دوربین مدار بسته یا Closed-circuit television(CCTV) که به آن نظارت تصویری نیز می گویند ، استفاده از دوربین های فیلمبرداری برای انتقال سیگنال به یک مکان خاص ، در یک مجموعه محدود از مانیتورها است. سیستم های دوربین مدار بسته ممکن است به طور مداوم یا فقط در صورت لزوم برای نظارت بر یک رویداد خاص کار کنند.

دوربین مداربسته indoor  و outdoor : 

دوربین مدار بسته indoor جهت فضاهای داخلی طراحی شده است و این نوع بدنه از دوربین های مدار بسته دام Dome  نام گذاری شده است که به معنی گرد یا گنبدی است. این دوربین ها معمولا مقاومت زیادی در برابر شرایط بد آب و هوایی ندارد . این دوربین ها دارای قابلیت دید در شب IR هستند هم از لنز ثابت و هم وریفوکال استفاده می شود که دوربین های با لنز ثابت زاویه دید 85 درجه با لنز 2.8 میلیمترو یا 75 درجه با لنز 3.6 در اختیار کاربران قرارمی دهد. در دوربین های با لنز وریفوکال زاویه دید 35 تا 80 درجه با لنز 3 تا 9 میلیمتر و 25 تا 85 درجه با لنز 2.8 تا 12 میلیمتر امکان پذیر خواهد بود. برخی از این دوربین ها قابلیت چرخش 360 درجه را نیز دارا می باشند.

این دوربین ها اکثرا روی سقف نصب می شوند. این دوربین ها استانداردهای IP66  و IP67 را دارا می باشد و علاوه  بر اینها استاندارد مقاومتی IK10 که آخرین نسخه این استاندارد می باشد و مانع از نفوذ شی خارجی می شود و در برابر ضربه مقاوم است.

دوربین های دام به دو نوع آنالوگ و IP تقسیم می شوند. در دوربین های نوع IP یا شبکه کاربر می تواند از طریق اینترنت به تصاویر ضبط شده دسترسی داشته باشد که این سیستم ها معمولا در یک دستگاه ضبط کننده تحت شبکه  NVR  به کار گرفته می شوند. دوربین های آنالوگ برعکس امکان دسترسی به تصاویر ضبط شده از طریق اینترنت را ندارد در یک سیستم دارای DVR  به کار گرفته می شود که توسط کابل کواکسیال ارتباط برقرار می شود.

دوربین هایک ویژن DS-2CD2183G0-IS

دوربین مدار بسته outdoor

این دوربین همانطور که از اسمش معلوم است و با توجه به طراحی خاص و عایق مناسب برای فضای باز آماده شده است این طراحی بدنه به نام دوربین مدار بسته بولت یا بالت Bullet  نام گرفته است که به معنی گلوله یا لوله است و طراحی آن به شکل استوانه ای از جنس فلز است. این دوربین یکسری استانداردها مانند IP66  (مقاوم در برابر گرد و خاک و باران البته نه به معنی قوطه ور شدن در آب) IP67  (تحمل فشار آب تا عمق 1 متر) را دادا می باشد. این دوربین دارای پایه نصب است که هم به صورت خودسر و هم جداگانه می باشد.

این دوربین به دلیل عدم داشتن زیبایی بصری مناسب فضاهای داخلی نیست.

دوربین مدار بسته مینیاتوری،پین هول Pinhole یا سوزنی:

این دوربین ها با ابعادی کوچک ( حدود 3 در 3 سانتیمتر) اندازه یک قوطی کبریت دارای لنز ثابت و میکروفون جهت دریافت صدا از محیط است و در محیط هایی که نیاز به دریافت  تصاویر به صورت غیرمحصوص وجد دارد کارایی دارد . این دوربین قابلیت دید در شب را ندارد که برای رفع این ضعف معمولا از حسگرهای با کیفیت استفاده می شود تا دید مناسبی در نور کم را ارائه دهد.

این دوربین ها هم در سری HD  و هم شبکه وجود دارند که کارایی دوربین مدار بسته سوزنی تحت شبکه به مراتب بالاتر است چرا که کابر احتیاجی به دستگاه ضبط ندارد و تصاویر را می تواند به صورت زنده دریافت کند.

این دوربین زاویه دید محدوده ای با لنز 2.8 میلیمتری از حداقل زاویه دید 83 تا 115 درجه و با لنز 3.6 میلیمتری زاویه دید 75 درجه ای در اختیار کاربر قرار دهد.

دوربین های مدار بسته صنعتی (BOX)

این دوربین ها مکعب مستطیلی شکل هستند قابلیت نصب لنزهای مختلف را دارا می باشند قابلیت تنظیم با پایه ها و کاورهای مختلف و نصب در همه محیط های مسکونی، اداری، تجاری و یا صنعتی را دارد.

این دوربین فاقد قابلیت دید در شب است اما به دلیل اینکه می تواند تصاویر با کیفیت در نور کم ارائه دهد نداشتن این قابلیت دلیلی برای استفاده نکردن از این دوربین باقی نمی گذارد. این دوربین قابلیت مجهز شدن به لنز های 2.7 تا 130 را دارد که بزرگترین مزیت آن است.