دانستن آمار و اطلاعات دقیقی از میزان تردد مشتریان در ساعات مختلفی از شبانه روز در مراکز و فروشگاه های بزرگ می تواند کمک شایانی به نحوه مدیریت و ارائه خدمات متناسب با نیاز مشتریان داشته باشد.این آمارها می توانند جهت کمک به کسب و کارهای بزرگ و کوچک، سازمان ها و ارگان ها برای داشتن درک بهتری از رفتار کارکنان و سایر افرادی که از محل آنها بازدید می کنند، استفاده شود. از جمله این قابلیت ها می توان به شمارش افراد در دوربین مداربسته (People Counting) اشاره نمود که در ادامه به شرح آن می پردازیم.

شمارش افراد یا People Counting در دوربین مداربسته به چه معناست ؟

این قابلیت همانطور که از نامش پیداست به معنی شمردن افرادی است که در معرض دید دوربین قرار می گیرند. برای مثال فرض کنید یک دوربین شمارشگر افراد را در جلوی درب ورودی یک فروشگاه بزرگ نصب کرده اید. هنگامی که افراد از این درب وارد فروشگاه می شوند، توسط نرم افزار شمارشگر افراد دوربین شناسایی شده و شمرده می شوند. سپس این اطلاعات جمع آوری شده و در پایان هر روز و یا هر هفته می توان آمار دقیقی از مشتریان مراجعه کننده به فروشگاه داشت. اطلاع از این آمار می تواند به ارتقا نحوه مدیریت و بهبود وضعیت اقتصادی فروشگاه کمک زیادی کند.

الگوریتم شمارش افراد هایک ویژن چگونه است ؟

نرم افزار های تجزیه تحلیل تصاویر در دوربین های مداربسته هایک ویژن دارای الگوریتم های خاصی هستند. توسعه دهندگان این نرم افزار ها،  پارامتر هایی ویژه ای را برای هر کدام از سوژه های تصویری مانند انسان، اشیا و… تعریف می کنند. برای مثال برای سوژه های انسانی طول عرض شانه ها را در نظر می گیرند و یا کاراکتر های دیگری از جمله پرداختن به ظاهر کلی افراد مانند داشتن دو دست، دو پا و … را در نظر می گیرند.

نحوه عملکرد شمارشگر افراد در دوربین مداربسته

عملکرد این نرم افزار بدین گونه است که برای مثال کاربر یک خط فرضی را در ابتدای درب ورودی مکان مورد نظر خود تعریف می کنید، به طوریکه در صورت تردد افراد از خط مورد نظر سیستم فعال شده و شروع به شمارش افراد بر اساس پارامتر های تعریف شده درون خود می کند. از دیگر ویژگی های این نرم افزار تحلیلی، این است که جهت حرکت سوژه ها را از راست به چپ و یا از چپ به راست نیز تشخیص می دهد. به این ترتیب می توان تعیین کرد که تنها افرادی که وارد و یا خارج می شوند، شمارش شوند.

مزایای سیستم شمارش افراد:

 

  1. با وجود امکان شمارش لحظه ای تعداد افراد تردد کننده، امکان مقایسه آماری تعداد مشتریان مراجعه کننده به فروشگاه در اوایل و اواخر هفته و یا مناسبت های خاص میسر می گردد.

  2. با استفاده از قابلیت شمارش افراد، ساعت های پیک حضور مشتریان در فروشگاه مشخص می گردد که تاثیر مستقیمی بر نحوه مدیریت سازمان دارد.

  3. امکان بهبود تکنیک های بازاریابی را فرآهم می کند.

  4. امکان بهینه سازی نحوه توزیع نیرو های انسانی را میسر می سازد.

کاربرد شمارش افراد در دوربین مداربسته

 شما می توانید از دوربین های که قابلیت شمارش افراد را دارند درمکان های زیر استفاده کنید :

  • فروشگاه ها
  • مراکز تجاری
  • مراکز تفریحی
  • مکان های عمومی
  • جشنواره ها
  • فرودگاه ها
  • استادیوم

در پایان باید به این نکته توجه نمود که در هر فناوری میزانی از درصد خطا وجود دارد. در مورد نرم افزار شمارش افراد یا People Counting در سیستم مدار بسته هایک ویژن می توان گفت حداکثر دقت نزدیک به 98  درصد می باشد. دوربین های مداربسته زیادی دارای این قابلیت هستند اما برند های هایک ویژن، داهوا ، بوش و اکسیس از جمله بهترین برندهای تولید کننده دوربین های نفر شمار هستند.