در سال های اخیر دوربین های مداربسته هر روز پیشرفته تر شده و امکانات که در اختیار ما می دهند بیشتر است. یکی از ویژگی های کاربردی برخی از دوربین های مداربسته قابلیت چرخش دوربین مداربسته است. قابلیت چرخش به شما این  امکان را می دهد زاویه دید دوربین را به صورت دلخواه جا به جا کنید. در این مقاله خواهیم فهمید دوربین مداربسته اسپید دام چیست و به بررسی مزایا و کاربرد دوربین مداربسته اسپید دام می پردازیم.

دوربین مداربسته اسپید دام چیست؟

دوربین های مداربسته گردان با نام های دیگری همچون PTZ  مخفف Pan Tilt Zoom، دوربین های چرخشی، اسپید دام ، Fast Dome، دوربین های مدار بسته روباتیک شناخته می شوند. عبارت PTZ به قابلیت و نحوه حرکت لنز دوربین در جهات مختلف و امکان زوم آن اشاره دارد.

اسپید دام یکی از انواع دوربین مدار بسته به شمار می رود که دارای  قابلیت تنظیم زوم و نیز کنترل مستقیم است. در اسپیددام های هایک ویژن  امکان کنترل و برنامه ریزی تصویربرداری چه به صورت خودکار توسط نرم افزارهای به خصوص ارائه شده روی تلفن همراه یا نرم افزارهای کامپیوتری یا به صورت دستی توسط اپراتور مخصوص وجود دارد.

دوربین مداربسته گردان می توانند IR (دید در شب) داشته باشند یا بدون IR باشند

شکل و محل نصب اسپید دام

دوربین های اسپیدام  اکثرا در ارتفاع 3 متری و روی سقف نصب می شود. گنبدی شکل و دارای بدنه فلزی است و روی پایه ای نصب می شود. اطراف لنز دوربین برای جلوگیری از ضربات احتمالی کاوری طلقی وجود دارد . لنز به کار گرفته شده در آن می تواند از نوع ثابت Fixed  (پوشش دهی یک فضا مشخص) ،وریفوکال Varifocal  (با توجه به متغیر بودن لنز امکان کم و زیاد کردن فضا پوشش دهی) و یا موتورایز Motorize (قابلیت زوم و تمرکز و مدیریت از طریق نرم افزار) باشد.

بهتر است از اسپیددام  در محیط هایی مانند ورودی سفارت ها،بیمارستان ها، اتوبان ها،فرودگاه و خیابان ها و …… به کار گرفته شود چرا که در غیر این صورت نیاز به تعداد زیادی دوربین با لنز ثابت خواهد بود که منجر به هزینه بالا و نداشتن تصاویر نقاط کور خواهد می شود.

دوربین مداربسته گردان

مزایا دوربین مداربسته اسپیددام

  • دوربین های اسپیدام از انواع دوربین‌های مداربسته‌اند که دارای قابلیت کنترل مستقیم و تنظیم زوم هستند.
  • دوربین مداربسته اسپیدام  دارای حافظه داخلی است و می‌تواند تصاویر مربوط به چندین نقطه مختلف را در خود ثبت کند.
  • به دلیل هوشمند بودن فوکوس دوربین‌های مداربسته اسپیدام ، به سرعت می‌توانند تاری ایجادشده در اثر جابه‌جایی بین نقاط را از بین ببرند.
  • دوربین مداربسته اسپیدام قابلیت کنترل از راه دور را دارند، یعنی می‌توان برای یک هفته آن برنامه دقیقی تنظیم نمود تا در روزهای هفته در ساعات از پیش تعیین‌شده انجام شود.
  • بعضی از این دوربین‌ های مداربسته اسپیدام دارای قابلیت دید در شب یا IR هستند.
  • دوربین‌های اسپید دام شما را قادر می‌سازد از هر موقعیت مکانی که در آن هستید، از طریق تلفن همراه و اینترنت منزل و یا محل کار خود را کنترل کنید.
  • در دوربین اسپید دام تحت شبکه با اضافه کردن کارت حافظه میکرو اس دی در صورت قطع ارتباط دوربین مداربسته با دستگاه ضبط یا سرور تصاویر ضبط  میشود تا وقفه ای در تصویربرداری ایجاد نشود.

معایب دوربین مداربسته اسپیددام

  • در لحظه تنها یک فضا را پوشش می دهد.
  • ساختار پیچیده اسپید دام ها هزینه بالاتر و احتمال خرابی بیشتری را به همراه دارد.
  • در مدلهایی که قابلیت IR وجود دارد برد دید در شب پایین می اید و نیازمند نور مناسب در فضا برای تصویربرداری هستیم.

دوربین های اسپیددام آنالوگ و تحت شبکه IP :

دوربین اسپیددام ازنظر نوع سیگنال خروجی به دو دسته آنالوگ و آی پی تقسیم می‌شود:

دوربین های مداربسته گردان آنالوگ دارای حداقل درگاه شامل درگاه تصویر(توسط کابل کواکسیال) ، درگاه برق و درگاه جهت انتقال فرامین حرکتی و کنترلر می باشد که برای هر یک از آن ها باید کابلی کشیده شود.

دوربین های مداربسته گردان تحت شبکه در صورتی که از تکنولوژی  POEپشتیبانی کنند تنها کافی است یک کابل شبکه به دستگاه ضبط کننده تحت شبکه  NVR   نصب گردد و تمامی ورودی ها و خروجی مانند کنترل کننده ی حرکتی ، تصویر ، تغذیه ، آلارم و … از طریق همان کابل شبکه رد و بدل خواهد شد .

تکنولوژی  POEیک فناوری جدید است که به کابل شبکه  اجازه می دهد تا علاوه بر انتقال داده، انرژی الکتریکی را نیز انتقال دهد.

کاربرد دوربین مداربسته اسپیددام

  1. این دوربین‌ها برای نظارت بر محیط‌های وسیع مانند سوله‌ها و کارخانه‌ها، چهارراه‌ها و میدان‌ها به کار برده می‌شوند.
  2. این دوربین‌ها به دلیل اینکه فقط یک‌جهت در هر لحظه را پوشش می‌دهند برای پوشش امنیتی در تمام جهات مناسب نیستند.

مشخصه های اصلی دوربین مداربسته اسپیددام چه چیزهای هستند؟

از مشخصات اصلی دوربین اسپیددام قابلیت چرخش آن و زوم اپتیکال است که باعث حرفه ای شدن این دوربین ها شده است.

  • قابلیت چرخش اسپیددام: زاویه چرخش اسپید دام به صورت افقی و عمودی می باشد. این دوربین از نظر چرخش زاویه افقی، محدودیتی ندارد. از نظر عمودی نیز بیش از 90 درجه می چرخد. در کل زاویه چرخش اسپید دام طوری است که نسبت به سایر دوربین ها بیشترین منطقه را پوشش می دهد.

  • قابلیت زوم اپتیکال : قابلیت زوم اپتیکال اسپیددام کمک می کند تا در هنگام زوم کردن بر روی تصاویر کیفیت تصاویر حفظ شود. قابلیت اپتیکال اسپید دام باعث می شود تصاویر تا چند کیلومتری به خوبی قابل تشخیص باشند.