دوربین های مداربسته بولت ویا دام هرکدام داری خصوصیات ویژگی ها و کارکرد های خاص خود می باشند که ما دراین مقاله قصد داریم به کاربرد دوربین مداربسته بولت یا دام و مزایا و قیمت و تفاوت  این دو نوع دوربین بپردازیم .

دوربین مداربسته بولت چیست ؟

دوربین مداربسته بولت از واژه Bulletبه معنای گلوله یا لوله گرفته شده است . دوربین های بولت معمولا با بدنه ای استوانه ای شکل یا فلزی می باشند .این دوربین های مداربسته بولت جزء دوربین های مداربسته ضد آب می باشند که بیشتر درمحیط های بیرونی استفاده می شود.

کاربرد دوربین مداربسته بولت

دوربین های بولت معمولا در محیط های بیرونی و فضای باز نصب می شوند و اغلب از استاندارد های IP66 و IP67  پشتیبانی می کند و در مقابل شرایط های نامساعد ، مقاوم هستند . این دوربین ها را معمولا روی دیوار نصب می کنند اما در زیر سقف هم نیز قابل نصب می باشند. نصب دوربین های بولت نسبت به دوربین های مداربسته دیگر آسان می باشند و داری پیچیدگی کمتری می باشد.

مزایای دوربین مداربسته بولت 

 

  • دید در شب IR:

 دوربین های مداربسته بولت معمولا داری دید در شب می باشند. این دوربین ها اغلب دیددر شب با برد  نسبتا بالایی دارند. برد دید درشب این دوربین ها به تعداد ونوع  LEDهای تعبیه شده در دوربین مداربسته می باشد.

  • لنز دوربین مداربسته :

دوربین های مداربسته بولت از نظر نوع لنز به سه دسته ثابت، وریفوکال و موتورایز تقسیم می شوند. دوربین بولت با لنز ثابت در یک زاویه دید بسته و ثابت، تصاویر را ارائه می دهد. امکان زوم و بزرگنمایی در لنز ثابت وجود ندارد.

اما دوربین های بولت با لنز وریفوکال دارای زاویه دید متغیر بوده و امکان زوم و بزرگنمایی در آنها وجود دارد. تغییر زاویه دید و زوم در لنز وریفوکال باید به صورت دستی انجام شود.دسته دیگر یعنی لنز موتورایز همانند لنز وریفوکال هستند با این تفاوت که تغییر زاویه دید در آنها با استفاده از یک موتور کوچک و از راه دور امکان پذیر است.

  • کیفیت تصویر دوربین بولت:

دوربین مداربسته بولت در کیفیت تصویرهای متفاوتی تولید می شود. از کیفیت تصویر 1 مگاپیکسل گرفته تا 12 مگاپیکسل در دوربین های بولت وجود دارد. از دوربین بولت برای کابری های با حساسیت متوسط همانند مقابل درب ساختمان، سوله ها، درب مغازه و … استفاده می شود.

 

از دوربین های 2 الی 4 مگاپیکسلی بولت برای مناطق حساس مانند مقابل درب طلافروشی، کارخانجات نظامی استفاده می شود. از دوربین های 4 تا 8 مگاپیکسلی برای نظارت بر انبار کالاها، خطوط تولید، نظارت بر دستگاه ها و … استفاده می شود.

معایب دوربین مداربسته بولت

  • این دوربین مداربسته فقط می تواند تصاویر را دریک مکان خاص ضبط کنند.
  • مطالعه بیشتر

    بهترین لنزدوربین مداربسته 

دوربین مداربسته دام چیست ؟

 

دوربین های مداربسته دام به صورت نیم دایره ای هستند . معمولا این مدل دوربین مداربسته کابرد غیر صنعتی دارند. این نوع دوربین ها برای محیط های داخل و خارج خانه مناسب می باشند .

کاربرد دوربین مداربسته دام

دوربین های مداربسته دام اکثرا روی سقف نصب می شوند و درفضاهای داخلی کاربرد بیشتری دارند. از انها می توان در فروشگاه های بزرگ ، هتل ها اداره ها و… استفاده کرد .

مزایا دوربین مداربسته دام

  • مقاوم : اکثر دوربین های مداربسته دام ، در مقابل ضربات خارجی و دستکاری ها مقاوم هستند و از استانداردهای IK08و IK10پشتیبانی می کند.
  • عدم جذب گردوغبار: این دوربین ها درسقف (به صورت برعکس)نصب می شود و امکان جذب گردو غبار در آنها کمتر می باشد.
  • زیبایی : دوربین های مداربسته Dome به خصوص آن هایی که دارای محفظه شیشه ای هستند زیبا و جذاب هستند و می توانند به زیبای محیط کمک کنند.
  • عدم جلب توجهدوربین Dome به دلیل نصب بر روی سقف حساسیت کمتری ایجاد می کند و توجه افراد کمتری را به خود جلب می کند (مطمئناً افراد زیادی سقف را نگاه نخواهند کرد و ممکن است دوربین را با اکسس پوینت یا سیستم اطفاء حریق اشتباه بگیرند). ارتفاع زیاد نصب آن ها نیز باعث می شود که کمتر در معرض دید قرار گیرد. این مزیت باعث می شود افراد عادی معذب نشوند و همچنین نظارت پنهان بر روی افراد بهتر صورت پذیرد.
  • زاویه گسترده: دوربین های دام زاویه بازی دارند و فضای گسترده تری را پوشش می دهند. بنابراین می توان با تعداد دوربین کمتر، بر یک فضای وسیع نظارت کرد. علاوه بر این برخی از ان ها قابلیت چرخش 360 درجه دارند و می توانند همه زوایا را پوشش دهند.

معایب دوربین مداربسته دام :

  • دوربین های دام معمولاً از لنزهای کوچکتری استفاده می کنند و همین باعث می شود که فواصل کمتری را پوشش دهند.
  • نصب دوربین های دام نسبت به دوربین های بولت سخت تر است و نیاز به دقت بیشتری دارد. در صورت نصب ناقص و بدون استحکام کافی، ممکن است این دوربین ها به راحتی بر روی زمین بیفتند. ضمن این که در صورتی که قابلیت چرخش نداشته باشند، تنظم زاویه آن ها سخت تر است و نیاز به تجربه بالایی دارد.

تفاوت دوربین مداربسته بولت ودام

دوربین های مداربسته دام و بولت هر دو جزو پرکاربردترین دوربین های مداربسته هستند. اما از جهاتی دارای تفاوت هایی نیز می باشند. مهمترین تفاوت آنها بدنه یا کیس آنها می باشد. بدنه دوربین های دام به شکلی طراحی شده است که قابل نصب در زیر سقف بوده. اما بدنه دوربین های بولت به نحوی است که اغلب مناسب برای نصب بر روی دیوار هستند.

همچنین جنس بدنه این دو نیز با یکدیگر متفاوت است. بدنه دوربین های دام اغلب از جنس پلاستیک است .بنابراین مناسب برای استفاده در فضای داخلی هستند. در مقابل جنس بدنه دوربین های بولت اغلب از جنس فلز بوده و مناسب برای نصب در محیط های خارجی هستند