استراق سمع یا شنود غیرقانونی از حریم شخصی افراد امروزه، تبدیل به دغدغه خیلی ها شده است. متاسفانه خیلی از افراد سودجو با اهداف پلید اقدام به نصب دستگاه شنود و یا دوربین مخفی در خانه یا خودرو می کنند. از این بابت چنان چه نگران شنود در خانه یا ماشین خود هستید ما در این مقاله نحوه پیدا کردن دستگاه شنود و جلوگیری از استراق سمع را آموزش می دهیم.

 

دستگاه شنود چیست و چگونه عمل می کند؟

دستگاه شنود یک وسیله ای با ابعاد کوچک است که می توان در نقاط مختلف اتومبیل ، فضاهای بزرگ ، اتاق و… نصب کرد و همه صداها و اتفاقات آن مکان را بدون کم و کاستی ضبط کرد. دستگاه های شنود علاوه برحافظه های داخلی ، معمولا مجهز به جی پی اس هستند و از سیم کارت های مختلف هم پشتیبانی می کنند.

بیشتر بخوانید

از کجا بفهمیم دوربین مداربسته صدا ضبط می کند 

نشانه های ضبط  و شنود صدا

  • بهم ریختگی اطراف :

ممکن است هنگام وارد شدن به منزل، اداره و به خصوص خودرو شخصی خود متوجه بهم ریختگی و نامرتب قرار گرفتن وسایل خود شوید.

  • اطلاع دیگران از صحبت های شما :

گاهی ممکن است شخصی مثلا دوست یا آشنا از موضوعاتی درباره شما خبر داشته باشد که هیچ شکی برای شما نمی گذارد که فقط از طریق شنود کردن به آنها اطلاع پیدا کرده است.

  • خش خش تلفن هنگام صحبت کردن:

ممکن است گاهی اوقات هنگام مکالمه تلفنی متوجه خش خش صدا و نویز شوید. این هم می توانید یکی از نشانه های تغییر خط و شنود باشد. ( حتی ممکن است هنگامی که تماسی صورت نگرفته تلفن شما صداهایی تولید کند که این نیز شک برانگیز است)

راه های پیداکردن دستگاه شنود

1.بررسی محیط های برای جاسازی :

در اولین اقدام چنانچه شک کردید که صحبت هایتان شنود می شود می توانید همه جا را چک کنید. دستگاه های شنود، دوربین مخفی، جی پی اس کوچک هستند و به راحتی می توان در هر نقطه ای مخفی کرد. پس بهتر است به صورت کلی نقاطی را که احتمال می دهید امکان جاسازی است را بررسی کنید.

2.استفاده از رادیو :

می توان رادیو را روشن کنید و روی بلندترین موج اف ام تنظیم کنید. سپس رادیو را به سمت اطراف بچرخانید. چنانچه صدایی شنیدید رادیو را نزدیک تر ببرید تا صدا بلندتر شنیده شود. به این ترتیب می توانید منبع استراق سمع را پیدا کنید.

3.استفاده از دستگاه شنود یاب :

برای اطمینان بیشتر می توان از دستگاه های پیشرفته تر موجود در بازار جهت پیدا کردن دستگاه شنود استفاده کرد. کارکرد کلی این دستگاه های ردیاب استفاده از امواج الکترومغناطیسی است که با نزدیک شدن دستگاه ردیاب به دستگاه شنود صدای سوتی را می شنوید. بنابراین می توانید مکان جاسازی میکروفن را شناسایی کنید.

دستگاه شنودیاب پیشرفته اشکالات  UHF، VHF و ردیاب ها را به آسانی در سریع ترین زمان ممکن شناسایی می کند. عموما این دستگاه ها علاوه بر میکروفون (دستگاه های شنود)، دوربین مخفی را نیز شناسایی می کنند.

4.استفاده از موبایل :

اگر به رادیو دسترسی ندارید، می‌توانید از موبایل به عنوان دستگاه شناسایی ابزار جاسوسی استفاده کنید. همه دستگاه‌های الکترونیکی را از پریز جدا کنید و یک تماس برقرار کنید. از فردی که به او زنگ زنده‌اید بخواهید تا در محیطی آرام و دور از ابزارهای الکترونیکی قرار بگیرد. حالا به آرامی در خانه حرکت کنید. هر نویز یا تغییر صدای ناگهانی می‌تواند نشانه‌ای از وجود یک دستگاه شنود باشد. این کار را با حوصله انجام دهید. دنبال کردن نویزها شما را به محل جاسازی دستگاه می‌رساند. این کار را درون خودرو نیز تکرار کنید.

