شاید گاها برایتان پیش آمده باشد که به خواهید تصاویر و فیلم ضبط شده را با کیفیت بالا مشاهده کنید. برای بالابردن کیفیت فیلم دوربین مداربسته چند راه کار وجود دارد که در ادامه به توضیح بیشتر آن می پردازیم.

چند روش برای بالا بردن کیفیت تصویر دوربین مداربسته

در این بخش به 6 قابلیت دوربین مداربسته که تاثیر فوق العاده ای بر روی  کیفیت تصاویر دارد را شرح می دهیم:

1.رزولوشن تصویر دوربین مداربسته

واحد اندازهگیری رزلوشن مگاپیکسل است. هرچه رزلوشن دوربین بالا باشد وضوح تصویر و کیفیت فیلم بالاتر خواهد رفت. البته شما باید بدانید که چه دوربینی با چه رزلوشنی را در کجا قرار دهید. به عنوان مثال برای فضای بیرون باید از دوربین با کیفیت بالا جهت خواندن پلاک دوربین استفاده کرد. در حالی که برای یک اتاق 3*3 اصلا نیاز به دوربین با کیفیت بسیار بالا نیست.

همچنین باید در هنگام خرید دقت کنید که کیفیت وضوح تصویر با میزان کیفیتی که دستگاه ضبط پشتیبانی می کند همخوانی داشته باشد. به عنوان مثال اگر دستگاه dvr تا 3 مگاپیکسل را پشتیبانی می کند. اما شما دوربین 5 مگاپیکسلی خریداری کرده باشید. در نهایت نمایشگر تصویر 3 مگاپیکسلی را نشان خواهد داد.

2.لنز دوربین مداربسته :

 یکی از عوامل تاثیر گذار بر کیفیت فیلم دوربین مداربسته لنز آن است . لنز دوربین مداربسته نقش مهمی در ارائه تصویر با کیفیت بالا دارد. لنز ها به دو دسته تقیسیم میشوند :

  • لنز ثابت : لنز ثابت همیشه فاصله ی کانونی ثابتی دارد . این یعنی این که پس از نصب ،زاویه دید دوربین ثابت است و نمی توان آن را تغییر داد.
  • لنز وریفوکال متغیر (Vari-focal): لنزهای وریفوکال امکان تغییر فاصله کانونی به صورت دستی، آن هم در یک بازه مشخصی را دارند. لنز وریفوکال دارای زوم اپتیکال می باشند.

3.نرخ فریم ریت : 

یکی دیگر از عواملی که بر بالا بردن کیفیت فیلم دوربین مداربسته تاثیر می گذارد فریم ریت است. نرخ فریم بیانگر تعداد تصاویر یا فریم های دوربین مداربسته در هر ثانیه که با FPS نشان می دهند. 15 FPS معمولا کیفیت بسیار پایینی دارد. بنابراین بهتر است نرخ فریم دوربین مداربسته بین 25-30 فریم در ثانیه باشد. نرخ فریم هر دوربین در کاتالوگ محصول آمده است.

4. قابلیت WDR دوربین مداربسته :

معمولا دوربین مداربسته در مقابل درب وردی نصب می شود و چهره افرادی که وار محیط داخلی می شوند قابل شناسایی نمی باشد. در واقع اختلال شدید نور بین محیط داخلی و بیرونی باعث بروز این اتفاق می شوند .

به همین دلیل بسیاری از کمپانی های سازنده دوربین مداربسته همچون هایک ویژن تکنولوژی WDR را به دوربین مداربسته اضافه کرده اند. قابلیت WDR دوربین مداربسته اختلاف نور موجود در تصویر را جبران می کند و تصویر شفافی را به شما اریه می دهد.

 

برای آشنایی بیشتر با این قابلیت می توانید مقاله ” WDR چیست ” را بخوانید.

5.قابلیت Super Low Illustration دوربین مداربسته :

دوربین مداربسته ای که دارای قابلیت Super Low Illustration باشد به حداقل نور برای تشکیل تصویر نیاز دارند. از قابلیت فوق در مکان¬هایی می توان استفاده کرد که امکان استفاده از دوربین مداربسته دید در شب وجود نداشته باشد.

6.قابلیت DIS دوربین مداربسته :

گاهی دوربین مداربسته در محلی نصب شده است که در معرض باد، طوفان یا سایر عواملی است که باعث لرزش آن می شود. در نتیجه لرزش به وجود آمده باعث پرش تصاویر خواهد شد. از این رو تکنولوژی DIS باعث می شود تصاویر به هنگام لرزش نیز کیفیت مطلوبی را داشته باشند. از این رو موجب بالا بردن کیفیت دوربین مداربسته می شود.

بهترین نرم افزار برای بالا بردن کیفیت فیلم دوربین مداربسته

گاهی ممکن است با وجود انتخاب دوربینی با قدرت سخت افزاری بسیار مطلوب، باز هم کیفیت تصویر مورد دلخواه شما را ارایه ندهد. یا دوربینی که تهیه کرده اید ممکن است دارای کیفیت بسیار پایینی باشد. از این رو می توانید از نرم افزارهای موجود برای بهبود تصاویر ضبط شده استفاده کنید.

نرم افزار پردازش تصویر دوربین مداربسته Video Cleaner

Video Cleaner نرم‌ افزار بهبود تصاویر دوربین‌ های مداربسته است. این نرم افزارمی‌‌توانید تصاویر ضبط شده توسط دوربین مداربسته را تجزیه و تحلیل کند. این نرم افزار بیشتر در زمینه شفاف سازی تصاویر مبهم و همچنین یافتن سرنخ‌ های مرتبط با جرایم، کاربرد بسیاری دارد.

ویژگی های نرم‌افزار VideoCleaner:

  • پردازش پروژه هایی که حاوی شواهد و مدارک است
  • ارائه ابزارهایی پیشرفته برای شفاف سازی تصاویر مبهم
  • امکان پاکسازی تصویر یا هرآنچه که پلاک خودرو را پوشانیده است
  • ارائه دستورالعمل‌هایی برای استفاده از ابزارها و قابلیت‌های پیچیده نرم‌افزار
دانلود نرم افزار

برای خواندن پلاک خودرو به مقاله نحوه عملکرد دوربین پلاک خوان بروید .

چه عواملی باعث به وجود آوردن اختلال در دوربین مداربسته می شود ؟

  • رزولوشن مانیتوری که جهت مشاده تصاویر از آن استفاده می کنید دارای رزولوشن پایینی باشد.
  • احتمال دارد لنز دوربین مداربسته کثیف باشد.
  • امکان زوم دوربین وجود نداشته باشد.
  • طول کابلی مورد استفاده، بلند است.
  • چنانچه از دوربین مداربسته بی سیم استفاده می کنید این امکان وجود دارد که سیگنال Wifi ضعیف باشد.
  • تصویر دوربین مداربسته دارای رزولوشن پایینی است.
    در صورتی که عوامل گفته شده باعث افت کیفیت دوربین نشده باشد. بهتر است قبل از خرید با یکسری از تکنولوژی های دوربین مداربسته آشنا شوید که می توانند در بالا بردن کیفیت دوربین مداربسته تاثیر بسیاری داشته باشند.