برای پیدا کردن شناسه یا آی پی دوربین های مداربسته تحت شبکه ترجیحا رنج آی پی دوربین رو بدونید تا اینکه بتونید با نرم افزار  NVR و یا نرم افزارهای اسکنر شبکه، IP های موجود در شبکه را شناسایی کنید و IP دوربین خود را پیدا کنید. برای پیدا کردن IPدوربین مداربسته چند روش وجود دارد که در ادامه به چند مورد آن می پردازیم .

چندین روش برای پیدا کردن ای پی دوربین مداربسته

 برای پیدا کردن ای پی دوربین مداربسته چند روش وجود دارد که در اینجا به پنج مورد آن می پردازیم :

1.پیداکردن IP از طریق دستگاه NVR

یکی از روش های ساده و کاربردی برای پیدا کردن IP دوربین های تحت شبکه، استفاده از جستجوگر دستگاه NVR است. در صورتی که رنج IP دوربین با رنج IP دستگاه NVR یکسان باشد، می توانید شناسه شبکه دوربین خود را به راحتی پیدا کنید. 

2. پیدا کردن از طریق نرم افزار های اسکنر شبکه IP scanner

با اتصال کامپیوتر و یا لپ تاپ و حتی موبایل خود به شبکه ی دوربین های مداربسته تحت شبکه به صورت کابلی یا بیسیم می توانید از طریق نرم افزار هایی مثل Advanced ip scanner  برای کامپیوتر و یا Fing برای گوشی های هوشمند، در صورتی که با شبکه دوربین ها در یک رنج باشید یعنی سه بخش اول شناسه ip تان یکسان باشد . 

به طور مثال 192.168.0.10، می توانید با شروع جستجو، تمام شناسه ها و  IPهای فعال درون شبکه تان را شناسایی کنید. در برخی از جستجو ها نام دستگاهی کهip  گرفته است را نیز نشان می دهد مثلا 192.168.0.150  =  Hp Laserjet125w بنابراین می توانید مشخص کنید که کدام شناسه یا ip برای چه دستگاهی است.

3.نرم افزار کامپیوتر دوربین تحت شبکه

معمولا دوربین های تحت شبکه نرم افزاری هم برای ویندوز کامپیوتر دارند. تفاوتی که این نرم افزار ها با نرم افزارهای اسکنر شبکه دارند این است که نرم افزار دوربین ها فقط دوربین های تحت شبکه را جستجو می کنند و دستگاه های دیگر در شبکه را جستجو نمی کنند.  تفاوت دوم نیز قابلیت جستجوی شناسه یا IP دوربین در تمام رنج های شبکه است که بسیار کاربردی است.  تصور کنید که IP کامپیوتر شما در رنج 2 است و رنج IP دوربین رنج 59 است؛ اگر رنج کامپیوتر شما به 59 تغییر پیدا نکند نمی تواند دوربین را پیدا کند.

امتیاز دیگری که این نرم افزارها در اختیار شما قرار می دهند دسترسی مستقیم به تصویر و تنظیمات دوربین است. همانطور که می دانید برای دیدن تصویر دوربین و دسترسی به تنظیمات آن از مرورگر استفاده می شود که برای استفاده از مرورگر تنظیماتی مانند خاموش کردن فایروال آنتی ویروس و ویندوز و انجام تنظیماتی در مرورگر مانند فعالسازی اکتیو ایکس کنترل ها و نصب پلاگین دوربین بر روی مرورگر الزامی است. اما در این نرم افزار دیگر نیاز به انجام این تنظیمات و باز گذاشتن حفره های امنیتی ویندوز نیست و حتی می توانیم تصویر چندین دوربین را به صورت همزمان داشته باشیم و آن ها را مدیریت کنیم و یا عملیات ضبط را روی کامپیوتر مانند NVR انجام دهیم.

توجه داشته باشید که در نرم افزارها در برندهای مختلف، متفاوت هستند و هر برندی نرم افزار مربوط به خود را دارد. ممکن است برخی برندها جستجو در رنج های دیگر را نداشته باشند. نرم افزار برند ELM با نام mCMS تمام قابلیت های نام برده شده را پشتیبانی می کند و بسیار کاربردی است.

4.تماس با پشتیبانی و یا مطالعه وب سایت یا کاتالوگ محصول

بهترین راه حل مورد نظر برای این مسئله بعد از انجام موارد بالا و به نتیجه نرسیدن آن، تماس با پشتیبانی محصول و یا مطالعه وب سایت آن می باشد. هر مارک از هر محصول معتبری، قطعا اطلاعات مفیدی از محصول خود را در وب سایت آن قرار می دهد و قطعا پشتیبان فنی آن برند فوت و فن ها، قلق ها و مشکلات قابل پیش بینی برند خود را بهتر از هر شخص دیگری می داند. پس ممکن است که با یک تماس ساده از محلی که برای سیستم آن مسئله ای به وجود آمده، با پشتیبان فنی آن برند به راحتی و در کمترین زمان ممکن بتوانید مورد را برطرف کنید.

5.بازگرداندن به حالت پیش فرض سخت افزاری

آخرین راه برای پیدا کردن شناسه و IP دوربین تحت شبکه بازگرداندن به حالت پیش فرض سخت افزاری و یا ریست سخت افزاری می باشد. برخی از دوربین های تحت شبکه بسته به مدل و برند آن، به صورت سخت افزاری دکمه ای برای ریست سخت افزاری مانند مودم دارند که با نگه داشتن آن دکمه، دوربین به حالت پیش فرض کارخانه باز می گردد و با IP پیش فرض می توانیم به تنظیمات آن دسترسی پیدا کنیم.

نرم افزار جستجو ای پی دوربین مداربسته هایک ویژن

نرم افزار SADP:

نرم افزار SADP هایک ویژن تمامی محصولات هایک ویژن را که روی شبکه شما هستند، تشخیص می دهد و اطلاعاتی از قبیل پارت نامبر، سریال نامبر، IP، پورت، start time و … را در اختیار شما قرار می دهد. از دیگر قابلیت های این نرم افزار می توان به فعالسازی دوربین با دستگاهی که برای اولین بار کانفیگ می گردد اشاره نمود. همچنین می توان IP یا پورت آن را به دلخواه تعویض نمود. یکی از مهمترین قابلیت های این نرم افزار گرفتن خروجی از فایل بازیابی رمز عبور می باشد. اگر رمز عبور دستگاه NVR یا DVR خود را فراموش کرده اید به کمک این نرم افزار می توانید فایل رمز عبور خود را Export کرده و برای واحد پشتیبانی هایک ویژن ارسال نمایید

دانلود نرم افزار SADP هایک ویژن

مقالات مرتبط