تار شدن تصویر دوربین مداربسته یکی از اتفاقات رایجی است که رخ می‌دهد. سناریوهای مختلفی وجود دارند که موجب بروز این مشکل می‌شوند. برخی اوقات این مشکل در طول روز اتفاق می‌افتد و برخی مواقع مشکل تاری تصویر دوربین در شب رخ می‌دهد. که ما در اینجا قصد داریم در مورد علت تارشدن تصاویر دوربین مداربسته ، علت تغییر رنگ  تصویر دوربین مداربسته ،  علت کارنکردن دوربین دید درشب و راه حل آن با شما صحبت کنیم.

علت تارشدن تصاویر دوربین مداربسته چیست ؟

برخی افراد می‌پرسند که چگونه می‌توان مشکل تاری تصویر در دوربین‌های مداربسته را حل کرد. در پاسخ می‌توان گفت که در حقیقت همه مشکلات در رابطه با تاری تصویر به فیزیک ساده مربوط به نور، لنزها و یا تنظیمات سرعت شاتر وابسته می‌باشند. که در اینجا قصد داریم چند مورد آن را برسی کنیم:

  • افت ولتاژ دوربین مداربسته :

هنگامی که ولتاژ وردی دوربین مداربسته کمتر از 9 ولت باشد ، تصاویر دوربین مداربسته کیفیت خودرا از دست می دهند. برای رفع این مشکل منبع تغذیه دوربین را عوض کنید تا ولتاژ تقویت شود .

  • افت سنسور تصویر دوربین مداربسته :

یکی از مشکلات دوربین‌های مدار بسته افت سنسور می‌ باشد. سنسورهای ارزان و بی کیفیت پس از مدتی دچار افت می شوند. افت سنسور باعث تار شدن تصویر خواهد شد و شما نیاز دارید که برای تعمیر دوربین مدار بسته خود اقدام کنید. برای رفع این مشکل  سنسور معیوب را با سنسور جدید و با کیفیت تعویض کنید.

  • کثیف شدن سنسور تصویر دوربین مدار بسته :

یکی از مواردی که تعمیرکار دوربین مدار بسته مجرب معمولا توصیه میکند، دقت در هنگام خرید است. اگر دوربین مدار بسته ارزان خریداری کنید، باید منتظر نفوذ آب و گردوغبار به داخل دوربین باشید. با ورود گرد و خاک به داخل دوربین سنسور تصویر کثیف می شود و بنابراین تصویر تار خواهد شد. برای رفع این مشکل سنسور تصویر را تمیز کنید. برای تمیز کردن سنسور ابتدا لنز را از برد جدا سازید و سپس با استفاده از الکل سفید یا گوش پاک کن سنسور را تمیز کنید.

علت سیاه و سفید شدن تصویر دوربین مدار بسته

سیاه و سفید شدن تصویر دوربین مداربسته یکی از چند مشکل تصویر در دوربین مداربسته است . که در ادامه به چند مورد آن می پردازیم

  • نرسیدن نور کافی به سنسور دوربین مدار بسته :

دوربین‌های مداربسته دارای سنسوری هستند که با اندازه‌گیری نور و قرار دادن دوربین در حالت رنگی باعث تنظیم دید در شب نیز می‌شود. هنگامی که نور کافی از محیط به سنسور نرسد، ضبط تصاویر با حالت سیاه و سفید شروع می‌شود. برای حل این مشکل باید نور محیطی که دوربین در آن قرار گرفته به حد کافی باشد.

  • به هم ریختن تنظیمات رنگ DVR :

اگر حالت دوربین از AHD به TVI تغییر کرده باشد، تصاویر دوربین مدار بسته به صورت سیاه و سفید ضبط می‌شود. برای رفع این مشکل به قسمت تنظیمات DVR بروید و تنظیمات را درست کنید. اگر دوربین مدار بسته شما از سیگنال‌های کامپوزیت یا آنالوگ پشتیبانی می‌نماید، مطمئن شوید که ویدئوی ورودی و فیلم خروجی با هم مطابقت داشته باشند. اگر سیگنال‌ها با هم مطابقت نداشته باشند تصاویر سیاه سفید خواهد شد.

