سیستم های دوربین مداربسته داری چهار عنصر اصلی دوربین ، لنز ، مانیتور و دستگاه ضبط دوربین مداربسته است . درمیان این قطعات تکنولوژی دوربین مداربسته داری انواع متفاوتی است . هر کدام از این تکنولوژی ها ویژگی ها و نحوه عملکرد خاص خود را دارند . که در ادامه به چند موضوع آن می پردازیم :

  • نحوه عملکرد دوربین آنالوگ HD
  • نحوه عملکرد دوربین های تحت شبکه (IP)
  • مزایا و معایب دوربین تحت شبکه
  • مزایا و معایب دوربین آنالوگ
  •  قیمت دوربین تحت شبکه و دوربین آنالوگ

نحوه عملکرد دوربین آنالوگ HD

دوربین آنالوگ سیگنال ویدیو را از طریق یک کابل هم محور به واحد DVR ارسال می کند. در این سیستم ها، DVR مسئول رمزگذاری و ضبط سیگنال های ویدیویی گرفته شده توسط دوربین است. DVR هم با نرم افزاری طراحی شده است که تنظیمات و گزینه های مختلف دوربین را مدیریت می کند. در یک سیستم امنیتی آنالوگ، DVR برای ضبط ویدیو و تماشای آنها ضروری است.

این یعنی DVR مرکز سیستم دوربین های مداربسته آنالوگ است و این دوربین ها عموما با استفاده از یک منبع قدرت ۱۲ یا ۲۴ ولت کار می کنند.

اجزای اصلی دوربین مداربسته آنالوگ

  1. دستگاه DVR : دستگاه دی وی آرتصاویر آنالوگ دریافتی را به دیجیتال تبدیل می کند. همچنین این قسمت امکان نمایش، ضبط و حتی تغیرات دیجیتال را نیز امکان پذیر می کند.
  2. کابل کواکسیال : از کابل کواکسیال برای انتقال تصاویر دوربین به دستگاه DVR استفاده می کنند.
  3. هارد دیسک : هارددر داخل دستگاه DVR قرار دارد و وظیفه آن ذخیره تصاویر با توجه به اندازه ظرفیت آن است.
  4. منبع تغذیه : آداپتور ولتاژ برق شهری را تبدیل به ۱۲ ولت می کند تا امکان استفاده برق با ولتاژ استاندارد برای دوربین ها فراهم شود.
  5. کابل برق : این قسمت انتقال برق از منبع تغذیه تا دوربین را انجام می دهد.
  6. داکت : داکت به صورت محفظه های پلاستیکی هستند که از کابل ها محافظت می کنند.

مزایای دوربین آنالوگ

  • کنترل از راه دور از طریق انتقال تصویر
  • سیستم ساده، پروسه نصب آسان، سریع و کم هزینه به طوری که نیاز به تخصص خیلی بالایی در اجرای آن نخواهد بود.

   معایب دوربین آنالوگ

  • رزولوشن تصویر پایین
  • دستگاه های ذخیره ساز آنالوگ، قابلیت تنظیم قابلیت های هوشمند، تشخیص چهره و… را دارا نمی باشند.

نحوه عملکرد دوربین مداربسته تحت شبکه

بعضی از دوربین های مداربسته تحت شبکه به گونه ای طراحی شده اند که از یک کارت SD برای ذخیره فیلم های ضبط شده استفاده کنند که باعث سهولت ذخیره می شود. این دوربین ها با یک کابل در امتداد شبکه اینترنت داخلی (POE) کار می کنند. دوربین های تحت شبکه دارای رابط کاربری مخصوص به خود بوده و می توان در زمان نیاز هر کدام از آنها را به صورت جداگانه مدیریت و مشاهده کرد. این دوربین ها ویدیوها را از طریق CAT5 یا CAT6 منتقل می کنند. یکی از مزایای این دوربین ها این است که هر مکان می تواند هر چند تعداد که لازم داشته باشد، به راحتی نصب کند.

در مواقعی که نصب بیش از یک دوربین IP نیاز باشد می توان از یک NVR برای مشاهده و ذخیره چندین خروجی ویدیو استفاده کرد. NVR تا حدودی شبیه به DVR است. البته در دوربین مداربسته تحت شبکه، دوربین ها خودشان مسئول رمزگذاری ویدیوها هستند. سپس NVR ویدیوها را ذخیره کرده و امکان دسترسی به آنها را از یک نقطه مرکزی می دهد. کامپیوترها و سایر دستگاه ها می توانند یک نرم افزار NVR نصب کنند که امکان دسترسی برای کاربران را فراهم می کنند.
شبکه های مورد استفاده
سیستم های امنیتی معمولا از یکی از انواع شبکه استفاده می کنند که شامل شبکه های سیمی، شبکه های بی سیم و شبکه های خورشیدی است. شبکه سیمی با استفاده از کابل های اترنت (CAT5، CAT6، RJ45) به یک مودم پهنای باند یا روتر وصل می شود.