راه حل های کاربردی برای جلوگیری از دستگاه شنود

عموما زمانی که افراد متوجه دستگاه شنود می شوند به سراغ راه حل هایی برای پیدا کردن دستگاه شنود می روند. اما باید دانست که در برخی موارد پیدا کردن دستگاه چندان آسان نخواهد بود. به همین دلیل همواره پیشگیری راحتر از درمان است.

  • همواره درها را قفل کنید :

گاهی باز گذاشتن درب خودرو حتی برای چند دقیقه می تواند یک فرصت خوب برای نصب دستگاه شنود باشد. بنابراین مراقبت از خانه و خودرو و جاهایی که دائما در معرض رفت و آمد است مناسب ترین راه جلوگیری است.

  • خودرو شخصی را در مکان های خلوت پارک نکنید :

نصب ردیاب، دستگاه شنود چندان پیچیده و دشوار نیست. از آنجا هم که دسترسی به خودروها معمولا آسانتر است بهتر است خودرو خود را جاهای امن پارک کنید.

  • نصب دزدگیر و دوربین مداربسته :

پیشنهاد می کنیم جهت افزایش امنیت منزل و خودرو شخصی از دوربین و دزدگیر کمک بگیرید. امروزه با کمک دزدگیر وانواع دوربین مداربسته می توانید از راه دور نیز متوجه ورود افرادی که قصد نصب دستگاه شنود را دارند شوید.

انواع دستگاه شنود

اگر تا به حال دستگاه شنود را ندیده باشید ممکن است پیدا کردن آن برای شما مشکل باشد. آشنایی با شکل ظاهری دستگاه شنود به فرد کمک می کند تا در جستجوی خود سریع تر آن را شناسایی کند. دستگاه های شنود معمولا در اندازه های بسیار کوچک طراحی می شوند تا به راحتی به صورت مخفی جاسازی شوند. این دستگاه ها می توانند در بخش های مختلف خانه و یا اتومبیل خارج از دید کار گذاشته شوند. حتی برخی از دستگاه های شنود مانند فندک خودرو و دکمه طراحی شده اند بنابراین به دنبال دستگاهی با شکل و ظاهری خیلی عجیب هم نباشید

آیا نصب دستگاه شنود قانونی است ؟

آیا نصب دستگاه شنود قانونی است؟ سوالی که در ذهن مطرح می شود و در ابتدا به علت استفاده های سودجویانه افراد به نظر غیر قانونی است. با توجه به متن صریح قانون  نصب دستگاه شنود و استراق سمع در حریم افراد، تجاوز به حریم شخصی آن ها محسوب می شود. افراد متخلف حتماً مورد پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت. در مواردی که فرد جهت بالا بردن امنیت شخصی و اموال خود اقدام به نصب دستگاه شنود می نماید منع قانونی ندارد. از نتایج مثبت نصب دستگاه شنود در خودرو توسط مالک آن می توان به یافتن سارقین بعد از سرقت اشاره کرد. شنیدن گفتگوهای سارقین داخل خودرو سرعت یافتن آنها را بالا می برد.

سولات متداول 

وجود تغییرات در محل زندگی، اضافه شدن وسایل جدید یا تغییرات غیر عادی در سیم کشی خودرو می تواند نشانه های وجود دستگاه شنود باشد. در مقاله به طور کامل توضیحاتی در مورد نحوه پیدا کردن دستگاه شنود ارائه کرده ایم.

بهترین راه برای پیدا کردن دستگاه شنود، استفاده از دستگاه های پیشرفته ضد شنود است که می توانند امواج الکترومغناطیس دستگاه جاسازی شده تشخیص دهند. با این حال علاوه بر دستگاه ضد شنود می توانید از رادیو یا موبایل نیز برای پیدا کردن شنود استفاده کنید.

تامین امنیت خانه و خودرو بهترین راه برای جلوگیری از شنود و جاسوسی است.