بیش از 40 سال از ورود سیستم های نظارت تصویری آنالوگ به بازار می گذرد. در سال های اخیر تحولات بزرگی در تکنولوژی این محصولات رخ داده است. ورژن های جدیدی از این تکنولوژی توسط شرکت های مختلف ابداع شده است. اما محبوب ترین آنها تکنولوژی HD-TVI است که توسط شرکت هایک ویژن ابداع شده است.

دوربین توربو HD چیست؟

سیستم های آنالوگ قدیمی محدودیت های زیادی داشتند و بیشترین رزولوشن تصویری که ارائه می دادند تنها نیم مگاپیکسل بود. از طرفی با وجود اینکه دوربین های تحت شبکه ضعف دوربین های آنالوگ را جبران می کردند اما از قیمت بالایی برخوردار بودند و هزینه های زیادی را به کاربر تحمیل می کردند. از این رو شرکت های تولید کننده دوربین مداربسته فناوری های جدیدی را بر پایه سیستم آنالوگ ارائه دادند. از جمله شرکت هایک ویژن که در زمره بزرگترین شرکت های تولید کننده دوربین های مداربسته قرار دارد. تکنولوژی ای که شرکت هایک ویژن به بازار ارائه نمود، تکنولوژی HD-TVI بود و محصولاتی که بر پایه  این فناوری تولید می شوند توربو HD نامیده می شوند. همانطور که گفتیم ورود این محصولات تحول بزرگی در بازار دوربین مداربسته ایجاد کرد، زیرا برای مثال تا قبل از این رزولوشن دوربین های آنالوگ حداکثر نیم مگاپیکسل بود اما دوبین های آنالوگ HD جدید دارای رزولوشنی تا 8 مگاپیکسل نیز هستند.

سال

2017

سال

2016

در 4 دهه

گذشته

  • ارائه دوربین های 8 مگاپیکسلی
  • معرفی به عنوان بزرگترین تولید کننده دوربین مداربسته در جهان
  • ارائه NVRهای DEEP IN VIEW
  • ارائه راهکار TURBO HD 3
  • ارائه دوربین های 5 مگاپیکسلی به بازار
  • استفاده از کدک های H.264 و H.265 برای فشرده سازی تصاویر
  • پشتیبانی از سایر برندها با تکنولوژی های متفاوت از جمله HDCVI، AHD، IPC و …
  • ارائه راهکار POC
  • تصاویر از سیاه و سفید به تصاویر رنگی
  • رزولوشن تصویر از نیم به 2 مگاپیکسل
  • فشرده سازی تصاویر از MJPEG به H.264

نقاط قوت دوربین‌های توربو HD

تصاویر 4K ULTRA HD

با ورود نسل جدید دوربین های توربو HD به بازار تحول بزرگی در سیستم های امنیتی نظارتی بوجود آمد. ارائه تصاویری واضح و شفاف توسط این سیستم ها تا حدود زیادی نیاز کاربران را برطرف نمود. در حالی که تا قبل از این بیشتر دوربین های آنالوگ تنها رزولوشن هایی تا 2 مگاپیکسل را ارائه می کردند. امروزه دوربین های آنالوگ HD با تکنولوژی HD-TV می توانند تصاویری با رزولوشن 8 مگاپیکسل نیز ارائه دهند.

دوربین توربو اچ دی هایک ویژن

فشرده سازی H.265+

تصاویر برای ارسال و انتقال در سیستم مداربسته نیاز دارند تا حجمشان کاهش یابد به همین دلیل بسیاری از سیستم های مداربسته از فرمت های فشرده سازی تصاویر مانند H.264، H.264+ و H.265 برای کاهش حجم تصاویر مداربسته استفاده می کنند. شرکت هایک ویژن پس از سه سال تحقیق توانست ورژن جدید و پیشرفته ای از کدک HEVC با نام H.256+ ارائه دهد. این تکنولوژی دارای یک الگوریتم پیشرفته است که می تواند میزان بیت ریت تصاویر را تا حد چشمگیری کاهش دهد. به این ترتریب میزان مصرف پهنای باند کاهش یافته و تصاویر حجم کمتری از فضای ذخیره سازی(هارد) را اشغال می نمایند، بدون آنکه از کیفیت تصاویر کاسته شود.

