در یک سیستم نظارتی، جستجو برای یافتن شواهدی از ورود غیر مجاز افراد به یک منطقه ممنوعه، ممکن است اغلب کاری بسیار وقت گیر و پر هزینه به نظر برسد. به همین دلیل توسعه دهندگان نرم افزار های ویدئویی در دوربین مداربسته با ایجاد قابلیت های پردازش تصویری، اعم از قابلیت عبور از خط در دوربین مداربسته (line crossing)، تشخیص نفوذ  (Intrusion Detection)، تشخیص پلاک هایک ویژن، تشخیص چهره (Face Detection) در صدد رفع این مشکل برآمده اند. در ادامه برسی خواهیم کرد :

  • نحوه عملکرد تشخیص عبور از خط

  • کاربرد عبور از خط دوربین مداربسته

 

تشخیص عبور از خط یا Line crossing چیست ؟

یکی دیگر از ویژگی های تشخیص رفتار در مجموعه  دوربین هوشمند هایک ویژن است . اگر یک فرد از یک خط مجازی تعریف شده عبور کند ، دوربین این رویداد را تشخیص می دهد و آلارم را به صورت پیش فرض فعال می کند.

نحوه عملکرد تشخیص عبور از خط

ابتدا در مکان مورد نظر که می تواند یک نقطه یا یه محوطه بزرگ یا کوچک باشد خط یا خطوط فرضی رسم می شود. قابلیت عبور از خط این امکان را می دهد تا در هنگام عبور سوژه از خط فرضی تعریف شده، عمل ضبط شروع شده و یا آلارم ها به صدا در آیند. دوربین های سری اسمارت امکان پشتیبانی از 4 خط فرضی را دارند. و می توان حساسیت آنها را در محدوده دلخواه (بهترین محدوده 60-80) تنظیم نمود.

الگوریتم عملکرد عبور از خط به  گونه ای  است که می تواند ورد انواع سوژه ها از منطقه ای که از پیش تعیین شده است را تشخیص دهد. همچنین می توان جهت عبور از خط را به صورت دو طرفه ، از چپ به راست و یا راست به چپ تنظیم نمود . برای استفاده از این قابلیت کافی است که دوربین را به دستگاه ضبط NVR متصل نموده و تنظیمات پردازش تصویر عبور از خط را در NVR فعال سازید.

کاربردهای استفاده از قابلیت تشخیص عبور

  • اگر در خانه تان کودک دارید با تعریف تشخیص عبور از خط در بالای پله ها می توانید از به خطر افتادن امنیت جانی کودک پیشگیری کنید.

  • شما می توانید با استفاده از این ویژگی، زمان ورود و خروج افراد را بهتر متوجه شوید.

  • شما می توانید تمامی افرادی را که به خانه شما مراجعه می کنند را شناسایی کنید.

  • شما با نصب این قابلیت می توانید در مناطق کشاورزی و دامپروری بر حیوانات وحشی که محصولات و دام شما را تهدید می کنند نظارت کنید.

  • در بانک ها قسمت خزانه و هر قسمت دیگری که نیاز به امنیت مضاعف دارند و قسمت های کم تردد بانک محسوب می شوند نیز نصب تشخیص عبور از خط در اطراف آن منطقه توصیه می گردد.

  • اگر شما نمایشگاهی از آثار نفیس دارید و قرار است از نزدیک بازدید کننده داشته باشند و می خواهید آثار توسط افراد از فاصله مشخصی بازدید شوند، دوربین های مدار بسته تان را به این قابلیت می توانید مجهز کنید.

  • در محل هایی با احتیاج به امنیت بالا مانند بازداشتگاه ها و زندان ها جهت نظارت بر ورود و خروج غیر مجاز و هشدارهای مربوطه، قابلیت تشخیص عبور از خط معمولا در اطراف در ها، دیوار ها و نصب می گردد.