این شبکه ها معمولا به راحتی قابل نصب و تنظیم هستند البته سرعت آنها کم بوده و می توانند از طریق دسترسی غیرمجاز دستکاری شوند اما می تواند با استفاده از کدگذاری، این نگرانی را کاهش داد. در نهایت، یک شبه خورشیدی داده ها را مشابه با تلفن خورشیدی جا به جا می کند. این شبکه ها کندترین شبکه هستند اما نیازی به LAN برای کار ندارند.

اجزای اصلی دوربین تحت شبکه

  1. دستگاه NVR : دستگاه NVR در واقع سرور مرکزی سیستم دوربین های مدار بسته شبکه می باشد که پس از دریافت تصاویر دوربین مدار بسته شبکه، آنها را ضبط کرده و یا نمایش می دهد.
  2. هارد دیسک: هارد دیسک داخل دستگاه NVR یا سرورهای تحت شبکه، نصب شده و وظیفه ذخیره سازی تصاویر دوربین های مدار بسته را بر عهده دارند. میزان جمع روزهای ضبط شده تصاویر به اندازه ظرفیت هارد دیسک نصب شده در دستگاه NVR یا سرورها بستگی دارد.
  3. منبع تغذیه دوربین های مدار بسته: این دستگاه ها ولتاژ برق شهر را به ولتاژ ۱۲ ولت مستقیم تغییر داده تا امکان تغذیه دوربین ها فراهم گردد.
  4. کابل شبکه: وظیفه انتقال اطلاعات و دیتا ارسالی بیندوربین های مدار بسته و شبکه را بر عهده دارند.
  5. کابل برق: وظیفه انتقال برق از منبع تغذیه (آداپتور یا پاور مرکزی) تا دوربین مدار بسته را بر عهده داشته در صورتی که دوربین های مدار بسته تحت شبکه ای که به صورت POE هستند، نیازی به استفاده از منبع تغذیه ندارند.
  6. لوله فلکسی با روکشPVC : لوله فلکسی لوله های فلزی انعطاف پذیری هستند که معمولا با روکشی پلاستیکی پوشیده شده اند. وظیفه اصلی این لوله های فلزی، حفاظت از کابل ها در محیط های بیرونی و غیرمسقف می باشد.

مزایای دوربین تحت شبکه

  • كاهش هزينه ها :

اگر واقعاً سعی دارید برای سیستم امنیتی مقداری پول خرج کنید ، می توانید با یک مبلغ مناسب چند دوربین IP با سطح خوب و قدرت امنیتی عالی تهیه کنید. علاوه بر این، ممکن است شما برای انجام همان کار بادوربین های آنالوگ ، به دوربین های تحت شبکه کمتری نیاز داشته باشید ، بنابراین سرمایه گذاری روی سیستم IP می تواند به نفع شما باشد.

  • وضوح تصویر:

کیفیت تصویر در دوربین مداربسته تحت شبکه  نسبت به دوربین آنالوگ بیشتر است .

معایب دوربین مدربسته تحت شبکه

  • ذخیره سازی 

دوربین های IP از وضوح بالاتری برخوردار هستند ، بنابراین در مقایسه با دوربین های آنالوگ، به حجم بیشتری برای ذخیره سازی اطلاعات نیاز دارند و لازم است فضای ذخیره سازی خود را بر این اساس تنظیم نمایید.

  • یادگیری 

بخش عمده از نصب دوربین IP آسان بوده و خودمان هم میتوانیم آنرا نصب کنیم اما یک سطح فنی خاص وجود دارد که باید توسط سازنده یا نصاب تنظیم شود. در نتیجه نصب آن به تخصص نیاز دارد.

تفاوت دوربین تحت شبکه با دوربین آنالوگ 

  1. قیمت دوربین: اولین تفاوت دوربین مداربسته آنالوگ با نوع دیجیتالی آن در قیمت هست. به این صورت که دوربین های دیجیتالی نسبت به آنالوگ گران تر می باشند.
  2. کیفیت و رزولوشن: دوربین دیجیتال نسبت به نوع آنالوگ آن تقریبا سه برابر بهتر است.
  3. تفاوت در نصب و راه اندازی: نصب و راه‌اندازی دوربین تحت شبکه بسیار آسان است و فقط به یک کابل شبکه نیاز دارد. در حالی که دوربین های آنالوگ به کابل برق و کابلی برای اتصال به دستگاه دی وی آر نیاز دارند.
  4. تفاوت در پوشش دهی زاویه دید دوربین مداربسته: زاویه پوشش دهی دوربین مداربسته IP نسبت به آنالوگ بسیار بیشتر است و حتی می تواند کارایی 3 تا 4 دوربین آنالوگ را داشته باشد.

مقالات مرتبط