دوربین توربو اچ دی هایک ویژن

دید در شب رنگی سری ColorVu

دسترسی به تصاویر واضح و با کیفیت در هنگام شب و یا در نور کم یکی از چالش های پیشروی سیستم های مداربسته است. هایک ویژن توانسته با ابداع دوربین های دید در شب رنگی خود با نام دوربین های توربو اچ دی ColorVu این مشکل را برطرف سازد. این دوربین ها می توانند حتی در شرایط نور فوق العاده کم نیز تصاویر شفافی ارائه دهند. توانایی دوربین در ارائه رنگ های زنده به کمک قابلیت هایی همچون حسگرهای قوی، لنزهای ضدانعکاسی قدرتمند، پیکسل های بزرگ، منبع نوری سفید و سایر تکنولوژی های خلاقانه دیگر از جمله مهمترین ویژگی های این سری از دوربین هایک ویژن می باشد.

دوربین توربو اچ دی هایک ویژن

تکنولوژی انقلابی POC

یکی از مشکلات موجود در هنگام نصب دوربین های مداربسته به ویژه دوربین های آنالوگ HD، سیم کشی های متعددی است که برای این سیستم ها انجام می شود. هایک ویژن برای رفع این مشکل تکنولوژی POC را ارائه داد. با استفاده از این تکنولوژی دیگر نیازی به کابل کشی جداگانه به منظور برق رسانی به دوربین ها نیست زیرا در این تکنولوژی جریان برق به همراه سیگنال های تصویری بر روی کابل کواکسیال انتقال می یابند.

راهکار متداول قدیمی

  • برای هر دوربین باید منبع تغذیه جداگانه متصل نمود
  • افزایش هزینه ها
  • نظم پایین سیستم

راهکار POC

  • انتقال تصاویر و برق تنها بر روی یک کابل (کواکسیال)
  • روش نصب سریعتر و آسانتر با صرف کمترین هزینه
دوربین توربو اچ دی هایک ویژن

آنالیز تصاویر و تشخیص هوشمند

در سال های اخیر شاهد توسعه تکنولوژی های بکار رفته در سیستم های مداربسته بوده ایم. تکنولوژری هایی که این سیستم ها را به فراتراز یک سیستمی که صرفا تصویر ضبط می کند تبدیل کرده است. تا پیش از این، این ویژگی ها را تنها در دوربین های تحت شبکه سری اسمارت می توان یافت. اما در حال حاضر دوربین های توربو اچ دی نیز مجهز به این تکنولوژی ها بوده و براربر با سیستم های IP عمل می کنند. از جمله این ویژگی ها می توان به توانایی تشخیص چهره، تشخیص ورود غیرمجاز، شمارش افراد و … اشاره نمود.

دوربین توربو اچ دی هایک ویژن

لنزهای قدرتمند HD

لنز دوربین مداربسته یکی از مهمترین اجزای آن برای ارائه تصاویر با کیفیت است. هایک ویژن با استفاده از لنزهای با کیفیت ساخت شرکت آلمانی اولسن توانسته دوربین هایی تولید کند که قادرند بالاترین کیفیت تصویر را به نمایش بگذارند.

کاهش میزان انحنا و خمیدگی در تصویر

با استفاده از لنزهای پیشرفته در محصولات توربو HD، تصاویر کمترین میزان انحنا و عدم یکنواختی را خواهند داشت.

دریچه دیافراگم باز

آزمایشات در شرکت هایک ویژن نشان داده است که دریچه دیافراگم باز در دوربین های توربو HD باعث افزایش کارایی دستگاه در شرایط نور کم می شود.

شفافیت بالای تصاویر

شرکت هایک ویژن دوربین های خود را با لنزهای اختصاصی خود مجهز می نماید. تمامی مراحل اسمبلینگ و سر هم بندی این تجهیزات زیر نظر بخش تحقیق و توسعه (R&D) هایک ویژن انجام می شود.

دوربین توربو اچ دی هایک ویژن

در پایان لازم به ذکر است که هایک ویژن به عنوان بزرگترین تولید کننده سیستم های امنیتی نظارتی در جهان دارای بالاترین سطح کنترل کیفیت برای محصولات خود است. این امر نتیجتا تاثیر بسزایی بر روی عملکرد دوربین های توربو HD داشته است. این محصولات پس از تولید در اتاق های مونتاژ اختصاصی و با دقت زیاد سرهم بندی می شوند. پس از اتمام این عملیات، محصولات طی تست های متعددی از نظر عملکرد و کیفیت آزمایش می شوند. از جمله آزمایشات محیطی که بر روی این محصولات انجام می شود می توان به آزمایشات Aging و EMC اشاره نمود. این تست ها نشان دهنده این هستند که محصولات Turbo HD هایک ویژن حتی در محیط هایی با دمای بسیار بالا/پایین عملکرد موفقی دارند.