یکی از مهم ترین سوال هایی که  قبل از خرید دوربین های مداربسته مطرح می شود این است که آیا دوربین های مداربسته بدون برق هم کار می کنند؟ پیش از هر چیز باید بدانیم که دوربین های مداربسته چطور کار می کنند و اساسا منبع اصلی تامین انرژی آن ها چیست؟ یا انواع دوربین مداربسته به چه صورت تغذیه می شوند تا به جواب سوالتان برسید.

دوربین مداربسته چطور کار می کند؟

پس از خاموش شدن برق، دوربین های امنیتی که منبع تغذیه آن ها از نوع آداپتور می باشد، متوقف شده و از کار می افتند.  اما در هنگام قطع برق چگونه باید این مشکل را حل و فصل نماییم؟

در نظر بسیاری از مردم، در زمانی که برق وجود ندارد کارکرد این دستگاه ها غیر ممکن است که در برخی از موارد ممکن است چنین باشد. اما در مواردی دیگر، راهکارها و دوربین مداربسته هایی وجود دارند که بدون برق نیز می توانند وظیفه نظارتی خود را پیش ببرند.

در واقع این امر کاملا بسته به نوع سیستم امنیتی می باشد که شما در پروژه نظارتی خود به کار گرفته اید. به طور کلی دوربین های مداربسته با توجه به منبعی که انرژی آن را تامین می کند به چهار دسته تقسیم می شود.

  1. استفاده از دوربین هایی که درخود باطری دارند

اگر به دنبال خرید دوربین مداربسته ای می باشید که بدون نیاز به برق کار کند، دوربین مداربسته بی سیم و تحت شبکه ای که منبع انرژی آن ها باتری می باشد می تواند گزینه مناسبی برای شما به حساب آید. در این صورت هنگامی که برق برود دوربین مداربسته بدون برق کار می کند و تا زمانیکه باطری آن خالی نشده و نیاز به شارژ مجدد ندارد می‌تواند به خوبی برایتان کار کند.
اما نکته‌ای که در این نوع دوربین‌های مداربسته مطرح می‌شود عمر باطری آن است. در هنگامی که برق برود، شما همچنان می توانید از دوربین مدار بسته تحت شبکه خود استفاده نمایید. تا زمانی که باتری آن خالی نشده و نیاز به شارژ مجدد نداشته باشد، دوربین مداربسته بدون برق کار می کند.

اما این تصور که عمر باطری دوربین بعد از مدتی تمام شده و دوربین مدار بسته خاموش خواهد شد، نگرانی‌هایی را برای برخی از افراد ایجاد می‌کند. هرچند، طولانی بودن عمر باطری داخل دوربین ها به میزان ذخیره برق آنها بستگی دارد. بنابراین در صورت قطع برق، اگر باطری مصرف شده، شارژ نشده باشد و باطری پشتیبان هم از ذخیره باطری خالی شده باشد، این دوربین های مداربسته عملا نا کارآمد خواهند بود.

هرچند این مسئله به راحتی قابل حل است در حالیکه دوربین‌های مدار بسته معمولی به طور کلی هر تصویری را که می‌بینند ضبط می‌کنند، دوربین‌های بدون برق یا با انرژی باطری فقط در حالیکه حرکتی احساس کنند فعال می‌شوند. این مساله موجب می‌شود باطری آن‌ها برای مواقع ضروری ذخیره بماند.

2.استفاده از باطری پشتیبان و پو پی اس (UPS)

به عنوان یکی از راهکارهای موجود در هنگام قطعی برق، می توان به استفاده از باتری های پشتیبان و UPS ها در جهت راه اندازی مجدد دوربین های مدار بسته اشاره کرد. UPS ها در واقع سیستم های تغذیه الکترونیکی می باشند که از اجزای مختلفی تشکیل شده اند و وظایف اصلی آن ها تامین بدون وقفه توان مورد نیاز دستگاه های مصرف کننده می باشد.

این نوع سیستم در بین برق شبکه و مصرف کننده ها قرار گرفته و علاوه بر تنظیم و تثبیت ولتاژ شبکه، از نفوذ اختلالات و نوسانات شبکه به تجهیزات حساس جلوگیری به عمل می آورد. همچنین توان مورد نیاز تجهیزاتی از قبیل سیستم های کامپیوتری و یا سیستم های مدار بسته که تاثیر پذیری بیش تری از نوسانات را دارا می باشند، به وسیله ی انرژی ذخیره شده در باتری ها تامین می کند.

3.استفاده ازمنبع تغذیه اضطراری دوربین مداربسته

یکی دیگر از بهترین گزینه های روی میز، می تواند استفاده از ژنراتورهای آماده به کاری باشد که دوربین های شما را با وجود قطع برق مجددا راه اندازی نماید. در بعضی از پروژه های نظارتی که تعداد دوربین های مداربسته بیش از اندازه می باشد، مجاب هستید که جهت تامین نظارتی شبانه روزی و مداوم، از باتری های پشتیبان بیش تری استفاده کنید که این مشکل باعث ایجاد هزینه ای گزاف در جهت تامین برق اضطراری شما می شود.
همچنین از طرفی دیگر باتری های UPS نیز از عمر نسبتا محدودی برخوردار بوده و بعد از مدتی خود به خود فاسد می شوند و از کار می افتند. در این زمان است که وجود تمامی این مشکلات، افراد را به استفاده از یک ژنراتور سوق می دهد. توجه داشته باشید که این ژنراتورها بایستی به صورتی هوشمند در مدار برق قرار بگیرند تا در زمان قطعی برق به صورت کاملا اتوماتیک روشن شده و برق دوربین مدار بسته را تامین نمایند.

4.استفاده از دوربین مداربسته خورشیدی

نوع دیگری از دوربین مداربسته بدون برق، دوربین‌هایی هستند که با انرژی خورشیدی کار می‌کنند. برای استفاده از این نوع دوربین‌ها فقط نیاز به یک پنل خورشیدی دارید تا بتواند برایتان انرژی مورد نیاز را ذخیره کند. این نوع دوربین‌ها نیز با باطری کار می‌کنند اما باطری آن‌ها به کمک این پنل خورشیدی شارژ می‌شود. به طور کلی منبع انرژی، که همان پنل خورشیدی است، و دوربین مدار بسته از این نوع به طور جداگانه خریداری می‌شوند ولی به راحتی با یکدیگر تنظیم خواهند شد.

این نوع دوربین مداربسته نسبت به سایر دوربین‌های نام برده گرانتر خواهد بود. اما در عین حال کاربرد بیشتر و دقیق‌تری خواهد داشت. هرچند برای بسیاری از ساختمان‌ها، استفاده دوربین مداربسته باطری خور معمول‌تر است چرا که معمولا نیازی به انرژی بیش از یک باطری ۱۸۰ روزه نخواهد بود. اما دوربین مداربسته با انرژی خورشیدی نیز گزینه‌ای است که پیش بینی می‌شود در آینده بیش از پیش مورد استفاده قرار بگیرد چرا که استفاده از انرژی خورشیدی در حال رشد است.