با اپراتور نیاز دارد.

  • سیستم دوربین مداربسته تشخیص چهره ما می تواند به راحتی با محصولات موجود مدیریت شناسه ادغام شود و مدیران را قادر می سازد تا به راحتی لیست های سفید / لیست سیاه را برای مناطق خاص ایجاد کنند.

دوربین تشخیص چهره دو لنز هایک ویژن ادعا می کند که “الگوریتم پیشرفته یادگیری عمیق و GPU قدرتمندی را برای دستیابی سریع به شناسایی ، ضبط و مقایسه چهره برای انجام تشخیص چهره و ایجاد زنگ مربوطه اتخاذ می کند.”

معایب Facial Recognition

  • فناوری تشخیص چهره می تواند ایمنی عمومی را بهبود بخشد. با این حال ، اگر این فناوری توسط هکرها مورد سو استفاده قرار گیرد ، می تواند خسارات مالی و اعتباری بالقوه ای را به مشاغل وارد کند.

  • فناوری تشخیص چهره دارای یکسری محدودیت ها است. شما با این قابلیت  می توانید شخصی که در برد دید دوربین حضور دارد را مشاهده کنید. اگر سوژه به اندازه کافی نزدیک باشد (تقریبا ۶ متر تا فاصله کانونی دوربین) این قابلیت دوربین، طبق تنظیمات هنگام نصب، فعال شده و امکان ضبط چهره وجود خواهد داشت. اما اگر فاصله طولانی باشد دوربین نمی تواند چهره فرد را تشخیص دهد.

به طور کلی قابلیت تشخیص چهره از الگوریتم های خاصی برای تجزیه صحنه هنگام هدف گیری دوربین استفاده می کند. هنگامی که یکی را پیدا می کند ، دوربین به طور خودکار هم فوکوس و هم نوردهی را تنظیم می کند تا بهترین پرتره ممکن را ارائه دهد.

این فناوری اجازه می دهد تا چهره های گرفته شده در دوربین مدار بسته در زمان واقعی در برابر لیست های تماشا ، که اغلب توسط پلیس تنظیم می شوند ، بررسی شوند.