کارشناسان فروش دوربین مداربسته، هر روز با مشتریانی برخورد می کنند که سوالاتی را در رابطه با رزولوشن و وضوح تصویر در دوربین مداربسته مطرح می کنند. از این رو ما در این مطلب قصد داریم دانستنی های کاربردی و مفیدی را در مورد رزولوشن تصویر دوربین مداربسته و محاسبه آن با شما به اشتراک بگذاریم. پیش از بررسی مفهوم رزولوشن تصویر در دوربین های مدار بسته باید ابتدا به تعریف عمومی از رزولوشن بپردازیم.

رزولویشن تصویر دوربین مداربسته چیست ؟

تعاریف گوناگونی برای رزولوشن تصویر دوربین مداربسته بیان شده است، رزولوشن روشی برای اندازه گیری اندازه تصویر در دوربین مداربسته است. تصاویر با ابعاد کوچک تر، رزولوشن کمتر و تصاویر با ابعاد بزرگ تر، رزولوشن بیشتر یا کیفیت بیشتری دارند. مفهوم رزولوشن به همین سادگی می باشد، هر چه اندازه ( ابعاد تصویر ) و کیفیت تصویر ثبت شده بیشتر باشد، رزولوشن آن بیشتر خواهد بود.

اندازه گیری رزولوشن تصویر دوربین مدار بسته در تکنولوژی های مختلف متفاوت خواهند بود.، رزولوشن در دوربین های مداربسته آنالوگ، با شاخص TV Line و رزولوشن در دوربین های تکنولوژی های جدید تر، با شاخص پیکسل شناخته می شود.

رزولوشن تصویر در دوربین مداربسته آنالوگ

وقتی دفترچه مشخصات دوربین مدار بسته را مطالعه می کنیم، دو سری از اعداد را می بینیم که مشخصات سنسور دوربین مداربسته را نشان می دهند. یکی از این اعداد تعداد پیکسل های سنسور را نشان می دهد (مثل 768H*494V). عدد دیگر رزولوشن افقی دوربین یا همان TVL را نشان می دهد.

تعداد پیکسل ها = 768 (افقی) * 494 (عمودی) = 540TVL

اعداد اول تعداد واقعی پیکسل های قابل ذخیره توسط سنسور را نشان می دهد. عدد دوم نسبت اندازه تصویر را بر اساس استاندارد NTSC که برای سیگنال های آنالوگ تعریف شده، بیان می کند. همانطور که می بینید این دو عدد با هم متفاوت هستند ولی محاسبات ریاضی وجود دارد که این دو عدد را به هم مرتبط می کند و ما به علت پیچیدگی از پرداختن به آن اجتناب می کنیم.

سیگنال های دوربین مداربسته آنالوگ، دارای پیکسل های مربعی نیستند و به صورت زیر بیان می شوند: نسبت اندازه تصویر ذخیره شده و نسبت اندازه تصویر نمایش داده شده. در ادامه به توضیح این دو می پردازیم.

  • فضای مورد نیاز برای ذخیره سازی تصویر

اندازه تصویر ذخیره شده، سایز دیجیتالی تصویری است که در دستگاه دیجیتال ذخیره می شود. برای مثال بالاترین رزولوشن ذخیره شده در سیستم های آنالوگ برابر با ۴۸۰*۷۲۰ است

  • نسبت اندازه تصویر آنالوگ در نمایشگر

نسبت اندازه تصویر در نمایشگر، در استاندارد NTSC  برابر مقدار ۴:۳ است باشد. در حال حاضر نیز، استاندارد های جدید برای نمایشگر با کیفیت HD وجود دارد که نسبت اندازه تصویر آن ها ۱۶:۹ است. در این صورت رزولوشن تصویر دوربین مداربسته بیشتر می شود. تکنولوژی های جدید دوربین مداربسته، باعث افزایش رزولوشن، فضای ذخیره و نمایش تصویر دوربین مداربسته شده اند.

رزولوشن تصویر دوربین مدار بسته تحت شبکه یا IP

دوربین های مداربسته IP با رزولوشن استاندارد، شامل رزولوشن full D1 با اندازه ۴۸۰*۷۲۰ می باشند. این دوربین های مداربسته قابلیت ثبت ۳۰ فریم در ثانیه را دارند. معمولا این دوربین ها برای رزولوشن و نرخ فریم پایین تر نیز تنظیم می شوند تا انتقال تصویر با پهنای باند کم تر انجام شود و ذخیره تصویر، به آسانی و با فضای کتری انجام شود و به هارد یا فضای ذخیره سازی کمتری نیاز باشد اما به صورت کلی، اغلب افراد رزولوشن تصویر دوربین مدار بسته را در بالاترین حالت ممکن قرار می دهند تا تصاویر با کیفیت بسیار بالایی ذخیره شوند اما می بایست توجه داشت که این حجم از پهنای باند، بستر شبکه را مشغول، فرآیند انتقال تصویر بسته به سرعت آپلود و دانلود اینترنت، انتخاب تصویر Mainstream و  Substream، کندتر انجام می شود و فضای ذخیره سازی بیشتری در هارد اشغال می شود.

