همه ی ما باید بدانیم و آگاه باشیم که استفاده از کابل ها و سیم ها برای ساختمان سازی و پروژه های عمرانی از اهمیت ویژه ای برخوردارند. همچنین باید از آنها در برابر خوردگی، رطوبت و آسیب های جدی جلوگیری کرد. به همین منظور از ابزارآلات مخصوص اینکار باید استفاده کرد. که یکی از این ابزارآلات لوله های فلکسیبل و یا لوله ی فلکسی می باشد. حالا برایتان سوال پیش می آید که لوله  فلکسی چیست و چه کاربردی دارد که در ادامه راجب این موضوع بیشتر صحبت خواهیم کرد.

لوله فلکسیبل چیست ؟

 لوله فلکسی ( لوله خرطومی فلزی ) یک کانال فلزی با مقطع گرد است که از آن برای محافظت کابل الکتریکی استفاده می شود . نحوه ی استفاده از این لوله ها و نصب آنها بدین گونه است که برای بستن لوله ی فلکسی به دیوار از بست های مخصوص این کار استفاده می شود و بست ها با توجه به لوله فلکسی در اندازه های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد.

ویژگی های لوله فلکسیبل

 ویژگی های یک لوله فلکسی شامل موارد زیر می باشد :

  • انعطاف پذیری بالا
  • مقاومت کششی و چرخشی زیاد
  • استحکام بالا در برابر فشار، ساییدگی و ضربه
  • ماندگاری بالا
  • مقاوم در برابر فرسایش محیطی و اشعه ماوراء بنفش (نور آفتاب) و یا حرارت زیاد
  • توانایی تخلیه الکتریسیته ساکن با اتصال به زمین

انواع لوله فلکسی

  • لوله خرطومی فلزی روکش دار: 

این لوله ها معمولا از روکش پلاستیکی PVC برخوردارند و رایج ترین کاربرد آنها در نصب دوربین های مدار بسته می باشد. از مزیت های این لوله ها می توان به قیمت مناسب آنها و همچنین محافظت در برابر رطوبت و آب اشاره نمود. معمولا کارایی این لوله ها زمانی است که کابل ها در زیر زمین قرار است نصب شود.

  • لوله خرطومی فلزی بدون روکش

این لوله ها همانطور که از نامشان پیداست از روکش PVC برخوردار نمی باشند. به همین دلیل مقاومت آنها نسبت به لوله های فلکسی روکش دار در برابر آسیب های بیرونی کاهش می یابد. از این لوله ها معمولا برای محیط های داخلی استفاده می شود

اندازه های مختلف لوله فلکسیبل

این لوله در سایزهای مختلفی ساخته می‌شوند و مصرف‌کنندگان می‌توانند بر اساس نیاز خود و محیطی که قرار است از آن استفاده کنند، سایز آن‌ها را انتخاب کنند. سایز های استاندارد این لوله فلکسی شامل 11 ، 13، 16، 21، 25، 29، 36، 42، 48 میلیمتری است .

نحوه استفاده از لوله فلکسیبل

برای استفاده از این لوله‌ها نیز مانند سایر لوله‌های و ابزارهای صنعتی باید به نکات و فاکتورهایی توجه شود. برای عبور کابل و سیم‌ها از داخل لوله فلکسی لازم است که از سیم‌های فنری پلاستیکی استفاده شود. هرچند که این لوله‌ها قابلیت روکار دارند اما بهتر است که به صورت توکار استفاده شوند تا طول عمر بالاتری داشته باشد و در برابر فشارها و عوامل بیرونی در امان باشد. همچنین قبل از خرید و استفاده از این لوله‌ها باید از اندازه و سایز آن اطمینان داشته باشید.