زوم یا بزرگنمایی تصویر دوربین مداربسته به دو نوع اپتیکال (Optical Zoom) و دیجیتالDigital Zoomتقسیم می شود. بزرگنمایی اپتیکال از طریق تغییر فاصله کانونی لنز دوربین مداربسته انجام می شود. هر چقدر فاصله کانونی بیشتر باشد میزان بزرگ نمایی بیشتر و تصاویر بزرگتر نمایش داده می شوند. درادامه در مورد زوم اپتیکال و زوم دیجیتال و تفاوت این دو نوع زوم صحبت خواهیم کرد .

زوم اپتیکال  (Optical Zoom) 

زوم اپتیکال به نوعی بزرگ نمایی گفته می شود که از طریق تغییر در فاصله کانونی لنز دوربین مدار بسته ایجاد می شود.  دوربین های مدار بسته ای که زوم اپتیکال دارند می توانند به شما این امکان را بدهند که جزئیات بیشتری را در تصویر مشاهده کنید. البته باید به این نکته توجه داشت که با وجود مشاهده دقیق جزئیات ، کیفیت تصویر کاهش پیدا نمی کند و این مورد یکی از مهم ترین ویژگی های دوربین مداربسته با زوم اپتیکال است.

زوم اپتیکال در واقع با چرخاندن لنز های دوربین می تواند تصاویر را برای شما ثبت کند. زمانی که شما زوم اپتیکال یک دوربین مدار بسته را5X  معرفی می کنید یعنی دوربین مدار بسته می تواند ۵ برابر میزان واقعی برای شما بزرگ نمایی را نشان دهد یا به اصطلاح ۵ برابر تصویر واقعی قدرت زوم دارد. یکی از نکاتی که حتما باید به آن توجه داشته باشید سخت افزاری بودن زوم اپتیکال است، این بدین معنی است که زوم اپتیکال، در درون دوربین های مدار بسته وجود دارد.

زوم دیجیتال(ِDigital Zoom)

زوم دیجیتال همانند زوم اپتیکال جهت بزرگنمایی شی مورد نظر در دامنه دید به کار می رود. اما زوم دیجیتال به هیچ ادوات جانبی به جز نرم افزار نیاز ندارد. در این شیوه همان بخشی را که می خواهیم می بریم و عملیات زوم کردن با بزرگتر شدن اندازه تصویر صورت می گیرد. مهمترین عامل در زوم دیجیتال تعداد پیکسل هایی است که از سوژه گرفته شده است.
پایه و اساس زوم دیجیتال، برنامه نویسی و دیجیتال است. به همین دلیل با افزایش زوم کیفیت تصویر کاهش می یابد.

تفاوت زوم اپتیکال و دیجیتال چیست ؟

  • زوم دیجیتال بر اساس نرم افزار کار می کند اما زوم اپتیکال سخت افزاری و زوم واقعی است. در زوم اپتیکال از طریق اهرم یا ادوات تعبیه شده در دوربین می توان فاصله کانونی را کم و زیاد کرد. اما زوم دیجیتال یعنی زوم کردن روی مرکز سوژه از طریق نرم افزار.

  • به زبان ساده تر کارکرد زوم دیجیتال مشابه نرم افزار فتوشاپ است. اگر داخل فتوشاپ بر روی یک عکس زوم کنید خواهید دید که کیفیت عکس به شدت کاهش می یابد. در حالی که در زوم اپتیکال ما شاهد کاهش کیفیت نخواهیم بود.

  • کاربران گاهی برای بزرگنمایی تصاویر از پیش ذخیره شده در دوربین مداربسته از زوم دیجیتال استفاده می کنند. این در حالی است که زوم اپتیکال دوربین مداربسته فقط برای تصاویر لایو می باشد که می توانید روی سوژه مورد نظر زوم کنید.

  • برای بزرگنمایی تصاویر از پیش ذخیره شده در بازپخش دوربین مداربسته از زوم دیجیتال استفاده می شود. در حالی که از زوم اپتیکال دوربین مداربسته فقط برای تصاویر لایو و تعقیب بر روی سوژه مورد نظر خود استفاده می شود

 

با توجه به کاهش رزولوشن تصویر، زوم دیجیتال تنها جنبه ای تبلیغاتی دارد و کاربردی به عنوان بزرگنمایی برای شما نخواهد داشت.

چه دوربین های داری لنز زوم هستند ؟

به طور کلی دو دسته از دوربین های مداربسته داری لنز دوربین هستند . دسته اول و پرکاربرد دوربین مداربسته گردان یا اسپیدام هستند . این دوربین ها در کنار ایجاد قابلیت زوم امکان چرخش دوربین را در جهات مختلف را فراهم می کند. از طریق تلفیق این دو نوع قابلیت میتوان یک امکان نظارتی بسیار دقیق را برای یک محیط بسیار بزرگ (مانند یک سوله بزرگ) ایجاد کرد.( برای اطلاعات بشتر مقاله دوربین گردان یا اسپیدام را مطالعه کنید )

دسته دوم از دوربین های که داری زوم اپتیکال اند دوربین هایی هستند که به اصلاح با انها دوربین زوم می گویند. این دوربین ها با توجه به کارایی بسیار پایین تقریبا از رده خارج شده اند. دوربین های زوم تنها امکان زوم کردن در یک جهت را فراهم می کنند و با توجه به کارا نبودن این قابلیت استفاده از آنها معمولا کمک زیادی به کاربر نمی کند.