دوربین های مداربسته، می توانند تصاویری با رزولوشن بالا را ثبت کنند. تکنولوژی HD رزولوشن های مختلفی را شامل می شود که می توان به ۱MP، ۲MP، ۳MP، ۴MP، ۵MP، ۶MP و ۸MP اشاره کرد، اگر دوربین تحت شبکه باشد، تصاویر با فریم ریتی ارائه می شوند که دوربین پشتیبانی می کند و با با فریم ریتی در دستگاه ذخیره ساز نمایش و یا ضبط می شود که دوربین و دستگاه پشتیبانی می کنند. اگر هم دوربین مورد نظر یک دوربین در بستر کواکسیال با کیفیت HD باشد نیز تصاویر با فریم ریتی نمایش یا ذخیره می شوند که دستگاه ذخیره ساز پشتیبانی می کند. باید توجه داشت که رزولوشن تصویر دوربین مدار بسته با توجه به قابلیت های دوربین و دستگاه ذخیره ساز، قابل ارائه است.

جدول محاسبه رزولوشن تصویر دوربین مدار بسته

در جدول زیر محاسبه رزولوشن های مختلف نشان داده شده است :

رزولوشن تصویر دوربین مداربسته

انواع رزولوشن تصویر دوربین مداربسته

1.رزولوشن VGA :

به طور کلی رزولوشن VGA در زمره استاندارد های انواع رزولوشن قرار نمی گیرد اما به صورت عرفی در بحث رزولوشن در سیستم های مداربسته مورد استفاده قرار می گیرد و ممکن است از آن برای کیفیت دوربین مورد استفاده قرار گیرد. رزولوشن VGA معمولا بیانگر مقادیر 480*640 است. و مربوط به دوربین های شبکه با کیفیت تصویر پایین است. این کیفیت تصویر حتی از دوربین های 700 تیوی لاینی نیز کمتر است.

2.رزولوشن WD1 یا H960:

یک استاندارد جدیدتر برای رقابت با دوربین مداربسته شبکه هایک ویژن است. WD1 بالاترین رزولوشن تصویر در دوربین های مدار بسته آنالوگ است. چنانچه به کیفیت ضبط بالاتری از WD1 نیاز دارید توصیه می شود از سیستم های مداربسته تحت شبکه یا دیجیتال استفاده کنید.

3.رزولوشن 1 مگا پیکسل ( 720p) :

High Defenition و یا به اختصار HD به معنی کیفیت بالا می باشد.رزولوشن ۷۲۰*۱۲۸۰ پیکسل را HD و یا 720p می نامند. این رزولوشن تقریبا برابر با 1 مگاپیکسل است. رزولوشن 1 مگاپیکسل کم ترین رزولوشنی است که یک دوربین تحت شبکه (IP) می تواند داشته باشد.

4.رزولوشن 2 مگا پیکسل ( 1080p) :

هر نوع دوربینی که دارای رزولوشنی بیش از یک میلیون پیکسل باشد، یک دوربین مگاپیکسل محسوب می گردد. Full HD بیانگر رزولوشن ۱۰۸۰x۱۹۲۰ پیکسل می باشد و از نظر مگاپیکسلی نیز معادل با 2 مگاپیکسل است

5.رزولوشن 3 مگا پیکسل :

رزولوشن سه مگا پیکسل برابر با ۲۰۴۸*۱۵۳۶ پیکسل می باشد. دوربین هایی با رزولوشن 3 مگاپیکسل می توانند تصاویر با کیفیت بسیار مناسب به نمایش بگذارند. همچنین امکان مشاهده جزئیات دقیق در زوم های بالا در تصاویر نیز میسر است.

6.رزولوشن 5 مگا پیکسل :

رزولوشن پنج مگا پیکسل برابر با ۲۵۳۶*۱۹۲۰ پیکسل است. دوربین هایی با رزولوشن 5 مگاپیکسل می توانند تصاویر با کیفیت بسیار بالایی به نمایش بگذارند. همانطور که در مبحث فریم در دوربین هایک ویژن نیز گفتیم زمانی که رزولوشن تصویر افزایش می یابد، دوربین به زمان بیشتری برای تجزیه و تحلیل تصویر نیاز دارد. به همین دلیل گاهی به علت محدودیت قدرت پردازش در دوربین با افزایش رزولوشن مجبور می شوند تعداد فریم ها را کاهش دهند. این قضیه منجر به افزایش قیمت دوربین مداربسته می گردد.

7.رزولوشن ۴k یا هشت مگا پیکسل :

رزولوشن ۴K برابر با ۳۸۴۰*۲۱۶۰ پیکسل می باشد. اخیرا دوربین هایی با این حد از کیفیت تصویر به بازار آمده اند کیفیت تصویر 4k در واقع برابر با 8 مگاپیکسل است. برای مشاهده تصاویر با رزولوشن 4k می بایست هم دستگاه ضبط و هم نمایشگرهای مورد استفاده نیز 4k باشند.

چه رزولوشنی برای سیستم مداربسته من مناسب است؟

هرچه تفکیک پذیری یا رزولوشن تصویر بالاتر باشد کیفیت تصویر هم بهتر است اما با این حال این مورد، مسائل دیگری را نیز در پی خواهد داشت که مهم ترین آن بالا رفتن هزینه سیستم شما خواهد بود. برای انتخاب صحیح بهتر است با توجه به کاربری و نیاز امنیتی و نظارتی خود اقدام به خرید سیستم مداربسته کنید.

  • رزولوشن تصویر در سیستم مداربسته هایک ویژن به فاکتورهای های متفاوتی بستگی دارد.
  • یک سیستم مداربسته دارای اجزای مختلفی است که هر کدام می تواند بر روی تصویر نهایی قابل مشاهده اثر گذار باشند.
  • چنانچه کیفیت ضبط و پخش هر یک از بخش های یک سیستم با هم مطابقت نداشته باشند تصویر خروجی شده ضبط شده و در نهایت نمایش داده شده با رزولوشنی کمتر از مقدار پیشبینی شده پخش خواهد شد.