علت رنگی شدن تصاویر دوربین مداربسته

  • وجود اتصالی در کابل تصویر DVR یا NVR باعث می شود که تصویر دوربین مدار بسته دچار تغییر رنگ شده و گاهی به رنگ قرمز در آید. برای رفع این مشکل کابل را تعویض کنید.
  • به هم ریختن تنظیمات رنگ نمایشگر مانیتور نیز یکی دیگر از دلایل قرمز شدن تصویر دوربین مدار بسته است. برای حل این مشکل تنظیمات را به حالت کارخانه برگردانید.
  • به هم ریختن تنظیمات رنگ دستگاه NVR  یا DVR هم از دلایل قرمز شدن تصویر دوربین مدار بسته می باشد. راه حل این مسئله هم برگرداندن تنظیمات به حالت کارخانه است.
  • اگر در کنار مانیتور میدان مغناطیسی و یا آهنربا وجود داشته باشد رنگ تصویر تغییر کرده و به حالت قرمز در می آید. برای حل این مشکل آهنربا و میدان مغناطیسی را از مانیتور دور کنید.
  • خراب شدن برد دستگاه DVR یا NVR نیز ممکن است باعث قرمز شدن تصویر دوربین مدار بسته باشد. برای تعمیر یا تعویض برد با یک تعمیرکار مجرب تماس بگیرید.
  •  خراب بودن ICR دوربین مداربسته باعث می شود تصویر با هاله‌ های قرمز یا بنفش دیده شود. برای حل مشکل ICR را تعویض کنید.
  • خراب شدن CCD دوربین مدار بسته باعث تغییر تصویر شده و هاله‌های از نور قرمز و صورتی را در تصاویر ایجاد می‌کند.
  • هنگامی که کابل VGA خراب شود تصاویر نمایش داده شده در مانیتورها دارای اختلال رنگ شده و تصویری قرمز رنگ مشاهده خواهید کرد.

علت پرش تصویر دوربین مدار بسته

  • نوسان ولتاژ : وقتی ولتاژ ورودی به دوربین مدار بسته پایین باشد، پرش یا فیلیکر در تصاویر دوربین مدار بسته دیده می‌ شود.
  • قرار گرفتن دوربین مدار بسته در معرض نور مستقیم : وقتی دوربین مداربسته در معرض نور مستقیم قرا می گیرد و یا نور از سطح جسمی براق مانند پنجره یا شیشه به دوربین بازتاب می شود. تصاویر دوربین دچار پرش خواهد شد . برای حل این مشکل تنظیمات را طوری انجام دهید که پرش کاهش یابد . فرکانس دوربین و تصویر باید با فرکانس نور هماهنگ باشد. راه دیگر کاهش نور مستقیم و تنظیم روشنایی است.
  • بروز مشکل منبع تغذیه دوربین : محل نصب دوربین نقش مهمی در ایجاد پرش در تصویر دوربین مدار بسته دارد. اگر محیط نصب دوربین بسیار گرم باشد تصویر دچار پرش خواهد شد.
  • بروز مشکل در کابل دوریین مداربسته : هر چقدر طول کابل زیاد باشد احتمال ایجاد پرش در تصویر دوربین مدار بسته بیشتر است. سعی کنید کابل ها به اندازه‌ مسافتی که لازم است، باشند. هنگامی که متوجه پرش در تصاویر شدید، کابل ها را بررسی کنید که هیچ نوع پارگی و پوسیدگی یا قطعی نداشته باشند.
  • بی کیفیت بودن فیش های BNC :در خرید فیش های NBC سعی کنید بهترین کیفیت را انتخاب کنید. زیرا در ایجاد پرش تصویر دوربین مدار بسته نقش زیادی دارند. نه فقط فیش های NBC که در تهیه تمام لوازم جانبی دوربین همواره سعی کنید با کیفیت ترین جنس را بخرید .
  • وجود میدان مغناطیسی در نزدیکی دوربین مدار بسته : هر گونه میدان مغناطیسی که در نزدیکی دوربین مدار بسته قرار گرفته باشد بر کیفیت تصویر اثر گذار است و باعث پرش تصویر می‌ شود.

علت کارنکردن دوربین مداربسته  دید در شب

همانطور که می دانیم، ارائه ی تصاویر در شب بسیار مهم است و بیش ترین جرایم در این زمان رخ می دهد، بنابراین هر گونه مشکل در عملکرد IR، سبب نا امنی در محیط پیرامون می شود. برای حل آن می بایست، آداپتور، فاصله آداپتور تا دوربین و تنظیمات مرتبط با دید درشب را مورد بررسی قرار داد. در بسیاری از پروژه ها دیده شده می شود که عدم رعایت اصول استاندارد فاصله آداپتور تا دوربین یا عدم استفاده از آداپتور جداگانه، باعث بروز مشکلات رایج دوربین مداربسته در ارائه تصاویر دید در شب می شود.