یکی از جدید ترین قابلیت های دوربین مداربسته توانایی تعقیب هوشمند سوژه ها می باشد که در بسیاری از دوربین های مداربسته مورد استفاده قرار می گیرد . قابلیت تعقیب هوشمند (Smart Tracking) در دوربین به شما این امکان را می دهد که به صورت دستی یا برنامه ریزی شده افرادی را ردیابی کنید. هایک ویژن یکی از برند های می باشد که از این قابلیت در دوربین های مداربسته خود استفاده کرده است .در این مقاله ما قصد داریم در مورد نحوه عملکرد تعقیب هوشمند یا Smart Tracking و  شناسایی سوژه ها در دوربین هوشمند و  کاربرد و مزایای آن آشنا شوید.

نحوه عملکرد تعقیب هوشمند یا Smart Tracking

نحوه عملکرد این دوربین های هوشمند هایک ویژن بدین صورت است که دوربین یک سوژه را براساس پارامتر های که در خود تعریف شده شناسایی کرده و آن را در طول بازدید خود ، که معمولا بسیار گسترده تر است دنبال می کند . این قابلیت باعث افزایش کارایی دوربین های گردان می شود  ، زیرا همانطور که می دانید این دوربین ها با وجود امکان چرخش در جهات مختلف تنها می توانند یک محل یا هدف را نمایش دهند.

این موضوع باعث می شود نتوان به صورت موثر از آنها برای پوشش دادن یک محیط وسیع استفاده کرد، مگر اینکه دوربین دارای یک اپراتور همیشگی باشد.اما  قابلیت تعقیب هوشمند یا Smart Tracking به شما این امکان را می دهد که دوربین را درمحلی قرار داده و بدون نگرانی بتوانند روند جابه جایی افراد را نظاره و  دنبال کنید . قابلیت تعقیب هوشمند به ویژه برای ورودی مکان هایی که حساسیت بالایی نسبت به تردد افراد مختلف دارند و تعداد افراد وارد شونده به آنها محدود است بسیار کاربردی است.

نحوه شناسایی سوژه در دوربین هوشمند

 با پیشرفت علم پردازش تصویر در دوربین های مداربسته روش های شناسایی اهداف در این دوربین ها نیز گسترش یافته است. در حال حاضر از روش های زیر برای ردیابی سوژه ها استفاده می گردد:

  • دستی یا Manual: حالتی است که شما به صورت دستی یک سوژه را برای دوربین تعریف می کنید و دوربین به صورت خودکار در بازه دید خود آن را تعقیب می کند.

  • فعال شدن با عبور سوژه از یا Line Crossing Trigger : در این حالت شما خطی فرضی را تعیین نموده، و با عبور سوژه(ها) از این خط، دوربین به طور خودکار در بازه دید خود آن را تعقیب می کند.

  • فعال شدن با ورد یا خروج سوژه از یک ناحیه یا Region Entrance/Exiting Trigger : در این حالت دوربین می تواند اشیایی را که برای مدت طولانی در یک مکان عمومی رها شده اند را شناسایی کرده و آنها را به صورت دقیق در تصاویر نمایش دهد. این روش معمولا مناسب برای محیطهای عمومی پر تردد مانند فرودگاه ها، ایستگاه های مترو یا قطار به منظور شناسایی عوامل احتمالی خرابکاری یا بمب گذاری است.

  • تشخیص حذف اشیا از تصویریا Object Removal Trigger : در این حالت دوربین نسبت به حذف یک شی ثابت در محیط حساس است و آن را تشخیص می دهد. این قابلیت برای محیط هایی مانند موزه که دارای اشیا حساس، ثابت و قیمتی هستند مناسب است.

با توجه به ساختار تعقیب هوشمند استفاده از این قابلیت تنها برای دوربین های مداربسته گردان قابل انجام است

کاربردها و مزایای استفاده از دوربین های هوشمند

از دوربین های مداربسته با قابلیت تعقیب هوشمند می توان در بسیاری از سیستم های نظارت تصویری با ابعاد وسیع استفاده نمود برای مثال برای اهداف نظارتی از جمله جنگل ها، جاده ها، ایستگاه های قطار، فرودگاه ها، بنادر، پارک ها، خیابان ها، ورزشگاه ها، پایگاه های نظامی و … استفاده نمود.  از جمله مزایای این دوربین های هوشمند می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • تعقیب هوشمند و کارآمد سوژه های متحرک

  • نظارت و ثبت فعالیت های مربوط به سوژه های مختلف

  • زوم اپتیکال برای حفظ وضوح تصاویر

  • میزان Sensivity قابل تنظیم و حالت های مختلف ردیابی

  • عدم نیاز به نصب چندین دوربین در نقاط مختلف پروژه

  • دارای قابلیت تشخیص حرکت (Motion Detection)

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد قیمت دوربین های مداربسته و نحوه خریداری انواع دوربین ها با واحد فروش و نصب دوربین های مداربسته تماس حاصل فرمایید .

0218850020