یکی از اصلی ترین و مهم ترین اجزای تشکیل دهنده ی سیستم های مداربسته که نقش مهمی بر کیفیت تصاویر داردکابل دوربین مداربسته است. درصورتی که شما کابل دوربین مداربسته را به درستی انتخاب نکنید، ممکن است که در مراحل پروژه دچار مشکل شوید،که ما دراینجا قصد داریم شما را با انواع کابل های دوربین مداربسته آشنا کنیم .

انواع کابل دوربین مداربسته هایک ویژن

 

درسیستم های دوربین مداربسته برای اتصال دوربین ها و دستگاه ضبط و مانیتور به تجهیزاتی نیاز داریم که مهم ترین آن ها کابل است. درواقع، کابل یک رابط برای انتقال صوت و تصویر از دوربین به دستگاه و مانیتور است. کابل شامل مجموعه ای سیم است که علاوه بر انتقال صدا و تصویر برق سیستم نظارتی را نیز تامین می کند. در اینجا با انواع کابل آشنا می شویم.

کابل دوربین مداربسته

1.کابل شبکه :  

در دوربین های مدار بسته تحت شبکه از کابل های شبکه استفاده می شود که معمولا کابل های رایج مورد استفاده CAT6 و CAT5 هستند.

2.کابل کواکسیال :

درسیستم های مداربسته آنالوگ کابلی که از دوربین مداربسته به دستگاه DVRمتصل می گردد، کابل کواکسیال نام دارد ، این کابل سیگنال های دیتا را از دوربین مداربسته به دستگاه DVR برای پردازش تصویر و نمایش تصاویر برروی نمایشگر ها ارسال می کند. 

انوع کابل کواکسیال 

برای استفاده از دوربین آنالوگ از کابل کواکسیال استفاده می شود که این کابل به چند دسته زیر تقسیم می شود :

کابل دوربین مداربسته
کابل دوربین مداربسته
کابل دوربین مداربسته

کابل کواکسیالRG59 :

کابل های کواکسیال RG59 که از مغزی مفتولی و شیلد تشکیل شده اند در متراژ های نسبتا کمتری قابل استفاده بوده و مناسب ترین متراژ حداکثر کابل کشی تا ۳۰۰متر به صورت مستقیم می باشد. در صورت استفاده بیش از این متراژ عموما با افت سیگنال در انتقال تصاویر از دوربین های مدار بسته به دستگاه DVR مواجه شده که باعث ایجاد نویز و افت کیفیت تصاویر دوربین های مدار بسته خواهد گردید.

کابل کواکسیال RG58

کابل های کواکسیال RG58 که از مغزی چند رشته و شیلد تشکیل شده، کارکرد مشابهی با کابل های کواکسیال RG59 داشته و فقط به علت چند رشته بودن مغزی کابل دارای قابلیت انعطاف پذیری بیشتری بوده و اغلب برای  نصب دوربین مدار بسته در کابین آسانسورها که همواره در حرکتند کاربرد دارد زیرا اگر در این موارد از کابل های RG59 که دارای مغزی مفتولی است استفاده گردد ممکن است که مرور زمان و حرکت کابل رها شده ای که برای حرکت همزمان با کابین آسانسور کشیده شده، دچار قطعی کابل و شکست مغزی کواکسیال گردد.

کابل کواکسیالRG6

کابل های کواکسیال RG6 برای مسافت های تا ۵۰۰متر ساخته شده و بدون هیچ مشکل و افت سیگنالی می تواند انتقال سیگنال از دوربین مدار بسته تا دستگاه DVR را انجام دهد در واقع برای مسافت های بالای ۳۰۰متر مطلوبتر آن است که از کابل های کواکسیال RG6 در پروژه ها استفاده گردد.

کابل کواکسیالRG11

 کابل های کواکسیال  RG11 از کابل های ذکر شده قوی تر بوده و برای متراژ هایی مابین ۸۰۰ تا ۹۰۰ متر مناسب بوده و می تواند تصاویر دوربین مدار بسته را تا این فواصل بدون افت ارسال نماید استفاده از این کابل ها عموما در کارخانه ها و یا سوله های بزرگ رایج می باشد.

 

3.کابل BNC

کابل BNC یک کابل پیش ساخته برای اتصالات دوربین مداربسته در فواصل نزدیک به هم می باشد. این کابل با توجه به نوع اتصال دارای انواع مختلفی است که کار نصب را بسیار آسان پیش میبرد. از مهمترین انواع کابل بی ان سی کابل ترکیبی تصویر و برق است که کاربرد راحت آن باعث شده کاربران تمایل بیشتری به استفاده از این نوع کابل داشته باشند. از این کابل میتوان به عنوان رابط نر دوطرفه نیز استفاده کرد.

 

4.کابل HDML

این کابل یک کابل چند رسانه ای است و تکنولوژی ساخت آن به گونه ای است که قابلیت انتقال همزمان صدا و تصویر را دارد. بالا بودن کیفیت این کابل از ویژگی هایی است که موجب کاربرد گسترده آن در سیستم های نظارتی شده است. در انتخاب این کابل باید به نوع خروجی و ورودی مانیتور و دستگاه ضبط توجه نمود.

تطبیق کیفیت ورودی و خروجی سیستم مدار بسته در انتخاب این نوع کابل بسیار اهمیت دارد. کابل های HDMI از نظر قدرت انتقال این نوع کابل و کیفیت آن به طول کابل و ضخامت آن بستگی دارد. طول 5 متر مناسب ترین میزان فاصله برای این نوع از کابل است. در صورت فاصله بیشتر استفاده از تقویت کننده توصیه می شود.

از چه نوع کابلی در نصب سیستم دوربین مداربسته استفاده کنیم؟

در دوربین های آنالوگ برای انتقال اطلاعات از کابل کواکسیال استفاده می شود. این کابل سیگنال های آنالوگ را به دستگاه ضبط منتقل می کند. در سیستم های نظارتی تحت شبکه از کابل شبکه جهت اتصال به وب و دستگاه استفاده میشود. کابل های شبکه متناسب با تکنولوژی دوربین های مداربسته تحت شبکه تولید شده اند.

 

چه کابلی برای دوربین‌های HD مثل (AHD, TVI, CVI) مناسب است؟

دوربین های مدار‌‌بسته HD از قبیل دوربین های مدار بسته AHD و TVI مانند دوربین های مدار بسته آنالوگ در فرکانس پائین نیز کار می‌کنند. بنابراین شما باید برای نصب دوربین های مدار‌بسته HD، ازکابل‌های RG59 یا RG6 با مغز مسی و روکش 95درصد شیلددار مس استفاده کنید.