دوربین مداربسته چراغ قرمز یکی انواع دوربین مداربسته است که داری فناوری بسیار پیچیده ای می باشد . حالا سوال اینجاست دوربین مداربسته چراغ قرمز چه تخلفاتی راثبت می کند ؟ یا از کجا بفهمیم دوربین مداربسته روشن است؟. ما در اینجا قصد داریم در مورد دوربین مداربسته چراغ قرمز با شما صحبت کنیم .

نحوه عملکرد دوربین چراغ قرمز

در حالی که سیستم های چراغ قرمز، به فناوری های بسیار پیچیده ای، مجهز هستند، اما به لحاظ مفهمومی بسیار ساده عمل می کنند. بیشتر سیستم ها از 3 عنصر اصلی تشکیل شده اند: دوربین ها، محرک های سنسور و یک رایانه. به طور کلی، فناوری های محرک زیادی وجود دارند اما همه ی آن ها یک هدف را دنبال می کنند: آنها تشخیص می دهند که اتومبیل چه زمانی به طور غیر قانونی از خط عبور کرده است.

زمانی که اتومبیل از چهار راه عبور می کند، حسگرهایی که در سر تقاطع ها قرار دارند، عبور اتومبیل را تشخیص می دهند و به کامپیوتر اطلاع می دهند. اگر چراغ قرمز باشد، کامپیوتر به دوربین ها دستور می دهند تا از اتومبیل عکس بگیرند.

در کامپیوتر، تاریخ، زمان و سرعت اتومبیل متخلف ثبت می شود. همچنین لحظه وقوع تخلف، در نمودار زمانی گرافیکی مشخص می شود. این سیستم دارای توانایی ثبت همزمان چندین تخلف برای خودروهای متفاوت است و تک تک خودروها به صورت اتوماتیک توسط سیستم پلاک خوانی می شوند. همچنین سیستم توسط توانایی فعال نمودن فلش برای متنبه کردن راننده و یا کار با نورهای پالسی به طور نامحسوس را دارد.

دوربین مداربسته چراغ قرمز

 سنسور ها و یا حسگرها

این سنسور ها و یا حسگرها در اصل رشته سیم هایی هستند که در زیر آسفالت های تقاطع ها نصب شده اند. هنگامی که رنگ چراغ راهنمایی سبز یا نارنجی است، سیستم هیچ عکس العملی نشان نمی دهد. ولی به محض قرمز شدن چراغ، سیستم فعال می گردد.

هنگامی که وسیله نقلیه از روی مدار حسگر عبور می کند، میدان مغناطیسی حول مدار هم تغییر می کند و بدین ترتیب مشخص می شود که وسیله ای در حال عبور از خط است و از آن عکس می گیرد. همچنین در صورتی که خودرو روی خط عابر پیاده نیز توقف نماید در سیستم تشخیص داده شده و برای آن تخلف توقف روی خط عابر پیاده ثبت می گردد.

در این سیستم ها علاوه بر استفاده از دوربین هاي عکسبرداري از دوربین هاي فیلمبرداري ویدیویی نیز استفاده می شود. دوربین هاي عکسبرداري از نوع تمام اتوماتیک و بسیار دقیق و حساس می باشند. معمولا زمان نورگیري این دوربین ها کمتر از یک هزارم ثانیه است. به این ترتیب می تواند حتی در حالت حرکت خودرو با سرعت بسیار زیاد نیز تصویر واضحی از آن تهیه نماید. این دوربین  هاي عکسبرداري مجهز به فلش نیز بسته به شرایط نوري به طور اتوماتیک تنظیم می گردد و در هر شرایط آب و هوایی و نور عمل می نمایند.

برای خواندن دوربین کنترل سرعت به مقاله دوربین مداربسته کنترل سرعت و انواع آن مراجعه فرمایید . 

نحوه خواندن پلاک خودرو توسط دوربین

در سیستم پلاک خوانی،پارامتر های زیادی دخیل ایست که بخش مهمی از آن را در ادامه بررسی می کنیم:

  • Frame rate
  • محدوده پلاک خوانی
  • پلاک های کثیف و مخدوش
  • عکس رنگی در روز و شب
  • استعلام(تحت تعقیب،دزدی و …)
  • تعداد لاین های تشخیصی

پلاك خوان این سیستم شامل یک دوربین با فیلتر pass IR ، یک دوربین مرئی و یک پروژکتور مادون قرمز تشکیل شده است. لازم به ذکر است که با توجه به زاویه گشودگی دوربین ها و پروژکتور برای هر لاین خیابان، یک ست از مجموعه پلاک خوانی استفاده می شود که می تواند در فاصله حدودی 25 تا 40 متري به پلاک خوانی بپردازد.

مجموعه پلاک خوانی این سیستم با فرکانس Hz 10 کار کرده و قادر به قرائت پلاک تمامی خودروهاي عبوري می باشد که این قابلیت باعث می شود بتوان از سیستم جهت تشخیص خودروهاي دزدي و تحت تعقیب استفاده کرد. این سیستم با بهره گرفتن از دوربین هاي رنگی پلاک خوان می تواند عکس رنگی به منظور استناد دقیق تر از خودروها ارائه کند که نوع، رنگ و پلاك خودرو در آن قابل تشخیص باشد. لازم به ذکر است در صورتی که کاربر خواهان استفاده از این سیستم در طول مدت شب باشد باید از نورپردازی مرئی در محیط دکل کمک بگیرد.

با توجه به اهمیت دقت پلاک خوانی در این سیستم، پلاک هر خوردو در دو یا چند نوبت قرائت خواهد شد. با توجه به متصل بودن دکل هاي یک تقاطع به یکدیگر و انتقال داده های آنها به سیستم مرکزی و مقایسه اطلاعات آنها، احتمال خطا در قرائت پلاک ها تقریبا صفر خواهد بود. در نهایت در صورتی که بازهم پلاکی موجود باشد که قرائت آن با مشکل مواجه شده باشد، سامانه به صورت هوشمند، پلاک را مشخص کرده و عکس آن را در اختیار کاربر قرار می دهد تا با استفاده از قابلیت ویرایش پلاک توسط کاربر، شماره پلاک تصحیح گردد.

وظایف دوربین پلاک خوان پلیس

  • خواندن و تفکیک انواع خودروها و موتورسیکلت ها با هر نوع پلاك ایران (شخصی، دولتی، جانبازان، سازمانی، ارگان ها، تاکسی و …) نیز قابل انجام می باشد.
  • پلاک هاي کثیف، ضربه خورده و مخدوش اگرچه ممکن در پلاک خوانی مشکل ایجاد کند؛ ولی با مکانیزم طراحی شده، اکثر آنها قابل شناسایی و ثبت می باشد.
  • علاوه بر این موارد، استفاده هاي امنیتی نظیر تشخیص خودروهای تحت تعقیب و مسروقه نیز از کاربردهای چنین سیستمی محسوب می گردد.
  • پلاک خوانی خودروها و اعمال تخلف برای کلیه وسایل نقلیه اي که در وضعیت قرمز چراغ راهنمایی، روی خط عابر پیاده بایستند و از خط عبور نمایند به تفکیک آن ها انجام می گردد.